گفتگوهای فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در قاب یک گزارش

گفتگوهای فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در قاب یک گزارش

کتاب «گفتگوهای فرهنگی در شبکه تصمیم‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به همت دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی، ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب دستاورد نشست‌های برگزارشده وزیر و معاونان او ذیل کلان‌برنامه گفتگوهای فرهنگی است که در هدف‌گذاری کلی برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گرفته است. مطابق این اثر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تحول خود، به دو مسأله «فقدان گفتگوهای سازنده و فراگیر» و «نقش کم‌رنگ اهالی فرهنگ و هنر، صاحب‌نظران و موسسات و گروه‌های مردمی در تصمیم‌گیری‌های عرصه فرهنگ» به‌عنوان بخشی از مسائل نه‌گانه توجه دارد. این طرح در گام اول به گفتگو به عنوان یک تاکتیک (راهی برای بهبود سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری) و در افق بلندمدت به عنوان یک راهبرد (گسترش فرهنگ گفتگو در سطح جامعه) توجه کرده است.

براین اساس، طرح عملیاتی نخست درکلان‌برنامه گفتگوهای فرهنگی، با هدف غنی‌سازی نقش‌ها، فعالیت‌ها و تصمیم‌های حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رهگذر گفتگوهای فرهنگی، طراحی و وارد مرحله اجرا شده که این کتاب گزارشی از جلسات آن است.

این گزارش به ارائه نتایج گفتگوهای سطح وزیر و معاونان و سازمان‌های تحت پوشش وزارتخانه می‌پردازد. موضوع اصلی نشست‌های سطح وزیر، تحولات فرهنگی ایران در دهه پنجم انقلاب و موضوع نشست‌های معاونان، ناظر به چالش‌های انضمامی و جاری حوزه مأموریتی هر معاونت یا سازمان است.


در این مجموعه، ابتدا جدول گزارش اجمالی مجموعه نشست‌های برگزارشده و سپس، گزارش‌های راهبردی و گزارش‌های تحلیل مضمون نشست‌های گفتگو در سه سطح ارائه شده است که این سه سطح عبارتند از:

الف) سطح وزیر: نشاط اجتماعی در جامعه ایران، آینده دینداری در ایران با تأکید بر دهه پنجم انقلاب و تنوع قومیتی و هویت ملی در جامعه ایرانی

ب) سطح معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: محوریت‌بخشی به قرآن و عترت در نظام فرهنگی کشور، فرصت‌ها و تهدیدهای حاکمیتی درحوزه نشر، بازآفرینی موسیقی هویت‌بخش و اموزش آن، نظام تهیه و تولید سینمای ایران برای حضور درعرصه بین‌الملل، ارتقای مرجعیت رسانه‌های دخلی و اعتماد به آن‌ها، ارتقای سرانه مطالعه در کشور و حق خواندن، تقویت امتداد اجتماعی مساجد، ظرفیت‌های غیرحاکمیتی در گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری عرصه بین‌الملل، ارتقای سواد رسانه‌ای، ظرفیت‌های نهاد وقف در موضوعات قرآنی و خدمات فرهنگی و اجتماعی

ج) سطح ادارات کل ارشاد استان‌های کشور: بهبود فضای کسب‌وکارهای حوزه فرهنگ و هنر.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید