ارتباطات سالم بين مردم و دولت

یادداشت علمی- توحيدمحرمی،عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه
ارتباطات سالم بين مردم و دولت

✅ گذشته از تفاوت‌های «رابطه» و «ارتباطات»، ارتباطات سالم ارتباطاتی است که موثر باشد، قصد پیام‌دهنده و ایجاب پیام‌گیرنده را به همراه داشته باشد. ارتباطات سالم مي بايست حال خوب، احساس خوب، احساس رضایت و رضایتمندی را به ‌همراه داشته باشد. این نوع ارتباطات، صادقانه، عاقلانه و منطبق با ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه است. در ارتباطات سالم، پیام‌های سازنده، رشددهنده و مشوق شیوع پیدا مي کند؛ پیام مثبت تولید مي شود تا به مخاطب برسد و مي تواند در روابط با دیگران حال خوب ایجاد کند.

✅ ارتباطات دولتی به دو حالت ممکن است؛ اول ؛ارتباطاتي كه مطابق تعريف رايج مقوم قدرت است و دوم ارتباطاتي كه تحکیم‌بخش جامعه بايد باشد و ملت قوی ایجاد کند. خاصیت دولت‌ها گذرا بودن آن‌هاست اگر جامعه قوي شد، با رفتن و آمدن دولت‌ها ارزش‌های آن جامعه مورد مخاطره قرار نمی‌گیرد و امنیتش آسیب نمی‌بیند. اما در ارتباطات مقوم قدرت؛ روابط‌عمومی نهادها و سازمان ها خود را مسئول تبلیغ آقای مدیر و شکل‌دهی به افکار عمومی به نفع او مي دانند.

✅ در ارتباطات مقوم ملت، ساخت ملت قدرتمند و کشور قدرتمند را هدف قرار می‌دهد. در چنین ارتباطاتی، روابط‌عمومی ها مکان تنویر افکارعمومی و محل پاسخگویی به مردم است؛ ارتباطات تسهیل‌گر امور مردم می‌شود و مديريت كشور بجاي ولی‌نعمت مردم بودن در نقش خادمي ملت ظاهر مي گردد.


✅ براي ايجاد ارتباطات سالم بين مردم و دولت ؛ نيازمندگسترش و توسعه اخلاق حرفه‌ای در سازمان ها و نهادها هستيم. اخلاق حرفه‌ای در نهادهای ما به معناي واقعي كلمه مهجور شده و صرفاً به یک بنر در سالن ورودی نهادها محدود شده است. در حاليكه اخلاق حرفه‌ای اوج رعایت حقوق است، دادن حقوق افراد با کمال احترام و کریمانه رفتار کردن با آن‌ها است. قابل پيش بيني بودن استيفاي حقوق از اصول اخلاقي يك جامعه متعالي و سعادتمند است اگر در یک جامعه رابطه نهادهای دولتی قابل پیش‌بینی باشد، ارتباطات دولت با مردم و مردم با همديگر اخلاقی مي شود و تکلیف شهروندان در آن جامعه روشن است. لذا برای ارتباطات سالم باید پیش‌بینی‌ناپذیری در نهادهای دولتی و گفتار و کردار مسئولان حذف گردد و به سمت روابط پیش‌بینی‌پذیر در جامعه برویم . البته عملکرد مبهم و عدم شفافیت و پیش‌بینی‌ناپذیری، توليد فساد هم مي کند.

✅ اگر مردم در مراجعه به نهادهای دولتی با انباشت جواب هاي منفي مواجه شوند و «نه» زیاد ‌بشنوند احصاء حقوقشان در سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومي پیش‌بینی‌ناپذیر مي شود، و این اتفاق مي افتد؛ تصویر ذهنی مردم منفی می‌شود و ناامنی ذهنی ایجاد می‌ گردد و کاهش مشروعیت نهادهای دولتی از پیامدهاي آن خواهد بود.

✅ براي ايجاد و گسترش ارتباطات سالم بين دولت و مردم در جامعه، کسب مهارت ارتباطات سالم لازم است و مي بايست آموزش آن در مسير جامعه سازي و دولت سازي جدي گرفته شود.قواعد ارتباطات سالم باید از کودکی در مدارس و در سازمانها از بدو استخدام آموزش داده شود و به يك هنجار فرهنگي تبديل گردد. البته در اين مسیر همت شجاعانه براي اصلاح رويه هاي غلط و اقدامات ایجابی براي ساختن ارتباطات سالم در جامعه از اهميت وافري برخوردار است .



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید