در سومین نشست گفتگوهای فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شد:

هنوز نمی‌دانیم مشکل اصلی نخواندن چیست!

هنوز نمی‌دانیم مشکل اصلی  نخواندن چیست!

سومین و آخرین نشست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه گفتگوهای فرهنگی با موضوع «چالش‌ها و راهکارهای ارتقای سرانه مطالعه در ایران» باحضور دکتر محمدرضا بهمنی و آقایان محمد جوهرچی (دبیر جلسه)، یوسف عابدی، سیامک محجوب، مجید ذبیحی، مصطفی دانش، کیومرث اشتریان، داوود حاصلی، بهروز رسولی، علیرضا کرمانی سه‌شنبه ۱ مرداد  ۱۳۹۸ در حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

در ابتدای این برنامه، دکتر محمد جوهرچی با بیان اینکه این نشست، آخرین حلقه از نشست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه جلسات «گفتگوهای فرهنگی»ست، به مرور موضوعات جلسات پیشین این نهاد پرداخت و گفت: تاکنون دو حلقه از مجموعه جلسات گفتگوهای فرهنگی را پشت سر گذاشته‌ایم. باتوجه به اینکه در جلسه نخست، اقتصاد مطالعه و بررسی موضوع از بعد اقتصادی آن و در جلسه دوم نیز حق خواندن به‌عنوان حق شهروندی با ابعاد اجتماعی، فرهنگی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، آخرین حلقه از این جلسات را با موضوع چالش‌ها و راهکارهای ارتقای سرانه مطالعه در ایران به ‌اتمام خواهیم برد.

در این جلسه درباره «چه باید کردها» تأکید شد: بهتر است بخشی از سنجش‌ها و پیمایش‌ها معطوف به سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌‌ها و به‌عبارتی «چه باید کردها» باشد. مشکل ما این است که ما «برنامه‌محور» نیستیم. به‌جای برنامه‌های کتابخوانی سراغ سنجش سرانه مطالعه رفته‌ایم. مطالعات انجام‌شده راه‌حل‌محور نیستند و معطوف‌به عمل سیاستگذاری نیست. از طرف دیگر، ما هنوز نمی‌دانیم مشکل اصلی و علت اصلی نخواندن چیست. بنابراین نظام تصمیم‌گیری و سیاستگذاری ما نیاز به یک بازنگری دارد.


گزارش تکمیلی خبر 


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید