همزمان با پنجمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ:

نشست «شناسایی راهبردها و کارکردهای نوین فرهنگی و ارتباطی صنعت چاپ» برگزار شد

نشست «شناسایی راهبردها و کارکردهای نوین فرهنگی و ارتباطی صنعت چاپ» برگزار شد

همزمان با پنجمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ، نشست هم‌اندیشی «شناسایی راهبردها و کارکردهای نوین فرهنگی و ارتباطی صنعت چاپ» با حضور دکتر داریوش مطلبی و هامون شریفی، معاون پژوهشی و معاون اجرایی پژوهشگاه و جمعی از پیکشوستان صنعت چاپ، روز دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸ در پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست که به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران و با همکاری دانشگاه‌ها، نهادها و مراکز مرتبط با صنعت چاپ برگزار شد، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و خلأهای موجود در صنعت چاپ با هدف حمایت از تولید ملی و نیز راهبردها و کارکردهای نوین فرهنگی و ارتباطی این صنعت مورد بررسی قرار گرفت.


 در این نشست، دکتر محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران ضمن تبریک روز ملی چاپ و تسلیت به‌مناسبت ایام محرم، پس از مروری بر کارکردهای صنعت چاپ و خدمات ارزنده آن به بشریت، به حوزه‌های مغفول‌مانده در این صنعت اشاره و تصریح کرد: نمادها و نشان‌های ملی، پتانسیل‌های عظیمی هستند که ما با استفاده از فناوری چاپ می‌توانیم هویت ملی خود را با کاربست این نشانه‌ها و نمادها بر روی بسته‌بندی‌ها، هم معرفی و تثبیت و هم در حوزه بین‌المللی (nation branding) از آن استفاده کنیم. در بخش لوازم تحریر نیز دفترچه‌های وارداتی با نمادهای خارجی وارد کشور می‌شوند که این مسأله ازجمله تهدیداتی‌ست که در اخلاق، منش و رفتار کودکان و به‌طور کلی سبک زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت.

بیطرفان هم‌چنین به حوزه‌های مغفول‌مانده دیگری ازجمله تولید و طراحی کارت‌های بانکی و استفاده از ظرفیت آن‌ها، چاپ پارچه، طراحی و دکوراسیون منزل و ... اشاره و آن‌ها را جزء کارکردهایی دانست که از ظرفیت آن‌ها غفلت شده است و در ادامه اهمیت توجه به این ابعاد و استفاده از ظرفیت آن‌ها را به شکل راهبردی و تشکیلاتی یادآور شد.

در پایان پس از اعلام نظرات حاضران، دکتر بیطرفان نسبت به امکان همکاری با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است بتوانیم با همکاری انجمن و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دانشگاه‌ها این حلقه‌های مغفول‌مانده را جان دهیم و هم‍چنین انجمن بتواند از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به عنوان بازوی پژوهشگاه در این مسیر انجام وظیفه کند.


گزارش تصویری


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید