پیامدهای پلتفرمهای عمده آنلاین بر جامعه ایران، تحلیل انتقادی میشود
![پیامدهای پلتفرمهای عمده آنلاین بر جامعه ایران، تحلیل انتقادی میشود](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2021/04/750xauto_092718Untitled.jpg)
پژوهش «تحلیل انتقادی پلتفرمهای عمده آنلاین و پیامدهای آنها بر جامعه ایران از منظر حکمرانی و اقتصاد» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انجام میشود.
در اين مطالعه، سه پلتفرم عمده فضاي آنلاين از منظر پيامدهايي که براي حكمراني و اقتصاد در جامعه ايران دارند، تحت رویکرد «تحليل انتقادي پلتفرم» که به مطالعه پلتفرمهاي آنلاين و رسانههاي اجتماعي اختصاص دارد، تحليل ميشوند.
به استناد این مطالعه، پلتفرمهاي کلان در کنار نويدهايي که با خود به همراه داشتهاند، چالشها و مخاطرات عمدهاي را نيز ايجاد کردهاند که از سطح کاربران منفرد و مسائلي چون حريم خصوصي، امنيت دادهها و... تا چالشهايي براي اقتصاد و سياست کشورهاي ديگر براي اعمال حق حاکميت را، دربرميگيرد. این پژوهش اذعان میدارد که ما با وضعيت جديدي در عرصه جهاني و ژئوپلتيكي مواجه هستيم که شرکتهاي نيرومند عرصه فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي وراي محل استقرار خود که عمدتاً در آمريكا قرار دارند، بر حدود قدرت و اختيار دولتها در حوزه قانونگذاري، تنظيم مقررات و اعمال قانون و نیز حق حاکميت آنها در عرصههاي مختلف سياسي و اقتصادي نفوذ پيدا کردهاند.
از همینرو این مطالعه به دنبال آن است تا نقشي که اين پلتفرمهاي بزرگ عمدتاً آمريكايي در سازماندهي، شكلدهي و بازتعريف روابط اقتصادي و حق حاکميت و حكمراني دارند را، تحلیل انتقادی کند. به عبارت ديگر، هدف این پژوهش، تحليل دلالتهاي توسعه و نقشآفريني روزافزون اين پلتفرمهاي بزرگ براي عرصههاي قدرت، اقتصاد و سياست در ايران از منظر انتقادي و اقتصاد سياسي است.
به طورکلی اين پژوهش با کوشش حسین حسنی، مطالعه انتقادي آناتومي و مكانيسمهاي عملكرد دو پلتفرم زيرساختی بزرگ فضاي مجازي یعنی گوگل، آلفابت و فيسبوک و زيرمجموعههاي آن، یعنی اينستاگرام و واتساپ و پلتفرم بخشي اوبر به عنوان پتلفرم عظيم حملونقل آنلاين، را دنبال میکند که به زعم پژوهشگر، سهم مهمي در توسعه اقتصاد اشتراکي، تغيير روابط کار و شكلگيري شكلهاي جديدي از انجام کار به شكل آنلاين دارند. در ادامه، پيامدهاي نقشآفريني جهاني اين پلتفرمها از منظر تحولات کسبوکار و نيز سياستگذاري براي حكمراني بر فضاي مجازي در ايران، مطالعه ميشود.
![اوقات فراغت و ارزیابی آن در رسانههای اجتماعی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_070324images (1).jpg)
اوقات فراغت و ارزیابی آن در رسانههای اجتماعی
![بازی وارسازی، فناوری نوین جذب مخاطب به رسانهها](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_071241images (2).jpg)
بازی وارسازی، فناوری نوین جذب مخاطب به رسانهها
![اینترنت و نقش آن در فروکشکردن جنبشهای اجتماعی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_054226download.jpg)
اینترنت و نقش آن در فروکشکردن جنبشهای اجتماعی
![سیاستهای ارتباطی رسانهها در کارزار انتخاباتی سال ۹۶ چه بود؟](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_075414download.jpg)