بازی رقابت؛ عوامل رقابتپذیری صنعت بازیهای رايانهای ايران
![بازی رقابت؛ عوامل رقابتپذیری صنعت بازیهای رايانهای ايران](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2021/02/750xauto_065318d904b05e-c812-4390-904c-af635c90daeb.jpg)
کتاب «بازیِ رقابت؛ عوامل رقابتپذیری صنعت بازيهاي رايانهاي ايران» نوشته یوسف خجیر، مقداد مهرابي و بهزاد توفيقفر بهزودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر میشود.
اين پژوهش سعی دارد باتوجه به اهمیت رقابتپذیری رسانهها و بهخصوص بازیهای رایانهای، با استفاده از آخرين مدل رقابتپذيري صنايع (مدل الماس)، به درك موقعیتهای رقابتي صنعت بازیهای رايانهاي ايران بپردازد و پیشنهادهایی را برای ارتقاي رقابتپذيري آن ارائه کند.
این کتاب مجموعاً از پنج فصل تشکیل شده است که در فصل اول و پس از مقدمه، به ضرورت و اهميت موضوع پرداخته شده و نیمنگاهی نیز به پژوهشهای مرتبط دیگر و تاریخچۀ بازیهای رایانهای در ایران و جهان شده است. در فصل دوم، برای آشنایی خوانندگان کتاب، مکتبها و نظریههای رقابتپذیری بهطور خلاصه مرور شده و در پایان این فصل، نظریۀ محوری این پژوهش که مدل الماس پورتر است، بهطور مبسوطتر توضیح داده شده است. فصل سوم، به بیان جامعۀ آماري و نمونه، مراحل انجام پژوهش و نتایج اولیۀ بهدستآمده از مصاحبهها و پرسشنامههای ارائهشده به خبرگان اختصاص داده شده است. در فصل چهارم، يافتههاي پژوهش و بسط و شرح آنها در چارچوب مدل الماس پورتر ارائه شده و اولویتبندی آنها از نظر خبرگان نیز آورده شده است. فصل آخر کتاب نیز شامل نتيجهگيري است که در آن، بحث و بررسي موضوع و پیشنهادهای پژوهشگر برای عوامل رقابتپذیری با امتیاز بالا ارائه شده است.
در بخش نتیجهگیری این کتاب،۶ نقطۀ کانونی مشتری، راهبرد، تأمین، اینترنت، ارتباطات و سرمایههای انسانی، بهعنوان عواملی که بیشترین میانگین امتیاز را از نظر خبرگان دریافت کردهاند، آورده شده است. ذیل هریک از این عوامل، لزوم توجه به مواردی چون دريافت و ارزيابی مستمر بازخورد از مشتريان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریانی که برای بازی هزینه میکنند، دسترسي به بزرگدادههاي كشور، تدوین و اجرای نقشۀ راهبرد مدون، تخصصی شدن بازیسازی برای پلتفرمهای مختلف (گوشی، رایانه و...)، الگوی رو به رشد دسترسی به اینترنت و پهنای باند، حضور شرکتهای خصوصي ارتباطات و اينترنت، دسترسی به اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور، سهولت استفاده از درگاههای پرداخت اینترنتی و تلفنهمراهی، حضور شرکتهای خارجی در ایران و برعکس، حضور در کنفرانسهای بینالمللی، تعهد بالای نیروی کار و همدلی بخشهای مختلف در عین رقابت، جوان و باانگیزه بودن نیروی انسانی و ایجاد رشتۀ بازیسازی در دانشگاهها یادآوری شده و به ازای هرکدام از آنها، یک پیشنهاد اجرایی داده شده است.
![اوقات فراغت و ارزیابی آن در رسانههای اجتماعی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_070324images (1).jpg)
اوقات فراغت و ارزیابی آن در رسانههای اجتماعی
![بازی وارسازی، فناوری نوین جذب مخاطب به رسانهها](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_071241images (2).jpg)
بازی وارسازی، فناوری نوین جذب مخاطب به رسانهها
![اینترنت و نقش آن در فروکشکردن جنبشهای اجتماعی](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_054226download.jpg)
اینترنت و نقش آن در فروکشکردن جنبشهای اجتماعی
![سیاستهای ارتباطی رسانهها در کارزار انتخاباتی سال ۹۶ چه بود؟](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/80x80_075414download.jpg)