معرفی پژوهشکده ارتباطات
در سال ۱۳۷۸ شورای گسترش آموزش عالی، مجوز تأسیس موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات را صادر کرد. در تاریخ ۱۳۸۱/۶/۲۶ شرح وظایف و تشکیلات این موسسه پژوهشی به تأیید هیأت امنا رسید و بدین ترتیب پژوهشکده ارتباطات در سال ۱۳۸۱ به منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور در حوزه ارتباطات شکل گرفت. در آن دوره، پژوهشکده ارتباطات برای انجام وظایف پژوهشی خود، سه گروه پژوهشی «شبکهها و فناوری ارتباطی»، «توسعه ارتباط جمعی» و «رسانههای جمعی» را تشکیل داد. در سال ۱۳۸۳ این گروهها تغییر نام یافتند و گروههای دیگری نیز به آن اضافه شدند. این گروهها عبارتند از: «مطبوعات و خبرگزاریها»، «رسانههای دیداری و شنیداری»، «روابط عمومی»، «تبلیغات»، «محصولات فرهنگی غیر مجاز»، «رسانه کتاب»، «فناوری اطلاعات با رویکرد اجتماعی»، «اخلاق فناوری اطلاعات» و «زبان فارسی و فناوری اطلاعات».
در سال ۱۳۸۵ نام پژوهشکده ارتباطات تغییر یافت و با نام «پژوهشکده ارتباطات فرهنگی بینالملل» فعالیت خود را ادامه داد. گروههای پژوهشی آن دوره عبارت بودند از: «مطالعات سازمانها و نهادهای فرهنگی بینالملل»، «مطالعات فرهنگی جهان اسلام» و «مطالعات روابط فرهنگی بینالملل».
در سال ۱۳۹۳ این پژوهشکده به «پژوهشکده ارتباطات» تغییر نام یافت و حوزه فعالیتهای پژوهشی آن متمرکز بر رسانههای دیجیتال، فضای مجازی و ارتباطات میان فرهنگی گردید. در آن سال، گروههای پژوهشی به صورت میز تعریف شدند که این میزها عبارت بودند از: «رسانههای دیجیتال»، «مطبوعات و خبرگزاریها»، «روابط عمومی و تبلیغات»، و «ارتباطات میان فرهنگی».
در سال ۱۳۹۶ مجدداً گروههای پژوهشی دایر گردید و با نامهای گروه «رسانههای نوین»، «فضای مجازی» و «ارتباطات میان فرهنگی» به فعالیت خود ادامه داد.
در سال ۱۳۹۷ گروههای پژوهشی پژوهشکده به این شرح تعریف شد: گروه مطالعات فضای مجازی، گروه سیاستگذاری و برنامهریزی ارتباطات و گروه مطالعات ارتباطات انسانی
حوزه فعاليتهای پژوهشی اين پژوهشكده عمدتاً متمرکز بر مسائل و موضوعات حوزه رسانه به ویژه، رسانههای دیجیتال و فضای مجازی، رسانههای نوین و ارتباطات میانفرهنگی است. پژوهشکده، فعالیتهای پژوهشی خود را در قالبهایی چون طرح پژوهشی، نشست تخصصی، ترجمه و تالیف کتاب، برگزاری همایش و حمایت از پایاننامههای دانشجویی عرضه می کند.
با این فعالیتها، پژوهشکده میکوشد تا با شناسایی صاحبنظران و مراکز فعال در زمینه تخصصی این پژوهشکده و آشنایی با آثار و ادبیات موجود در این زمینه، ضمن بهرهبرداری از دیدگاهها و نظرهای موجود، به تولید آثار علمی و ادبیات لازم بپردازد.
سال تشکیل: ۱۳۹۳
مهمترین اهداف این پژوهشکده:
بررسی موضوعات و مسائل رسانه ایران و توجه به پدیدههای فراملی و جهانی رسانه
شناخت مسائل و جریانهای فرهنگی جهانی و منطقهای با محوریت جمهوری اسلامی ایران
بررسی جنبههای فرهنگی و انسانی فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و رسانههای دیجیتال مبتنی بر ساختارهای شبکههای اطلاعاتی
- گروههای تخصصی:
۱-گروه مطالعات فضای مجازی
۲-گروه سیاستگذاری و برنامهریزی ارتباطات
۳-گروه مطالعات ارتباطات انسانی
رئیس پژوهشکده: دکتر حسن خجسته
کارشناس پژوهشکده: مریم مرادی
- اعضای هیات علمی:
دکتر توحید محرمی
حامد طالبیان
- پژوهشگر همکار:
هامون سلامتی
شهناز شفیعخانی
تلفن مستقیم پژوهشکده:
۸۸۹۱۹۱۷۵-۸۸۹۱۹۱۷۴
نمابر پژوهشکده:
۸۸۹۱۹۱۸۷