اولویتهای پژوهشی ۴ ساله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اعلام شد
اولویتهای پژوهشی ۴ ساله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پس از تصویب در شورای پژوهشی پژوهشگاه اعلام شد.
بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات این اولویتها پس از بحث و بررسی در شورای پژوهشی پژوهشگاه تعریف و تصویب شده است.
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (که از سه پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و دو مرکز طرحهای ملی و مرکز رصد فرهنگی کشور تشکیل شده) به عنوان بازوی پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگاه معین نظام حکمرانی فرهنگی کشور در دوره جدید خود تلاش خواهد کرد تا پژوهشهای داخلی و میهمان و منشورات علمی خود را تا حد ممکن بر اساس برنامه پژوهشی از پیش اندیشیده شده پیش بَرد.
این اولویتهای پژوهشی حاصل تقاطع برنامه تحولی دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر، نیازهای روز حکمرانی فرهنگی کشور، تحولات فرهنگی و اجتماعی روز جامعه ایرانی و استعداد اعضای هیات علمی و پژوهشگران وابسته است. این برنامه پژوهشی که موضوعات مختلف را در سه میدان تحلیلی ۱-جامعه و حوزه عمومی، ۲- حکمرانی و دولت و ۳- اقتصاد و بازار مورد بررسی قرار میدهد و در کنار مسالهشناسی و آسیبشناسی فرهنگی و اجتماعی خود در تلاش است تا با بازخوانی ظرفیتهای تاریخی تمدنی اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه ایرانی زمینه های بهرهبرداری از این ظرفیت ها را نیز مورد توجه قرار دهد.
اولویتهای موضوعی پژوهشکده فرهنگ
۱-۱. جامعه و فرهنگ عمومی:
۱.۱.۱. حق و فرهنگ
- با تأکید بر حق خانواده، حق سنتها و ارزشها و نهادهای تاریخی ایران در مقابل تعریف فردگرایانه از فرهنگ
۱.۱.۲. تاریخ و فرهنگ
- با تأکید بر تاریخ اجتماعی و فرهنگی نهادهای ریشهدار جامعه ایرانی از جمله زبان و ادبیات فارسی، خانواده، مذهب و نهادها و فضاهای وابسته به آن، آیینهای ملی و مذهبی، جماعتوارههای فتوتی و پهلوانی، نهادهای میانجی صنفی و دیوانی، سنتهای یاریگرانه اجتماعی، فرهنگ حماسه و مقاومت و...
۱.۱.۳. فرهنگ درگستره فراملی
- با تأکید بر ظرفیتهای فرهنگی و هنری فراملی ایران در گستره ایران فرهنگی و جهان اسلام با تأکید بر افغانستان و آسیای میانه، قفقاز، آناتولی و بالکان، شبه قاره، شرق آفریقا، چین و روسیه در حوزههای زبان و ادبیات، هنر و معماری، مذهب و...
۱.۱.۴. مردم و فرهنگ (فرهنگ عمومی)
- ۱- نقد روایتهای نظری از جامعه ایرانی (با تأکید بر نقد رویکردهای شرقشناسانه و استعماری از جامعه ایرانی از جمله استبداد ایرانی، جامعه کژمدرن و...)
- ۲- مطالعه و ارزیابی سواد فرهنگی ایرانیان (با تأکید بر سواد تاریخی، سواد ادبی، سواد رسانهای، سواد هنری و سواد فرهنگشناختی)
- ۳- مطالعه و بررسی ساختارهای جهتدهنده فرهنگ عمومی (با تأکید بر سیاستهای اقتصادی، بروکراسی، پلتفرمهای آنلاین، توسعه شهری، سیاستهای مسکن و معماری)
- ۴- نقد و بررسی شاخصهای ارزیابی فرهنگ عمومی (بررسی شاخصها در پیمایشهای ملی و حوزههای فرهنگ عمومی: فرهنگ اقتصادی، فرهنگ محیط زیستی، فرهنگ زیستی(طب و تغذیه و ورزش)، فرهنگ سیاسی، فرهنگ شهروندی، فرهنگ ترافیکی و...)
- ۵- سنجش فرهنگ عمومی در مصرف فرهنگی و ارزشها و نگرشهای ایرانیان (با تأکید فرهنگ اقتصادی، خانواده، فرهنگ سازمانی و...)
- ۶- بررسی شکافهای فرهنگی و عوامل موثر بر آنها (فرهنگ رسمی و غیررسمی، فرهنگ طبقاتی و...)
- ۷- مطالعه روندهای شاخصهای فرهنگ عمومی در ایران
۱.۱.۵. آمایش فرهنگی ایران
- ۱- آمایش مردمشناختی فرهنگ: (اقلیمهای فرهنگی ایران)
- ۲- آمایش جامعهشناختی فرهنگ: (مصرف فرهنگی، سواد فرهنگی، ارزشها و نگرشهای ایرانیان)
- ۳- آمایش ظرفیتها و سرمایههای نمادین: (شخصیتهای برجسته تاریخی ملی و مذهبی، حافظه تاریخی، ظرفیتهای فرهنگی فراملی منطقهای و...)
- ۴- آمایش ظرفیتهای علمی آموزشی (در حوزه فرهنگ و هنر و ارتباطات)
- ۵- آمایش کالبدها و فضاهای فرهنگی و هنری
- ۶-آمایش صنایع و مشاغل فرهنگی در ایران
۱.۱.۶. فرهنگ و خانواده
- با تأکید بر ازدواج، فرهنگ جنسی، جمعیت و فرزندآوری، تربیت
۱.۱.۷. فرهنگ و زبان
- توانش زبانی در اقلیمهای فرهنگی
- تاثیرات متقابل زبان و فرهنگ روزمره
۱-۲. حکمرانی فرهنگی:
۱.۲.۱. دولت و فرهنگ
- بررسی رویکردهای نظری به سیاستگذاری فرهنگی در ایران،
- بررسی گفتمانهای فرهنگی دولتهای جمهوری اسلامی،
- تبعات فرهنگی و اجتماعی برنامههای توسعه دولتها،
- صورتبندی تجربیات سیاستگذاری در ایران
۱.۲.۲. سازمان فرهنگی و مدیریت فرهنگ
- مطالعه و بازاندیشی در ساختارهای اداره و مدیریت فرهنگ در ایران
- فرهنگ و بروکراسی، تجربه و ایدههای مدیریتی در سازمانهای فرهنگی در ایران،
- شاخصهای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی تولیدات فرهنگی در ایران،
- شاخصهای ارزیابی گروههای مولد کالاها و خدمات فرهنگی
۱.۲.۳. توسعه و فرهنگ
- مطالعه شاخصها و نظامنامه پیوست فرهنگی و اجتماعی
۱.۲.۴. عدالت و فرهنگ:
- شاخصهای عدالت فرهنگی و ارزیابی آن در تخصیصمنابع
۱.۲.۵. فرهنگ و مشارکت:
- مشارکتدهی بیشتر مردم در تولید فرهنگی
۱.۲.۶. دیپلماسی فرهنگی:
- تجربیات موفق دیپلماسی فرهنگی در ایران و جهان
- ظرفیتهای مغفول دیپلماسی فرهنگ
۱-۳. تکنولوژی و اقتصاد فرهنگ:
۱.۳.۱. فرهنگ و اقتصاد:
- نقد و بررسی نظریههای اقتصاد فرهنگ،
- بررسی انتقادی سیاستهای اقتصاد فرهنگ در دولتها،
- کالاییشدن فرهنگ در ایران و تبعات و پیامدهای آن،
- اقتصاد سیاسی تولید فرهنگ در ایران
۱.۳.۲. فرهنگ و تکنولوژی:
- آیندهپژوهی تکنولوژیهای جدید در تولید فرهنگی در حوزه کتاب و آموزش و...
- تاثیرات تکنولوژیها و پلتفرمهای جدید فرهنگی بر فرهنگ عمومی (فرهنگ مطالعه، فرهنگ اجتماعی و ...)
- تبعات فرهنگی و اجتماعی پلتفرمهای بزرگ اقتصادی و خدماتی
۱.۳.۳ . آمایش اقتصادی فرهنگ:
- آمایش صنایع خلاق و مشاغل فرهنگی
۱.۳.۴. اصناف فرهنگی:
- تاثیرات عصر دیجیتال بر اصناف فرهنگی
۲. اولویتهای موضوعی پژوهشکده هنر
۲.۱. هنر در عرصه اجتماعی
۲.۱.۱. هنر و انقلاب
- تاثیرات متقابل هنر و انقلاب اسلامی (با تأکید بر شعر و ادبیات، گرافیک، موسیقی و...)
- تطورات هنر انقلاب در ۴ دهه اخیر
- زیبایی شناسی هنری بعد از انقلاب
- بررسی آثار مثالوارههای هنر انقلاب
- هنر مقاومت
۲.۱.۲. هنر و جامعه
- ارزیابی و رصد سواد و ذائقه هنری ایرانیان
- تطورات ذوق هنری در ایران معاصر
- جامعهشناسی تولید و توزیع و مصرف هنری
- بازنمایی مسائل و آسیبهای اجتماعی در هنر
- خوانش پسااستعماری از هنر معاصر ایران
۲.۱.۳. هنر و سبک زندگی
- هنر و سبک پوشش
- هنر و زندگی شهری
۲.۱.۴. هنر و تاریخ ایران
- تاریخ فرهنگی و اجتماعی هنرهای سنتی و مثالواره های تاریخی آن با تأکید بر نقاشی و نگارگری، خوشنویسی، معماری، موسیقی، فرش، تعزیه و نقالی
۲.۱.۵. هنر در عرصه فراملی:
- هنر مقاومت و پسا استعماری
۲.۱.۶. دین، اخلاق و معنویت در هنر
- تعهد اخلاقی و اجتماعی هنر معاصر در ایران
- مبانی و شاخصهای هنر دینی
- بررسی آثار برجسته در هنر دینی
- مسائل فقه هنر و...
۲.۱.۷. هنر و عصر دیجیتال
- تاثیرات دیجیتالیشدن هنر
- تاثیرات پلتفرمهای جدید بر هنر
۲.۱.۸. جریانهای هنری ایران امروز
- جریانشناسی میدانهای هنری ایران (نشریات، جشنوارهها، گالریها، محافل و انجمنهای هنری سنتی، مدرن و پست مدرن)
۲.۱.۹. شاخصهای ارزیابی تولید هنری
- ملاک ها و شاخصهای فرهنگی و اجتماعی حمایت دولتی از تولیدات هنری
۲.۲. حکمرانی هنر
۲.۲.۱. هنر و سیاست
- گفتمانهای سیاستگذاری هنر در ایران،
- صورتبندی تجربیات سیاستگذاری هنر در ایران،
- تجربهنگاری نهادهای سیاستگذاری هنر
- تجربهنگاری و ارزیابی جشنوارهها و جایزههای هنری در ایران
- عدالت در تولید، توزیع و مصرف هنری
۲.۲.۲. هنر و سبک زندگی
- سیاستهای پرورش ذوق هنری عامه
- سیاستهای آموزش هنر (آکادمیک و آزاد)
- سیاستهای افزایش مشارکتهای مردمی در تولید و توزیع هنری
- سیاستهای هنر در توسعه کالبدی (توسعه شهری و ...)
۲.۲.۳. هنر و سازمان
- مطالعه نهادهای مدیریت هنری
- صورتبندی ایدهها و تجربیات مدیریت سازمانهای هنری
۲.۲.۴. هنر و بوم ایران:
- آمایش عرصههای هنری در اقلیمهای فرهنگی
- آمایش مراکز آموزشی هنر در اقلیمهای فرهنگی
۲.۲.۵. دیپلماسی هنر:
- مطالعه آثار شاخص جهانیشده هنر معاصر ایران
- مطالعه ظرفیتهای هنر ایرانی در عرصه بینالمللی
۲.۳. تکنولوژی و اقتصاد هنر
۲.۳.۱. هنر و اقتصاد:
- اقتصاد سیاسی تولید، توزیع و مصرف هنری در ایران معاصر
- کالاییشدن هنر و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن
- اقتصاد آموزش هنر در ایران
۲.۳.۲. هنر و تکنولوژی:
- اقتصاد هنر در عصر پلتفرمهای تولید، توزیع و مصرف هنری
- آیندهپژوهی تکنولوژیهای هنری
- تأثیرات و تبعات تکنولوژیهای جدید هنری (VOD، NFT و ...) بر هنر
۲.۳.۳. آمایش اقتصاد هنر در ایران
- آمایش کسب و کارهای هنری در ایران
- ظرفیتهای هنری در مناطق برای توسعه اقتصادی پایدار
۳. اولویتهای موضوعی پژوهشکده ارتباطات
۳.۱. رسانههای جدید و جامعه:
۳.۱.۱. جامعه و رسانههای جدید:
- جامعهشناسی تولید، توزیع و مصرف هنری در رسانههای جدید
- تأثیرات و تبعات رسانههای جدید در اخلاق و فرهنگ عمومی
- ارتباطات اجتماعی در رسانههای جدید
- شاخصهای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی در تولیدات رسانهای
- ارزیابی و سنجش سواد رسانهای و اطلاعاتی در گروههای اجتماعی (کودکان و نوجوانان،...)
- نسلهای جدید و رسانههای جدید ( بازیهای اینترنتی، تیک تاک و ...)
۳.۱.۲. رسانههای جدید و اخلاق اجتماعی:
- حق مخاطب در رسانه های جدید
- حریم خصوصی در رسانههای جدید
- اخلاق حرفهای در رسانههای جدید
- مسئولیت اجتماعی در پلتفرمهای رسانهای جدید
۳.۱.۳. فرهنگ شهرت و هواداری:
- گونههای سلبریتی در رسانههای جدید
- سلبریتیسازی در رسانههای جدید اجتماعی
- تأثیرات سلبریتیگرایی بر تولید فرهنگ و هنر
- سلبریتی و مرجعیت رسانهای
۳.۱.۳. پلتفرمهای جدید و مرجعیت رسانهای:
- تأثیرات رسانههای اجتماعی بر تغییر مرجعیتهای رسانهای
۳.۱.۴. رسانه و تاریخ:
تاریخ فرهنگی و اجتماعی رسانههای سنتی در ایران
۳.۱.۵. روشهای پژوهش در رسانههای جدید:
- بیگ دیتا
۳.۲. حکمرانی در رسانههای جدید
۳.۲.۱. مسائل حکمرانی در فضای آنلاین
- تنظیمگری و رگولاتوری در پلتفرمها و رسانههای جدید
- شاخصهای فرهنگی و اجتماعی ارزیابی محتوایی پلتفرمهای جدید رسانهای
- امنیت دادهها در رسانههای جدید
- صیانت از حقوق کاربران در رسانههای جدید
۳.۲.۲. نهادهای سیاستگذار در حوزه فضای مجازی:
- ارزیابی اسناد بالادستی در سیاستگذاری فضای مجازی
- تجربهنگاری نهادهای سیاستگذار و رگولاتور در فضای مجازی (شورایعالی فضای مجازی، ساترا و...)
- تجربهنگاری سازمانهای حاکمیتی در فضای مجازی
۳.۲.۳. جنگ نرم رسانهای علیه ایران:
- تکنیکهای جنگ رسانهای علیه ایران
- اقتصاد سیاسی رسانههای خط مقدم جنگ رسانهای علیه ایران
- ارزیابی سیاستها و راهبردهای مقابله با جنگ نرم رسانهای
۳.۲.۴. جرائم رایانهای و دیجیتال جدید
۳.۳. تکنولوژی و اقتصاد در رسانههای جدید
۳.۳.۱.آیندهپژوهی تکنولوژیهای جدید ارتباطی:
سرمایهداری پلتفرمی:
- روابط کار در پلتفرمهای خدماتی آنلاین
۳.۳.۲. اقتصاد پلتفرمها و رسانههای جدید:
- اقتصاد سیاسی صنایع خلاق رسانهای و پلتفرمهای جدید رسانهای و خدماتی،
- تأثیرات پلتفرمهای خدماتی بر کسب و کارهای سنتی
- اقتصاد بازیهای رایانهای آنلاین و آفلاین
۳.۳.۳. فناوریهای نو و رسانههای جدید ( با تأکید بر هوش مصنوعی، بلاک چین و ..)
برای دریافت اطلاعات بیشتر با مدیریت امور پژوهشی پژوهشگاه (تلفن: 88919188) تماس بگیرید.