معرفی آثار برگزیده در سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی-۹

بررسی مدل‌های کسب‌وکار و قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک

بررسی مدل‌های کسب‌وکار و قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک

طرح پژوهشی «بررسی مدل‌های کسب‌وکار و قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک» که به کوشش بهروز رسولی انجام شده، ازجمله آثار برگزیده سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی در بخش معاونت‌ها است که با بیان اینکه مدل مناسب کسب‌وکار نشر کتاب الکترونیک و قیمت‌گذاری آن، از کلیدی‌ترین چالش‌ها و مسائل گریبان‌گیر این حوزه در چند سال اخیر است، هدف کلیدی خود را شناسایی اجزای کلیدی و گونه‌های مناسب مدل کسب‌وکار نشر الکترونیک در ایران و عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری آن‌ها در این بازار قرار داده است.

پژوهشگر در این تحقیق ابتدا با بررسی پژوهش‌های مختلف، نشان می‌دهد که تاکنون ۱۱۹ مدل کسب‌وکار در لایۀ هستی‌شناسی در زمینه‌های گوناگون علمی پیشنهاد شده‌اند که به زعم او، بیشتر این مدل‌ها فراگیر هستند و به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، به کار گرفتن آن‌ها در کسب‌وکار نشر کتاب الکترونیک، چالش‌هایی به همراه خواهد داشت. از این رو، یکی از هدف‌های این پژوهش را، ساخت یک مدل کسب‌وکار ویژه صنعت نشر کتاب الکترونیک در ایران اعلام می‌کند.

در این راستا برای ساخت این مدل و تعیین اجزای کلیدی آن، به مصاحبه با ۱۰ ناشر کتاب الکترونیک در ایران که تجربه‌ای دست‌کم پنج ساله در صنعت نشر کتاب الکترونیک در ایران داشته‌اند، می‌پردازد تا مدل کسب‌وکار متناسب بافت ایران را به شکلی درست و منطقی طراحی کند.

پژوهشگر موارد ارزش، مشتری، فناوری، نوآوری، ساختار مالی، ساختار سازمانی، ساختار مقرراتی، شبکۀ همکاری، زیست‌بوم و پیوندها را، به عنوان ۱۰ جزء کلیدی شناسایی شده برای طراحی مدل کسب‌وکار نشر کتاب الکترونیک در ایران اعلام می‌کند که باید در کانون توجه ناشران قرار گیرند و در طراحی مدل کسب‌وکارشان لحاظ شوند.


محقق پس از بررسی اجزای کلیدی شناسایی شده در مدل کسب‌وکار نشر کتاب الکترونیک نشان می‌دهد که میان اجزای مدل پیوندهایی نظام‌مند برقرار است و حداقل سه جریان کلیدی جریان ارزش، جریان داده و جریان اعتبار را در مدل کسب‌وکار نشر کتاب الکترونیک شناسایی می‌کند با این هدف که قرار گرفتن اجزای کلیدی در کنار هم و جریان‌های پیوندی کلیدی میان این اجزاء به شکلی نظام‌مند، ساختار درست‌تری از مدل کسب‌وکار صنعت نشر کتاب الکترونیک به دست خواهد داد.

این مطالعه در پیشنهاد مدل مناسب کسب‌وکار نشر کتاب الکترونیک متناسب با بافت ایران، باتوجه به عدم اعتماد کامل همه ناشران به نشر الکترونیک، مدل کسب‌وکار «دوگانه» (چاپی و الکترونیک) را مدل کارآمدتری نسبت به دیگر مدل‌های کسب‌وکار می‌داند.

همچنین با برشمردن عواملی چون بازاریابی، مشتری، محتوا و محصول، فناوری، پشتیبانی، راهبرد مالی، بازار، و ناشر  به عنوان عوامل موثر بر قیمت‌گذاری کتاب الکترونیک در ایران، با اشاره به دو مدل رایج قیمت‌گذاری عمده‌فروشی و قیمت‌گذاری آژانس، مدل قیمت‌گذاری عمده‌فروشی را راهکار بهتر و مناسب‌تری برای قیمت‌گذاری کتاب الکترونیک در ایران ـ همانند دیگر کشورهای جهان ـ عنوان می‌کند که هم به سود مشتریان و هم بازار نشر کتاب الکترونیک ایران، خواهد بود.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید