از سوی مرکز رصد فرهنگی کشور؛

گزارش فرهنگ اقتصادی ایرانیان منتشر شد

گزارش فرهنگ اقتصادی ایرانیان منتشر شد

گزارش «فرهنگ اقتصادی» که به آخرین آمارها و اطلاعات ارزش‌ها و نگرش‌ها و رفتارهای اقتصادی ایرانیان می‌پردازد، از سوی مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شد.

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گزارش فرهنگ اقتصادی نشان می‌دهد افراد پنداشت مطلوبی از وضعیت اقتصادی جامعه ندارند و فقر را ناشی از جامعه، ساختارهای اقتصادی و عواملی بیرون از فرد می‌دانند و ثروت را نه به ویژگی و شایستگی‌های فردی، بلکه برخورداری از رانت و رابطه نسبت می‌دهند.

براساس این گزارش، گرایش بیشتر به رقابت اقتصادی و اولویت‌بخشی به آن، جزء دیگر فرهنگ اقتصادی ایرانیان است زیرا رقابت آزادانه را سبب ازبین‌رفتن رانت و امتیازات ویژه می‌دانند و بدین‌ترتیب، هرکسی بر مبنای شایستگی خویش می‌تواند دستاورد کسب کند و به آنچه شایسته آن است دست پیدا کند.


به استناد این گزارش، در دوگانۀ «قناعت» و «تجمل‌گرایی»، مردم هم‌نوایی بیشتری با مورد دوم دارند و بر این نظرند که افراد دارای تمکن مالی، امروزه از چنین زندگی‌هایی برخوردارند. از نگاه اکثر مردم، فقر و ثروت نه حاصل عملکرد فردی، بلکه ناشی از عوامل غیرفردی است. لذا این نگرش بر کاستن از ارزش کار و تلاش نزد مردم اثر می‌گذارد، زیرا معتقدند که دستاورد لازم را به همراه ندارد. براساس گزارش فرهنگ اقتصادی ایرانیان، شاهد یک بدبینی و ناهماهنگی شناختی در جامعه هستیم که تبدیل به جزء اساسی فرهنگ اقتصادی ایرانیان شده است.

برای دریافت متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید