هوش مصنوعی هنوز نمیتواند در حوزه ادبیات خلاقیت داشته باشد
![هوش مصنوعی هنوز نمیتواند در حوزه ادبیات خلاقیت داشته باشد](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2024/05/750xauto_091701vesali-1.jpg)
نشست تخصصی «هوش مصنوعی و چالشهای فیکنیوزها» از پیشرویدادهای همایش ملی آینده تحولات رسانه در ایران، از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
به گزارش ایرنا در این نشست که ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، لیلا وصالی، مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران، اظهارداشت: وقتی اوضاع آشفته در استفاده از فضای مجازی ایجاد شده و بنده به عنوان فردی که ارتباطات خوانده، اگر نتوانم از این شبکهها استفاده کنم، چطور می توانم مسائل را تحلیل کنم؟ وقتی بهعنوان یک مدرس به دانشجویان میگویم از فیلترشکنها به خاطر خطراتی که دارد استفاده نکنند، چرا من استفاده کنم؟
وی افزود: افراد بزرگسال از ایمیل استفاده میکنند ولی استفاده از این فضا محدودیت سنی دارد. در کشورهای خارجی برای کودکان، آیپیهای مخصوصی ایجاد میشود و دسترسی آنها به سایتهای بزرگسالان بسته میشود. علاوه بر اینکه سکوها قانونهای مخصوص بهخود را دارد، کشورها هم قانونهایی را در نظر می گیرند. مثلاً سن استفاده از واتساپ ۱۶ سال است. قانون، زمانی معنا پیدا میکند که فردبهفرد و گروهبهگروه نباشد، نه اینکه در اختیار افراد خاصی قرار گیرد.
وصالی گفت: هوش مصنوعی موضوع جدیدی نیست اما چرا به یکباره این موضوع برجسته میشود؟ استفاده از اینترنت با مقاصد اقتصادی پیوند خورده است. ما با پدیدهای مانند ویکی پدیا مواجه هستیم و هنگامی که از هوش مصنوعی استفاده میکنیم، میدانیم خوراک آن، اطلاعات است و گروهها را به تجارت الکترونیکی وا میدارد.
وی افزود: اگرچه هوش مصنوعی چالشهایی برای ما دارد و ایجاد مخاطره میکند اما وقتی با چالشی روبهرو شدیم، نباید آن را فیلتر کنیم. این روش، سطحی ترین و نازلترین نوع مدیریت است.
سن استفاده از اینترنت به زیر چهار سال رسیده است
عضو هیات علمی دانشگاه طباطبایی اظهار داشت: سن استفاده از اینترنت به زیر چهار سال رسیده است. با نسلی بهشدت هوشمند در کنار رسانههای هوشمند مواجه هستیم. ادبیاتی که هوش مصنوعی به ما ارائه میدهد از قبل در آن بارگزاری شده است و هر آنچه در هوش مصنوعی انجام میدهیم اطلاعات از قبل داده شده است و اینها در مدیریت دانش تاثیرگذار است و آیندگان از طریق این اطلاعات کشورها را می شناسند.
وصالی تاکید کرد: ما با رسانههای فیک (جعلی و تقلبی) مواجه هستیم. البته هنوز هوش مصنوعی نمیتواند در حوزه ادبیات خلاقیت داشته باشد. این حوزه پیچیدگیهایی دارد که براساس کشورهای مختلف، متفاوت است. هوش مصنوعی چون براساس اطلاعات دادهشده به ما اطلاعات میدهد، فعلا نمیتواند تحلیلهای زیادی داشته باشد. امروزه ما با استفاده از روشهای ارتباطی با شبکههای مجازی به هوش مصنوعی دیتا (اطلاعات) میدهیم.
وی افزود: در اخبار غزه ۱۴۰ خبرنگار به شهادت رسیدند که تعداد زیادی از آنها با (جیپیاس) گوشی ردیابی و مورد هدف قرار گرفتند. هر کشوری باید اطلاعات موردنیاز برای مردم خود را در هوش مصنوعی قرار دهد که مخصوص کشورهای خود باشد. در ترور شهید محسن فخری زاده با استفاده از گوشی هوشمندی که خانواده او استفاده می کردند، ردیابی و ترور شد و سرمایه کشور به راحتی از دست رفت.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: شرکتهایی در خارج وجود دارد که (دی کیو) دانشآموزان را اندازهگیری می کنند. آموزش و پرورش می تواند با این اطلاعات برای دانشآموزان برنامهریزی کند اما اگر این اطلاعات در اختیار افرادی که نیت خوبی ندارند، قرار گیرد، از آن، سو استفاده میکنند. چرا باید ترس استفاده از اطلاعات در کشور ما وجود داشته باشد اما در خارج از کشور این موضوع وجود ندارد. برنامهریزی برای دسترسی به اطلاعات باید انجام شود. فهم دسترسی افراد به اطلاعات نیاز به بررسی کارشناسانه دارد و مطالبه عمومی باید وجود داشته باشد. وصالی افزود: به دنبال این هستیم تا نتایج نشستها را در یک مجله منتشر کنیم.
سواد رسانه ای و روش های تحقیق
امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره گفت: مهمترین کار در تحقیق، مسئلهشناسی است. کجای کار ما ایراد دارد که نتوانستیم سواد رسانهای را نشر دهیم؟ بخشی از آن به ما برمی گردد. بسیاری از استادان ما از گوشی همراه استفاده نمیکنند. ما به این نتیجه رسیدیم که از متولیان امر بخواهیم استادان از سواد رسانهای استفاده کنند و قرار شده در دو دانشگاه مسئلهشناسی انجام و سرفصلهای درسی در نظر گرفته شود.
وی افزود: اگر در یک حوزه نظریه و مطالعاتی صورت گرفته باشد کار آسان میشود و نیاز نیست ما نظریه بسازیم. در جامعه مسائل زیاد است و ما در انجمن سواد رسانهای باید به این نیازها جواب دهیم. در بررسی یکی از اساتید به این نکته رسیدیم که ما باید سراغ روزنامهنگاری رباتی برویم.
نایب رئیس انجمن سواد رسانهای ایران ادامه داد: اگر بخواهیم محتوا را بررسی کنیم، تحلیل محتوای کمّی و کدگذاری انجام دهیم. مسئله مهم و نقطه ضعف ما ادبیات تحقیق است. ما این موضوع را سَرسَری می گیریم. در کشور محتوا کم است و ارجاعدهی یکی دیگری از نقاط ضعف ماست.
هوش مصنوعی، نیازمند نگاه پویا است
![نمیتوان در مقابل هوش مصنوعی مرز کشید](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2022/11/80x80_101817pakatchi-1.jpg)
نمیتوان در مقابل هوش مصنوعی مرز کشید
![فرهنگ عمومی، اخلاق و هوش مصنوعی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2022/11/80x80_122433culture-1 - 1.jpg)