آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ايران/منوچهر محسنی/۱۳۷۴
آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعي و فرهنگی در ايران، اولین پیمایش ملی پس از انقلاب اسلامی است. این پیمایش در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با حمایت معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواسط دهه ۱۳۷۰ طراحی و اجرا شده است. شناخت تحولات فرهنگی جامعه با هدف کمک به برنامهریزی در کشور و فهم بهتر جامعه ایران از جمله اهداف اجرای این طرح در آن مقطع بوده است. این طرح همانطور که از نام آن مشخص است به سه مقوله مجزای آگاهی، نگرش و رفتار میپردازد که از بین آنها بعداً مقوله نگرش مبنای پایهای پیمایش ارزشها و نگرشها شد. مشخصات کلی این پیمایش به شرح زیر است:
مجری: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی-معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مدیر علمی: منوچهر محسنی
سال اجرا: ۱۳۷۴
سال انتشار نتایج: ۱۳۷۵
جامعه آماری: جمعیت شهری بالای ۱۶ سال در کشور
واحد تحلیل: فرد
حجم نمونه: ۳۵۴۰ نفر
روش نمونهگیری: خوشهای از استانها و سهمیهای (با دو متغیر سن و جنس) از بلوکهای شهری
حوزه جغرافیایی نمونه: ۱۵ شهر از ۵ استان تهران، آذربایجان غربی، مازندران، کرمان و فارس که ۵ مرکز استان شامل تهران، ارومیه، ساری، کرمان و شیراز و ۱۰ شهر (از هر استان دو شهر بالای ده هزار نفر) شامل قم و فیروزکوه، مهاباد، خوی، آمل و گنبدکاووس، کهنوج و سیرجان، لار و آباده را در بر میگیرد. انتخاب ۵ استان مذکور بر اساس طبقهبندی استانهای کشور بر حسب شاخصهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی به ۵ گروه و انتخاب تصادفی یک استان از هر گروه بوده است. به عبارت دیگر هر استان معرف یک خوشه از استانهایی که ویژگیهای مشابهی دارند.