روایتهایی از بازماندگانِ جانباختگان کرونا
رضا تسلیمی طهرانی - دکتری جامعهشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات![روایتهایی از بازماندگانِ جانباختگان کرونا](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2020/05/750xauto_061804IMG_20200417_010334.jpg)
مقدمه
شیوع ویروس کرونا در جامعه ایران از تاثیرات و پیامدهای مختلفی برخوردار است. از جمله این تاثیرات متحول شدن آیینهای اجتماعی مرتبط با مرگ است که بازماندگان و داغداران را به شدت متاثر ساخته است. در اینجا تلاش میشود تا با انجام مصاحبههای کیفی تلفنی و اینترنتی با تعدادی از بازماندگان جانباختگان ناشی از کرونا و استفاده از روش اتنوگرافی مجازی، روایتهای بازماندگان از نحوهی درگذشت متوفی و برگزاری آیینهای تدفین و ترحیم گردآوری شود تا شاید به این وسیله زمینه فهم و درک بخشی از مشکلات و مصائب آنها فراهم آید. این مردم نگاری فروردین ۱۳۹۹ به سفارش انجمن انسانشناسی ایران انجام شده است.
روایت فوت
بر اساس روایت مصاحبه شوندگان، درگذشتگان در خانه یا در بیمارستان فوت شدهاند و البته همگی آنها تجربه حضور در بیمارستان و تعامل با کادر درمانی را داشتهاند. مهمترین مشکل و ناراحتی آنها عدم امکان بازدید متوفی در روزها یا لحظات آخر عمر است.
جعفر ساکن تبریز که پدر ۶۹ ساله خود را بر اثر کرونا از دست داده است با اندوه و ناراحتی میگوید:
«ما پدر رو تحویل اورژانس دادیم و دیگه نتونستیم اون رو ببینیم».
او ادامه میدهد:
«پدرم شش روز در بیمارستان بود و اصلا اجازه نزدیکی و در کنار او بودن رو ندادن، با موبایل باهاش حرف میزدیم».
مینو ساکن تبریز که پدر همسر ۷۲ساله خود را از دست داده است در توضیح تجربه خود، با لحنی غم زده میگوید:
«دو هفته قبل از فوت، سرما خوردن و دوتا پزشک گفتن سرماخوردگیه، احتمالا تو راه بیمارستان فوت کردن و ایست قلبی کردن و به عنوان مشکوک به کرونا مشخص شد».
او ادامه میدهد:
«سردخونه بیمارستان جنازه رو نگه داشت و تحویل نداد، آزمایش گرفتن و ۲، ۳ روز طول کشید تا جواب آزمایش بیاد و برگهی فوت رو صادر کنن».
حامد ساکن رشت که پدر ۷۰ ساله خود را در اوج همه گیری کرونا در گیلان (اسفند ماه) از دست داده است با لحنی اندوهگین میگوید:
«پدرم بیماری قلبی داشت و چند روز احساس سرماخوردگی میکرد، بردنشون درمانگاه و اونجا فوت کردن. علت مرگ رو گفتن ایست قلبی به علت کرونا»
او در مورد نحوه برخورد کادر درمانی در درمانگاه با لحنی ناراحت و دلسوزانه میگوید:
«کادر درمانی خیلی زحمت کشیدن. به اندازه کافی مشکلات خاص خودشون رو داشتن و نمیشد از اونها توقع زیادی داشت».
او ادامه میدهد:
«خیلی وضع بدی بود، ما پدر رو با لباس شخصی خودش بردیم درمانگاه و اونجا لباس ها رو عوض نکردن ... سردخونه بیمارستان خالی نبود، ما جنازه پدر رو یک شب تو خونه خودمون نگه داشتیم».
پریا ساکن تهران که در روز ۱۲ فروردین خواهر ۷۰ ساله خود را از دست داده است با ناراحتی و افسوس میگوید:
«خواهرم سرطان داشت و در خانه شیمی درمانی میشد. یکدفعه پلاکت خونش پایین اومد و پزشکش گفت که باید به بیمارستان ببریمش. تو بیمارستان خواهرم رو تو یه اتاق ایزوله قرار دادند که هیچ کس حق دیدارش رو نداشت و بعدا به آی سی یو بردنش و اونجا کرونا گرفت و گفتند بر اثر کرونا فوت کرده».
او ادامه میدهد:
«بعد از فوت اجازه ندادن هیچ کس ببینتش، فقط صورتش رو تو بیمارستان به پسرش نشون دادن که خیلی بیتابی میکرد».
نازنین ساکن تهران که پدر همسر ۶۸ ساله خود را بر اثر کرونا از دست داده است در توصیف نحوه فوت میگوید:
«پدر شوهرم رو بردن بیمارستان و اونجا گفتن کرونا گرفته و چند روز بعد هم فوت کرد».
غنچه ساکن تهران که خاله ۶۵ ساله خود را بر اثر کرونا از دست داده در مورد نحوه فوت خالهاش میگوید:
«برای تبریک سال نو با خالهام تماس گرفتیم و فهمیدیم که سرما خورده و مریضه. گفت میترسم برم دکتر و آلوده بشم. دو هفته بعد بردنش بیمارستان و گفتن کرونا گرفته و دو روز بعد فوت شد».
روایت تدفین
اغلب مصاحبه شوندگان در برگزاری مراسم تشییع و تدفین با مضیقهها و محدودیتهای ویژهای مواجه بودهاند. در اغلب موارد تنها تعداد انگشتشماری از بازماندهها از امکان حضور در این آیین برخوردار شدهاند. نماز میت غالبا برگزار نشده است و سنت تلقین به جا آورده نشده است.
جعفر ساکن تبریز که پدر خود را بر اثر کرونا از دست داده است از عدم برگزاری مراسم تشییع و تدفین صحبت میکند:
«خودشون جنازه رو دفن کردند، هیچ مراسمی نبود، هشت نفر رفته بودیم برای تدفین و با فاصله زیاد وایستاده بودیم».
مینو ساکن تبریز که پدر همسر خود را از دست داده است نیز از عدم برگزاری مراسم تشییع و تدفین صحبت میکند:
«تشییع که برگزار نشد، تو مراسم تدفین فقط ۵، ۶ نفر آمده بودن؛ بچههای خودش و اقوام نزدیک که از دور وایستاده بودن».
حامد ساکن رشت در مورد ترتیبات برگزاری مراسم میگوید:
«حدود ۸ تا ۱۰ نفر در مراسم تدفین حاضر بودن، شستشو، تشییع جنازه، نماز میت و تلقین هیچ کدوم برگزار نشد. پدر رو تو یه پلاستیک پیچیده بودن. مرتب با آهک ضد عفونی میکردن و قبل از خاکسپاری روی جسد وایتکس ریختن و بعد آهک و خاک ریختن روی جنازه».
پریا ساکن تهران وقایع روز خاکسپاری خواهرش در تاریخ ۱۲ فروردین و در بهشت زهرا را اینگونه شرح میدهد:
«برای مراسم تدفین ۷ نفر رفتیم؛ من، برادرم، پسرش، برادرزادهها و یک خواهرزاده. جنازه رو برای غسل دادن بردن غسال خونه و خیلی طول کشید تا بیارن. جنازه رو تو یه پلاستیک خیلی ضخیم پیچیده بودن و احتمالا توی جسد رو هم آهک زده بودن. من و برادرم چون سن مون بیشتر بود لباس مخصوص پوشیده بودیم و بقیه هم ماسک و دستکش پوشیده بودن».
او ادامه میدهد:
«جنازه رو با آمبولانس آوردن و به ما گفتن خودتون جنازه رو تا دم قطعه ببرین و این کار باعث ناراحتی ما شد. توقع داشتیم خودشون این کار رو انجام بدن. ما احساس کردیم چون جسد کرونایی بود این کار رو نکردن».
او از عدم حضور روحانیون برای خواندن نماز و انجام ترتیبات مرسوم احساس تعجب و شگفتی میکند:
«نماز و تلقین اصلا خونده نشد و هیچ روحانی اونجا حاضر نبود».
پریا اشاره میکند که همه خویشاوندان زمان برگزاری مراسم خاکسپاری را از آنها میپرسیدند تا برای خواهرش نماز میت بخوانند:
«همه فامیل تلفنی ساعت مراسم رو میپرسیدن تا تو همان زمانی که جنازه رو خاک میکردن نماز بخونن».
نازنین ساکن تهران که پدر همسر خود را بر اثر کرونا از دست داده است در مورد برگزاری مراسم تدفین میگوید:
«فقط چند نفر از نزدیکان متوفی تونستن با حفظ فاصله تو خاکسپاری شرکت کنن و یکی از پسراش هم از مراسم فیلمبرداری میکرد و از طریق لایو اینستاگرام به صورت زنده برای بقیه اقوام و دوستان پخش میکرد».
لازم به ذکر است که نویسنده خود از طریق اینستاگرام تصاویر پخش شده از این خاکسپاری را مشاهده کرد و به اتنوگرافی مجازی این آیین پرداخت (۹۹/۱/۲۰).
بر اساس اتنوگرافی مجازی انجام شده، در هنگامی که جنازه متوفی به وسیلهی خودروی حمل اجساد به کنار قبر آورده شد چهار نفر از نزدیکان، جنازه را که روی برانکار قرار داشت برداشتند و در کنار قبر بر روی زمین قرار دادند تا نماز میت به وسیلهی حاضران خوانده شود.
همچنین حاضران با حفظ فاصله از یکدیگر و از جنازه بر دور متوفی حلقه زدند و به عزاداری پرداختند، در حالی که هیچ یک اجازه نداشتند جنازه را لمس کنند و به منظور خواندن فاتحه بر بالین متوفی حاضر شوند.
هنگامی که جنازه متوفی به وسیلهی خاکسپار که لباس ضد کرونا بر تن داشت در قبر قرار گرفت فیلمبردار از او درخواست کرد که اجازه دهد یکی از نزدیکان به منظور خواندن تلقین وارد قبر شود و البته این کار ممنوع اعلام شد و با آن مخالفت شد.
فیلمبردار «عمه فاطمه»، «عمو حسین» و دیگران را مخاطب قرار میداد و خطاب به آنها میگفت: «شما که دوست داشتید در مراسم حاضر باشید و به علت کرونا نتونستید به اینجا بیاین، به قبر برادر خودتون نگاه کنید و ترتیبات مراسم رو دنبال کنید».
به گفتهی فرزند متوفی که «لایو» را تهیه می کرد، درگذشته از بازاریان و از متولیان یکی از هیئتهای تهران بود و ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از خویشاوندان، اقوام، آشنایان، دوستان و همکاران این مراسم را به صورت مجازی دنبال می کردند. آنها پیام های مختلفی مبنی بر تسلیت به بازماندگان، آرزوی رحمت و مغفرت الهی و اذکار مختلف مانند «لا اله الا الله»، «یا علی»، «یا حسین»، «یا زهرا» و ... را در این صفحه می نوشتند و از امکان حضور آنلاین در این مراسم تشکر می کردند.
غنچه ساکن تهران در مورد برگزاری مراسم تدفین خالهاش میگوید:
«خالهام یه پسر مجرد تو خونه داشت و فقط اون و برادرم برای خاکسپاری رفتن... بچه های دیگه خالهام هم کرونا گرفته بودن و نتونسته بودن برای مراسم برن».
او با صدایی محزون و گریان ادامه میدهد:
«هیچ کدوم از ما برای تشییع جنازه و خاکسپاری نرفتیم، یعنی بهموم گفتن نیاین».
روایت یادبود
هیچ کدام از بازماندگان و داغداران مصاحبه شونده مراسم ترحیم و مجالس یادبود را به نحو عمومی و با حضور اقوام و خویشاوندان برگزار نکردهاند و همگی تاکید داشتند که بعد از اتمام همه گیری کرونا این کار را انجام خواهند داد. در موارد نادری، برخی از بازماندگان نزدیک و درجهی اول در منزل یکی از بازماندگان دور هم جمع شدهاند و در مواردی نیز مراسم یادبود با استفاده از فضای مجازی برگرار شده است. تمام مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که خویشاوندان، دوستان و نزدیکان از تلفن برای عرض تسلیت و صحبت با بازماندگان استفاده کردهاند.
جعفر ساکن تبریز که پدر خود را بر اثر کرونا از دست داده است در این مورد میگوید:
«هیچ مراسمی برگزار نشد سعی کردیم تو قرنطینه باشیم. فقط تو همون روزای اول خواهر و برادری جمع شدیم و بقیه تلفنی بهمون تسلیت گفتن».
او در مورد استفاده از فضای مجازی برای برگزاری مراسم میگوید:
«نه! حوصله اینترنت رو نداشتیم».
مینو ساکن تبریز که پدر شوهرش بر اثر کرونا درگذشته است و شوهرش نیز به کرونا مبتلا شده است میگوید:
«همسرم بعد از خاکسپاری تو قرنطینه بود. ما هم ۱۴ روز تو قرنطینه بودیم. هیچ مراسمی برگزار نشد. اقوام فقط تلفنی در تماس بودن و تسلیت میگفتن».
او در مورد شیوههای جایگزین برگزاری مراسم یادبود میگوید:
«ختم قرآن خونگی داشتیم. همسرم خودش قرآن میخوند و ما هم نماز و دعا و قرآن میخوندیم. فامیل هم همه میگفتن براش نمار می خونیم، قرآن میخونیم و ...»
حامد ساکن رشت در مورد مراسم ترحیم پدرش میگوید:
«پدر تو محل خیلی سرشناس بود و خیلیها دوست داشتن بیان برای تسلیت گفتن. خودمون اطلاعیه دادیم که امکان برگزاری مراسم ترحیم به علت ویروس کرونا وجود نداره و به محض خروج از بحران مراسم برگزار میشه».
او میگوید:
«اگر میخواستیم میتونستیم یه جای امن پیدا کنیم و مراسم رو بگیریم اما اگه کسی دچار میشد عذاب وجدان شدیدی میگرفتیم».
حامد ادامه میدهد:
«تو خانه هیچ مراسمی نبود. هر کس میخواست به دیدن ما بیاد، مخالفت میکردیم. عذاب وجدان داشتیم که خودمون تو مراسم خاکسپاری بودیم و آلوده هستیم .... بعد از خاکسپاری پدر، هیچ کس از نزدیکان سر خاک یا خونه ایشون نرفت تا او نجا رو ضد عفونی کنیم».
او در مورد استفاده از فضای مجازی و راه کارهای جبران برگزاری نشدن مراسم میگوید:
«از اینترنت در حد ارسال اطلاعیه و اعلامیه استفاده شد، نمی دونستم باید چی کار کنم؟».
«فعلا فقط تصمیم گرفتین هزینه برگزاری مراسم رو خیرات بدیم برای شادی روح ایشون».
پریا ساکن تهران که خواهرش را از دست داده است از برگزار نشدن مراسم ترحیم و برگزاری یک مراسم مجازی با استفاده از نرم افزار «زوم» صحبت میکند:
«اقوام و نزدیکان همه «زوم» رو نصب کردن و همه با هم در ارتباط بودیم، از تهران، از اراک، از اصفهان، از آمریکا، از کانادا، از سوئد ... من و دخترم رفتیم خونه برادرم و با فاصله نشستیم و از اونجا با هم تو زوم بودیم. خود دختر خواهرم تو سوئده و از اونجا شرکت میکرد، دختر برادرم آمریکا است ... بعد یه روحانی صحبت کرد و در مورد خواهرم حرف زدیم و ....».
او در مورد شیوههای جایگزین برگزاری مراسم ادامه میدهد:
«مردم خیلی همدردی کردن، همه جا تو فیسبوک، تو فضای مجازی، هر روز به من، پسرش و برادرم زنگ میزنن، خیلی دسته گل فرستادن. ما هم خودمون به خیریه پول دادیم و اونها به جای گل برامون کارت فرستادن.... تو ساختمون خواهرم عکسش رو باحلوا و دسته گل گذاشتن تو لابی ساختمون».
پریا تاکید میکند که برای برگزاری مراسم چلهم هم از نرم افزار «زوم» استفاده خواهند کرد و حتما بعد از پایان همه گیری کرونا و امکان بازگشت دختر خواهرش از سوئد مراسم یادبود را با حضور اقوام و دوستان برگزار خواهند کرد.
نازنین ساکن تهران که پدر همسرش و از متولیان هیئت بر اثر کرونا مرحوم شده از برگزاری مراسم ترحیم به صورت مجازی در اینستاگرام صحبت میکند.
بر اساس اتنوگرافی مجازی انجام شده، در روزهای سوم و هفتم بعد از فوت، پستهای مختلفی که حاوی تلاوت قرآن، سخنرانی و مداحی بودند در صفحه منتسب به هیئت قرار گرفتند و یاد و خاطره متوفی در قالب فیلمها، تصاویر و نوشتههای گوناگون گرامی داشته شد.
غنچه ساکن تهران که خالهی خود را بر اثر کرونا از دست داده از عدم برگزاری هیچ مراسمی و در عوض استفاده از فضای مجازی برای درخواست خواندن فاتحه و ... از اقوام و دوستان صحبت میکند:
«ما هیچ مراسمی نداشتیم. من دوست ندارم تو اینترنت بقیه رو ناراحت کنم اما فقط برای اینکه بقیه فاتحه بخونن و یاد خاله ام باشن چند تا پست گذاشتم».
روایت مصائب
برخی از بازماندگان مصاحبه شونده دیوانسالاری حاکم بر بیمارستانها، درمانگاهها و بهشت زهرا را از جمله مسائل و مشکلات خود میدانند و برخی از سختی تهیه دارو و از نبود لوازم بهداشتی به میزان کافی ناراضی هستند. اما به نظر میرسد مهمترین مشکل آنها عدم برگزاری مراسم تدفین و ترحیم به نحو مناسب و درخور است که موجب تعمیق اندوه و سوگ آنها و تشدید مسائل عاطفی و احساسی در ایشان شده است.
مینو ساکن تبریز در این مورد با لحنی اندوهگین و حسرت آمیز میگوید:
«برگزار نشدن خاکسپاری بیشتر اذیتم میکنه، ای کاش میشد با هم بودیم، فامیل میآمدن، جمع میشدیم تا به نبودش عادت میکردیم».
او که همسرش هم به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه است ادامه میدهد:
«نتونستیم درست و حسابی گریه کنیم، نتونستیم با هم باشیم... نتونستیم درست و حسابی عزاداری کنیم، حتی نتونستیم همدیگه رو در آغوش بگیریم و این اذیتم میکنه».
حامد ساکن رشت در مورد برگزار نشدن مراسم ترحیم پدرش و رنجی که از این بابت متحمل شده است میگوید:
«ما سال پیش مادر رو از دست دادیم و خیلی آبرومندانه مراسم رو برگزار کردیم اما حالا ....».
او با لحنی تاسف آمیز ادامه میدهد:
«پدر در روستایی نزدیک رشت زندگی میکردن که خیلی از امکانات مثل آب و برق و ... با همت پدر به اونجا رفته بود. برای مردم خیلی سخت بود که در چنین شرایطی ایشان فوت کردن... بدون هیچ مراسمی، بدون هیچ یادبودی ...».
پریا ساکن تهران که خواهرش را از دست داده مشکلات خود و خانوادهاش در زمینه عدم برگزاری مراسم ترحیم را اینگونه توضیح میدهد:
«خواهرم هنرمند شناخته شدهای بود و اگه مراسم برگزار میشد خیلیها میآمدن. الان دختر خواهرم تو سوئد تنها است و نمیتونه بیاد ایران، خیلی نگرانش هستیم و براش ناراحتیم».
نازنین که پدر همسرش را بر اثر کرونا از دست داده در مورد مشکلات خود و خانواده در جریان برگزاری مراسم تدفین و ترحیم میگوید:
«پدر همسرم متولی یک هیئت بود و خیلیها دوست داشتن در مراسم تدفین و ترحیمش شرکت کنن. اگه الان شرایط عادی بود حدود دو هزار نفر تو مراسمش شرکت میکردن اما الان حتی بچههاش جرات ندارن تو یه خونه سر یه سفره بشینن».
بر اساس اتنوگرافی مجازی انجام شده از این مراسم تدفین (۹۹/۱/۲۰)، فرزند فرد درگذشته در طول انجام مراسم بارها اشاره کرد که متوفی در غربت و تنهایی به خاک سپرده میشود و از شرکت کنندگان در «لایو» اینستاگرام درخواست می کرد که برای درگذشته فاتحه بخوانند یا در خواندن نماز میت حضار را همراهی کنند.
در نهایت، غنچه در مورد مهمترین مشکلات خود و خانواده اش با لحنی گریان می گوید:
«همین ناراحتمون می کنه که نتونستیم هیچ کدوم از مراسمش رو بریم یا مراسمی بگیریم همین برامون سخت بود».
موخره
یافتههای فوق نشان میدهند که در شرایط امروز، برگزاری آیینهای تشییع، تدفین و ترحیم به حالت تعلیق درآمدهاند. خانوادههای بازمانده از امکان جمع شدن در کنار هم و برگزاری مراسم یادبود جمعی برای متوفی محروماند. بازماندگان و داغداران با نیازها، مشکلات و مسائل گوناگونی در محیطهای بیمارستانی، در زمینه برگزاری مراسم عزاداری، در مورد انجام سوگواری و ... مواجهاند و شیوههای جایگزین به منظور اعلام تسلیت و همدردی از سوی اقوام، دوستان و آشنایان مورد استفاده قرار میگیرند.
خانوادهها و بازماندگان فرد درگذشته بر اثر کرونا از جهات مختلف تحت فشار قرار دارند. آنها غم و سوگ درگذشت عضوی از خانواده خود را به دوش میکشند و در عین حال به دلیل رعایت دستورات بهداشتی نمیتوانند نزدیکان و خویشاوندان خویش را در آغوش بگیرند و خود را در دستان آنها رها سازند. آنها باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی به سوگواری و عزاداری بپردازند و فاصله فیزیکی لازم را با دیگران رعایت کنند. خانوادههای بازمانده میخواهند فرد درگذشته را از نزدیک ملاقات کنند، او را برای آخرین بار در آغوش بگیرند، متوفی را با حضور اقوام و خویشاوندان تشییع کنند، در آیینهای تدفین و ترحیم او به نحو فعال شرکت کنند و این آیینها را به نحوی مناسب برگزار نمایند. خواستههایی که در شرایط فعلی غالبا از امکان تحقق برخوردار نیستند.
اخبار مرتبط:
- مساله کرونا و ابعاد هستیشناختی «فاصله» در فرهنگ ایرانی
- حقوق شهروندی در دوران پساکرونا
- اهمیت مردمشناسی در جهان پساکرونایی
- كرونا و مناسك دينی
- فرهنگ دیداری و برساخت بصری کرونا
- بازماندگان جانباختگان ناشی از کرونا را دریابیم
- راهحل مقابله با کرونا، تبدیل آن به «مسأله اجتماعی» است
- کرونا فرصتی برای بررسی جایگاه گروههای مرجع است
- سیزده بدر، گفتمان زیستسالاری و مساله کرونا
- درباره بهبودیافتگان از کرونا اطلاعرسانی دقیقتری شود
- کرونا و لزوم بازاندیشی در سیستمها و عادتهای غذایی در جهان
- در قرنطینه چگونه سکنی گزینیم؟
- مثل کرونا همه را باید دید!
- حق نداریم مثل سابق زندگی کنیم
- نوروز، تنوع فرهنگی و راهکاری برای مساله کرونا
- برای نجات جامعه باید مسئولانه، خلاقانه، نقادانه و همکارانه مبارزه کنیم
- کرونا، منبع خبر و نقش نهادهای مدنی
![هویت یک مولفه شناور در ورزش است](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2021/11/80x80_0944423.jpg)