پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

آیین گشایش نخستین نمایشگاه «دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های فرهنگی و هنری»، یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز این رویداد فرهنگی پیامی را صادر کرد که متن پیام او به این شرح است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم

فرهنگ و هنر در ایران اسلامی وادی اندیشه، معنویت و ارزش‌هاست؛ ارزش‌هایی که در بطن تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی و با اهتمام و اراده مردمانی شریف پرورش یافته‌ است. آگاهیم که پژوهش، عرصه‌ای است که این ارزش‌ها و سرمایه‌ها را پیش روی انسان ایرانی معاصر به تصویر می‌کشد.

 تحقیق و پژوهش فرهنگی و هنری باید به‌مثابه نقطه عزیمت مسیر تلقی شود که غایت و مقصد نهایی آن تعالی فرهنگ، تحکیم مبانی هویتی، پرورش مخاطبان آگاه و آفرینش محصولات غنی فرهنگی و هنری است؛ آنچنان‌که شایسته نام گرامی جمهوری اسلامی ایران است.

 برنامه‌ریزی مدون برای تقویت عرصه پژوهش فرهنگی ـ‌ هنری و حمایت از پژوهشگران متعهد و علاقه‌مند به فرهنگ ایران اسلامی باید در کانون توجه نهادهای سیاست‌گذار و اجرایی فرهنگی و اهالی این حوزه قرار گیرد.

 در شرایطی که جریان استعمار و استکبار، هویت و سرمایه‌های فرهنگی، فکری و انسانی ما را نشانه گرفته است، پژوهش می‌تواند به عنوان ابزاری تأثیرگذار و کارآمد در دفاع و صیانت از این سرمایه‌ها عمل کند. تهی‌شدن عرصه فرهنگ و هنر از اندیشه بومی و دل‌بستن صرف به یافته‌ها و دیدگاه‌های نظری غرب، ما را به از‌خودبیگانگی و دورشدن از گذشته فرهنگی‌مان مبتلا می‌سازد. در این کارزار باید به اندیشه و اندیشمند، نظریه و نظریه‌پرداز، ارزش و ارزش‌آفرین میدان داد و شایسته است در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب برای این مواجهه فرهنگی به اهل اندیشه رجوع کرد.

 بی‌گمان هرگونه قصور در این زمینه، لطمات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متوجه فرهنگ و هنر کشور خواهد کرد. تقویت بخش پژوهش در هر نهاد فرهنگی و هنری و انجام مطالعات آسیب‌شناسانه فعالیت‌های فرهنگی پیش از هر اقدامی، تحقق اهداف مد نظر را تضمین کرده و از اتلاف سرمایه‌ها و انجام اقدامات موازی جلوگیری خواهد کرد.

 برگزاری اولین نمایشگاه «دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های فرهنگی ـ هنری» ـ که نتیجه اراده و توافق جمعی است ـ را به فال نیک می‌گیریم. این تدبیر و ایده که نهادهای پژوهشی فرهنگی و هنری در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا تصویری از فعالیت‌های ارزشمند پژوهشی انجام‌شده در این حوزه را به معرض نمایش بگذارند، می‌تواند به الگویی برای سایر نهادها تبدیل شود.

 صرف نظر از این موضوع، نباید به وضعیت کنونی بسنده کرد و دل‌خوش اقدامات پیشین بود، بلکه باید ترسیم چشم‌انداز روشن از طریق طرح مسائل و مشکلات حوزة پژوهش فرهنگی و هنری و تلاش برای رفع آنها نیز در دستور کار و در رأس سیاست‌های نهادهای فرهنگی قرار گیرد. اینجانب ضمن ارج‌نهادن به این ایده ارزشمند و تشکر از برگزارکنندگان این رویداد پژوهشی، آمادگی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران خدوم و متعهد این مجموعه را برای تقویت عرصه پژوهش و حمایت از پژوهشگران شریف ایران اسلامی اعلام می‌دارم.


 توفیق و بهروزی شما عزیزان را از ایزد منان خواستارم.

                                                                                                                                                           محمدمهدی اسماعیلی

                                                                                                                                                              وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید