با ترجمه رضا تسلیمی طهرانی منتشر شد:

تاریخ علوم اجتماعی پس از ۱۹۴۵

تاریخ علوم اجتماعی پس از ۱۹۴۵

کتاب «تاریخ علوم اجتماعی پس از ۱۹۴۵» نوشته راجر بکهاوس و فیلیپ فونتین با ترجمه رضا تسلیمی طهرانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه  فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه به نقل از مترجم این کتاب، ایده محوری این کتاب آن است که تحولات علوم اجتماعی گوناگون را باید در بستر و زمینه مشخص تاریخی اجتماعی آنها درک کرد. از سوی دیگر، کتاب حاضر بر در نظر گرفتن علوم اجتماعی به عنوان یک کل و  انجام فعالیت‌های بین رشته‌ای با استفاده از دانش و یافته‌های رشته‌های تخصصی گوناگون تاکید دارد.

این کتاب به توضیح و تحلیل تاریخ رشته‌های روان‌شناسی، اقتصاد، علم سیاست، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی اجتماعی و جغرافیای انسانی پس از جنگ جهانی دوم می پردازد. جنگ جهانی دوم با تخریب گسترده جوامع گوناگون و به‌ویژه جوامع اروپایی، موجب ایجاد تغییرات گسترده در علوم اجتماعی شد. بر این اساس، در آن زمان، جهت‌گیری این علوم بر جنگ و نیروهای نظامی متمرکز شد و هر یک از رشته‌های ذکرشده به نحوی در آن درگیر شدند.

جنگ جهانی دوم موجب ایجاد بنیادهای علمی مختلف و حمایت های مالی آنها از علوم اجتماعی گوناگون شد. امری که در رشد و توسعه این علوم بسیار تأثیرگذار بود. این جنگ و تحولات گوناگون پس از آن، تغییرات عمده‌ای را در محتوی علوم اجتماعی پدید آورد و به‌عنوان مثال در مقاطع زمانی ابتدایی، موجب رواج اثبات‌گرایی، استفاده بیش از پیش از روش‌های کمی و توسعه بینش‌های نظری گوناگون شد.

همچنین، حرکت به سمت فعالیت بین‌رشته‌ای یکی از مهمترین پیامدهای جنگ جهانی دوم است، ایده‌ای که کتاب حاضر نیز بر آن تاکید دارد و آن را ایده‌ای محوری می‌داند. به بیان دیگر، جوامع و موسسات گوناگون در سال‌های پس از جنگ با مشکلات و مسائلی مواجه شدند که یک رشته خاص و محدود نمی‌توانست به آنها پاسخ دهد. در نتیجه فعالیت‌های بین رشته‌ای گسترش یافت و علوم اجتماعی به‌تدریج به عنوان یک کل مطرح شد. به نحو مشخص، در حرکت به سمت فعالیت بین رشته‌ای روان‌شناسی و اقتصاد از سهم مهمی برخوردار بودند و در مقاطع زمانی مختلف پیشتاز این حرکت به حساب می‌آمدند.

این کتاب، متناسب با رویدادهای تاریخی پس از جنگ جهانی دوم به مفاهیم، نظریه‌ها، روش‌ها، موسسات و مجلات گوناگون رشته‌های علوم اجتماعی ذکرشده توجه می‌کند و راه‌های دستیابی به ارتباطات بین‌رشته‌ای در بین این رشته‌ها را به نمایش می‌گذارد.

کتاب «تاریخ علوم اجتماعی پس از ۱۹۴۵»، نخستین کتابی است که تاریخ‌های رشته‌های علوم اجتماعی پس از جنگ جهانی دوم را گرد هم می‌آورد و از این طریق خوانندگان را قادر می‌سازد تا آنچه را به عنوان ویژگی خاص رشته خود می‌دانند در اشتراک با سایر رشته‌های علوم اجتماعی در نظر بگیرند.






برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید