در نشست «بررسی قراردادهای نشر در حقوق ایران» عنوان شد:

بد رفتاری؛ یکی از مشکلات در حوزه اجرای قراردادهای نشر

بد رفتاری؛ یکی از مشکلات در حوزه اجرای قراردادهای نشر

محمدهادی میرشمسی گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه اجرای قراردادهای نشر وجود دارد، بحث بداخلاقی و بدرفتاری است. در کشور شاهد سرقت ادبی هستیم که توسط مولف‌ها و نه ناشران انجام می‌شود. بخشی از این‌ها به دلیل ضمانت‌های اجرای ضعیف حقوقی است و بخشی به این باز می‌گردد که افراد متخصص این حوزه نیستند. نشر و توزیع تبدیل به کاری تجاری و کسب و کار شده‌است اما این فعالیت جنبه فرهنگی هم دارد و افراد باید این رویکرد را داشته‌باشند.

نشست «بررسی قراردادهای نشر در حقوق ایران» دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به‌مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب با حضور محمدهادی میرشمسی (استادیار حقوق خصوصی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و محمود آموزگار (ناشر و نائب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران) و با دبیری مصطفی اسدزاده (عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) میرشمسی ابتدای نشست درباره اینکه آیا قوانین در ایران می‌تواند حقوق مولف را تضمین کند، گفت: به آنچه که ایجاد کننده رابطه مولف با ناشر است، قرارداد نشر گفته می‌شود. برای درک درست قرارداد نشر نیازمند درک دو مقدمه هستیم. باید حوزه قراردادها را به خوبی درک کنیم و موضوع قرارداد و آنچه که بین طرفین قرارداد یعنی مالک و دارنده کپی‌رایت و ناشر را بدانیم. قرارداد نشر در برخی جنبه‌ها می‌تواند حالت حمایتی داشته‌باشد.

به گفته او در حقوق مالکیت فکری مقرراتی برای حمایت از مولف درنظر گرفته شده‌است، میرشمسی ادامه داد: وقتی شخصی مانند مولف و سفارش دهنده اثر ادبی و هنری، مانند کتاب دارای حق تکثیر و نشر است، خود شخص معمولا امکان اینکه بتواند این حق خود را مستقیم اعمال کند، ندارد. زیرا امکان و تجهیزات برای نشر ندارد در نتیجه مولف ملزم به انعقاد قرارداد با ناشر است. نکته اینجا است که قرارداد نشر در ایران طبق قوانین فعلی، که شاخص‌ترین آن‌ها قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان است ضمانت خوبی برای نشر ارائه نشده‌است.

ادامه مطلب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید