در قالب گزارش پژوهش منتشر شد:

حکمرانی در عرصه خبر؛ نحوه شکل‌گیری گفتمان خبری در توییتر

حکمرانی در عرصه خبر؛ نحوه شکل‌گیری گفتمان خبری در توییتر

گزارش فرهنگی «حکمرانی در عرصه خبر؛ نحوه شکل‌گیری گفتمان خبری در توییتر» نوشته اسماعیل افقهی از سوی  پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد.

این پژوهش تلاش می‌کند توییتر را که توانسته به بافتی خوشایند برای پیگیری اخبار تبدیل شود، به‌عنوان نماینده‌ای از رسانه‌های اجتماعی مورد واکاوی قرار دهد.

پژوهشگر در این بررسی، با بیان اینکه هر رسانه اجتماعی قادر نیست خود را به یک خبرگزاری و منبع خبری معتبر ارتقا دهد، اذعان می‌کند که توییتر توانسته گوی سبقت را از رقیبان میکروبلاگی چون وِیبو ، ایدنتیکا ، تامبلر ، جایکو و ... بگیرد و از بین سه نوع خدمت محتوایی که این نوع شبکه‌های اجتماعی ـ انتقادی؛ طنز و سرگرمی؛ خبر و اطلاع‌رسانی به کاربران ارائه می‌کنند، جنبه خبری را بارزتر کند؛ خدمتی که باعث شده شاهد فعالیت بیش از پیش شهروندخبرنگاران در این اپلیکیشن باشیم.

از همین‌رو محقق سعی می‌کند این موضوع، اینکه گفتمان توییتری چگونه توانسته از سایر میکروبلاگ‌ها در حوزۀ خبر پیشی بگیرد و به‌عنوان یک حکمران در این عرصه مطرح شود را تشریح و تبیین کند. در این راستا می‌کوشد به امر تحلیل گفتمان نحوۀ خبررسانی در توییتر بپردازد تا زوایای گوناگون این حکمرانی مشخص و نقصان‌های گفتمان خبر توییتری را استخراج کند.


به استناد این پژوهش، بر اساس گفتمان فوکویی، هر گفتمان زمانی که شکل می‌گیرد چهار عنصر یا بعد کلیدی دارد که به‌وسیله و در درون گفتمان و بر مبنای آن قواعد تولید می‌شوند. یعنی گفتمان زمانی شکل گرفته است که این چهار عنصر را خلق کرده باشد. این چهار عنصر عبارت‌اند از: ابژه، موقعیت‌های سوژه، مفاهیم و استراتژی‌ها. در این پژوهش، ابژه: خبر توییتری؛ سوژه: صاحبان توییتر؛ مفاهیم: هشتگ، ترند، خبر درست (عینیت خبری)، خبر جدید، خبر در دسترس، خبر کوتاه، منبع موثق و قابلیت کامنت و استراتژی‌ها: آزادی بیان، دموکراسی خبری و حوزۀ عمومی به دست آمده‌اند.

توییتر بر پایه گفتمان فوکویی با خلق این چهار عنصر گفتمانی توانسته صاحب گفتمان خبری در عرصۀ بین‌المللی شود و برخلاف روند جاری روزنامه‌نگاری حتی تبدیل به منبع خبری معتبر شود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید