تحلیل گفتمان انتقادی سیاستهای ارتباطی رسانهها در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶
![تحلیل گفتمان انتقادی سیاستهای ارتباطی رسانهها در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2021/03/750xauto_10043200.jpg)
نسخه الکترونیک گزارش پژوهش «تحلیل گفتمان انتقادی سیاستهای ارتباطی رسانهها در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶» نوشته معصومه اسمعیلنژاد بر روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت.
این پژوهش به دنبال تحلیل گفتمان سیاستهای ارتباطی رسانههای منتخب در بازنمایی اخبار انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶ است.
به عبارت دیگر، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عناصر و روابط درونی سیاستهای ارتباطی رسانههای سنتی و مدرن در این انتخابات است. همچنین از خلال این هدف، اهداف دیگری چون ویژگیهای رسانههای سنتی و مدرن در سیاستهای ارتباطی رسانهها، بررسی قابلیت و پتانسیلهای رسانههای سنتی و مدرن، سرعت رسانهها در تولید متن و بازنمایی آنها در رسانهها و بررسی چگونگی قطبیبندی یا غیرسازی و تبدیل جامعه به خودی و غیرخودی جناحی در رسانهها دنبال میشود.
به این منظور، در این پژوهش روزنامه «وطن امروز» از جناح اصولگرا و روزنامه «اعتماد» از جناح اصلاحطلب، «بخش خبری ساعت ۲۱» شبکه یک از صداوسیما، برنامههای خبری و انتخاباتی «بیبیسی فارسی»، «تلگرام» از شبکههای اجتماعی فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و کانال تلگرامی «فارس پلاس» حامی اصولگرایان و کانال تلگرامی «اصلاحات پرس» حامی اصلاحطلبان، انتخاب و بررسی شده است.
براساس یافتههای این پژوهش، سیاستهای ارتباطی به سه دسته زیرساختی مانند فلسفه وجودی رسانه، عملکردی مانند تکنیکهای مورد استفاده در رسانه و سیاستهای ارتباطی تصویرساز مانند طراحی دکور، چیدمان، رنگ تقسیم شده است. همچنین در تدوین و اجرای سیاستهای ارتباطی، پژوهشگر قائل به دو دسته بزرگ رسانههای بزرگ استراتژیک مانند صداوسیما و رسانههای کوچک و چابک مانند کانال تلگرامی شده است و نتیجه میگیرد که قدرت عمل، تاثیرگذاری و برقراری ارتباط در رسانههای کوچک و چابک بیشتر و بهتر از رسانههای بزرگ و بروکراتیک است. در این پژوهش عصر فعلی، عصر مدیوکراسی (دموکراسی یا مدیومهای رسانهای) نامیده شده که در آن رسانهها در دنیایی بدون مرز، فارغ از حصار زمان و زبان و البته در جهت منافع خود و وابستگان مالی خود، دموکراسی را پیاده میکنند.
![سیاستهای ارتباطی رسانهها در کارزار انتخاباتی سال ۹۶ چه بود؟](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_075414download.jpg)
سیاستهای ارتباطی رسانهها در کارزار انتخاباتی سال ۹۶ چه بود؟
![سیاستهای نمایش خانواده در محصولات نمایشی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_063046best-iranian-home-media.jpg)