به‌کاهش‌ممیزی‌کمک‌می‌کنیم

گفتگو با دکتر محمد سلگی، عضو هیأت رده‌بندی سنی سینمای ایران
به‌کاهش‌ممیزی‌کمک‌می‌کنیم

اولین جلسه هیأت رده‌بندی سنی سینمای ایران با حضور رئیس سازمان سینمایی و اعضای هیات، ۴ شهریور ۹۸ در سازمان امور سینمایی برگزار شد. روزنامه «صبح نو» با چند نفز از اعضای این هیات درباره سازوکار هیات رده‌بندی فیلمها گفتگو کرده است. دکتر محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات یکی از اعضای معرفی‌شده این ‌هیأت است. گفتگوی روزنامه صبح نو با دکتر سلگی به این شرح است:


با چه عنوانی از شما برای حضور در این شورا دعوت شده است؟ 

تخصصم روان‌شناسی است و باتوجه‌به این حوزه برای حضور در این شورا دعوت شده‌ام. قرار شده رشد و تکامل کودکان در این شورا مدنظر باشد؛ به‌همین‌دلیل، از بنده هم دعوت به همکاری شد. دو نفر به‌عنوان روا‌ن‌شناس هستیم و باتوجه‌به دیدگاه‌های تحول کودکان که در دنیا وجود دارد، عمل خواهیم کرد. ویژگی‌های رشدی و تحولی را مدنظر قرار خواهیم داد.

اینکه می‌گویید نگاه خوبی است، آیا باتوجه‌به تنوع تخصص اعضای شورا، فکر می‌کنید می‌توانید به اهداف مدنظرتان برسید؟
 حتما سخت خواهد کرد. اتفاقا جلسه اخیر درباره همین مسائل و جزئیات بود. در آن جلسه، فیلمی ندیدیم و اعضا درباره عملکرد شورا نظر دادند. این کار در کشورهای صاحب سینما تازه نیست؛ اما در کشورمان حرکت جدیدی است. اتفاقا حساسیت ویژه‌ای درباره کودکان در رده‌بندی سنی آن کشورها وجود دارد. نگرانی ما عموما درباره بزرگسالان است و بعضا کودکان را فراموش می‌کنیم. در انگلستان، فرانسه و آمریکا کارهای خوبی صورت گرفته و رده‌بندی در نظر گرفته شده است.

آیا این شورا قرار است براساس الگوی کشورهای دیگر کار کند؟ 

هیچ الگویی ارائه نشده است؛ البته، قرار شد تجربیات دیگر کشورها ترجمه شود که این کار هم تا حدودی صورت گرفت. یکی از دوستان سینماگر که درباره موضوع مطلع است، توضیحاتی ارائه داد. قرار شد ضمن کار که پیش می‌رویم، چارچوب مشخص و تدوین شود. به‌هرحال، باید به وحدت رویه برسیم و از پراکندگی خارج شویم. از نهادها و حوزه‌های مختلفی در این شورا حضور دارند. پس برای رسیدن به وحدت رویه باید تلاش کنیم.


حداقل اعضا برای قانونی‌بودن مصوبات در جلسات چند نفر است؟

 باید حداقل نصف اعضا در جلسه حضور داشته باشند.

یکی از سینماگران از اعمال ممیزی مضاعف این شورا ابراز نگرانی کرده است. قرار است ممیزی اعمال کنید؟

 راستش برخی از دوستان معتقد بودند این شورا می‌تواند برخی از ممیزی‌ها را کم هم بکند. وقتی به فیلمی برچسب سنی بخورد، شاید بتوان آن فیلمی که مشکل اکران دارد، پخش کرد. این قواعد و ضوابط را سازمان سینمایی در نظر می‌گیرد؛ اما یادمان نرود بخشی از ماجرا خانواده‌ها هستند. آن‌ها باید خودشان هم دربرابر این مسأله حساس باشند و آن را پیگیری کنند.


متن کامل گفتگو با دیگر اعضای هیات رده‌بندی سنی سینمای ایران در لینک زیر قابل مشاهده است:

http://sobhe-no.ir/newspaper/772/15/30935



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید