با نوعی ثبات در بدبینی مواجه هستیم
![با نوعی ثبات در بدبینی مواجه هستیم](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2021/11/750xauto_07094013.jpg)
نشست نقد و بررسی کتاب «نگرشهای اقتصادی ایرانیان» دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. کتاب «نگرشهای اقتصادی ایرانیان» به اهتمام شورای علمی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده و گزارشی تحلیلی از یافتههای یک پیمایش ملی است که در زمستان ۱۳۹۹ به صورت تلفنی توسط گروه افکارسنجی دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شده است.
آرش نصر اصفهانی در ابتدای این نشست توضیحاتی را درباره این پیمایش ارائه کرد و گفت: ما درباره نگرشهای اقتصادی تاکنون پیمایش ملی نداشتیم و این پیمایش برای نخستین بار است که صورت گرفته است. ایده کار را دکتر روز خوش ارائه کرد و کار توسط یک شورای علمی پیش رفته است. این پژوهش زمستان ۹۹ انجام شد و در پرسشنامهای که ۴۵ سوال داشت طی ۱۰ روز گردآوری اطلاعات آن صورت گرفت.
او با اشاره به اینکه پیمایش هفت بخش اصلی دارد توضیح داد: در این پیمایش میتوانست سوالات بیشتری قرار بگیرد اما به دلیل محدودیتهای موجود امکان پوشش همه سوالات نبود. یکی از آفتهای پیمایشها در ایران تعداد سوال زیاد است و تلاش کردیم از این آفت اجتناب کنیم. بنابراین بین اعضای شورای علمی رفت و برگشت زیادی صورت گرفت تا در نهایت به این نسخه رسیدیم. بخشی از سوالاتی که میخواستیم در این پیمایش بپرسیم برای افکار عمومی ملموس نبود. به طور مثال اینکه بخواهیم بدانیم افراد به عدالت تمایل دارند یا رقابت، طبعا دریافت پاسخ از سوی عامه مردم روشن نبود بنابراین درباره موضوعات انتزاعی کار ما کمی سخت بود. پیمایشهای ملی در ایران به صورت درب منزل انجام میشدند که به پیمایشهای میدانی مشهورند اما بعد از اپیدمی کرونا روش تلفنی رواج یافت و اقبال از آن صورت گرفت. شیوه تلفنی باعث نظارت بهتری میشود و نرخ پاسخها در این پیمایش حدود ۶۵ درصد بود در حالیکه در پیمایشهای حضوری این رقم به میزان ۶۰ درصد میرسد.
![کتاب «تحلیل مصرف رسانهای» بهزودی منتشر میشود](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_07591610.jpg)