کتاب «نظریه هنجاری مقبول مشروع» منتشر شد
![کتاب «نظریه هنجاری مقبول مشروع» منتشر شد](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2022/05/750xauto_103126hanjar-1 - 1.jpg)
کتاب «نظریه هنجاری مقبولِ مشروع» با زیرعنوان نظریه هنجار رسانه برای رسانههای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. این کتاب، دستاورد پژوهش انجامشده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که توسط حسن خجسته و ظهیر احمدی در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه پژوهش شده است.
پژوهشگران این اثر تلاش کردهاند با تحليل تجارب سازمان رسانهای جمهوری اسلامی ايران و بررسی اسناد بالادستی به الگوی بومی هنجار رسانه در ایران دست پیدا کنند.
نویسندگان کتاب تصریح میکنند امروزه در پرتو توجه به تنوع فرهنگی جوامع و ارزشنهادن به تفاوتها و روايتهای محلی، اين فرصت برای جوامع و رسانههای بومی فراهم شده تا نظريه هنجاری خاص خود را براساس نوع جهانبینی، ارزشها، نگرشها، شاخصههای فرهنگی و اجتماعی بومی خود، تدارک دیده و ارائه نمایند.
در این پژوهش، تجارب سازمان رسانهاي جمهوري اسلامي ايران در سه دهه اخیر، همچنین اسناد بالادستی مورد استناد و استفاده در سازمان صداوسيما و بايدها و نبايدهای مستنبط از آنها تحلیل شده است.
پژوهشگران اثر همچنین به توجه به مسئوليتهای چهارگانه رسانه ملی در پيشگاه خداوند (دين و شريعت)، مردم (مخاطبان)، نظام و محيط زيست و طبيعت و بازخوردي که از مخاطبان اين رسانه (به مثابه يك دوست)، دريافت شده و نيز براساس مشاهدات عيني و مشاهدههای مشاركت آميز در فرايند تبديلشدن هنجارها به سياستگذاری و توليد و پخش پيام، انجام مصاحبههای متمرکز و عمیق از دستاندرکاران رسانه و همچنين با بررسي و اهتمام به بازخوردگيري از مخاطبان رسانه ملي- كه در گزارشهای نظرسنجي و اثرسنجی و نيز اظهار نظر مخاطبان ديده میشود- مبانی و اصول نظریه و الگوی بومی پيشنهادي براي هنجار رسانهای جمهوری اسلامی ايران، استنباط و استخراج نموده و به نمونههایی از این هنجارها و «بایدها و نبایدهای» این نظریه اشاره کردهاند.
نویسندگان کتاب، دو مبنای «مشروعِ مقبول»و «مقبولِ مشروع» را تعيينكننده اصول و خط سير و حركت نظام هنجار رسانهاي جمهوري اسلامي ايران دانسته و تأکید میکنند كه در آينده نيز با ارائه مدون نظریه هنجاری رسانه جمهوری اسلامی ایران، با دقت و آگاهی بيشتر، همين مبانی و اصول تعيينكننده، نقشه راه حركت رسانه ملي خواهد بود.
منظور پژوهشگران در اين پژوهش از مبناي «مشروعِ مقبول» اين است كه تمام ساختارها، قالبهای برنامهسازی و محتواهاي برنامههای رسانه ملی (همه شبکههای رادیویی و تلویزیونی) و اهداف آن از مرحله پیشتولید و توليد گرفته تا مرحله پخش، بايد در محدوده هنجارها و مقررات متشرعين جامعه بوده و شرع مقدس و اصل «مقبوليت عام»(پذیرش عموم یا اکثریت مخاطبان جامعه) نیز باید در آن لحاظ شود.
منظور از مبناي «مقبول مشروع» نیز اين است كه تمام محتواهاي برنامهها و اهداف آنها علاوه بر اينكه بايد مقبوليت عام و پذيرش عموم مخاطبان را داشته باشد؛ بايد از «اصل مشروع بودن» هم تبعيت كند؛ يعني در اين مورد، مقبوليت و پذيرش عموم مخاطبان متشرع مد نظر است.
نظریۀ هنجاری مقبول مشروع مطرحشده در این کتاب بهزعم نظریهپردازان آن بر اساس شاخصههای سیاسی،فرهنگی و اجتماعی جامعۀ ایران در حوزۀ رسانه پیشنهاد شده و میتواند رقیبی برای نظریههای غیربومی نیز باشد و در کنار نظریههای کلاسیک قرارگیرد. همچنین، علاوه بر عرضۀ آن به حوزۀ تصمیمساز و تصمیمگیر رسانه، به حوزۀ علمی نیز پیشنهاد و عرضه شود.
![اوقات فراغت و ارزیابی آن در رسانههای اجتماعی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_070324images (1).jpg)
اوقات فراغت و ارزیابی آن در رسانههای اجتماعی
![بازی وارسازی، فناوری نوین جذب مخاطب به رسانهها](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_071241images (2).jpg)
بازی وارسازی، فناوری نوین جذب مخاطب به رسانهها
![اینترنت و نقش آن در فروکشکردن جنبشهای اجتماعی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_054226download.jpg)
اینترنت و نقش آن در فروکشکردن جنبشهای اجتماعی
![سیاستهای ارتباطی رسانهها در کارزار انتخاباتی سال ۹۶ چه بود؟](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_075414download.jpg)