دکتر سلگی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با نهاد کتابخانه‌ها:

درصدد انجام پروژه‌هایی با موضوع «کتاب» هستیم

درصدد انجام پروژه‌هایی با موضوع «کتاب» هستیم

تفاهنامه همکاری مشترک میان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به امضا رسید.

تفاهنامه همکاری مشترک میان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که با دیدار علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت گرفت، یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ با هدف تدارك و اجرای طرح‌های نظرسنجی موردنياز دو طرف، برگزاري نشست‌ها و همايش‌هاي علمی، انتشاراتی-ترويجی و برگزاري دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي مشترك در موضوعات مورد علاقة طرفين، در محل پژوهشگاه به امضای طرفین رسید.

در این مراسم که با حضور داریوش مطلبی، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، حسن خجسته، رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و اسماعیل شفاعی معاون مالی و اداری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی دیگر از اعضای این دو مجموعه صورت گرفت، محمد سلگی به زمینه فعالیت‌های پژوهشگاه اشاره و اظهار داشت: طبیعتاً پژوهشگاه کارهای پژوهشی انجام می‌دهد و اقداماتی ازقبیل راه‌اندازی «گروه فرهنگ مکتوب» انجام داده و یا در مورد «ضوابط ممیزی» فعالیت‌های داشته است، اما از منظر ارتباط پژوهشگاه با معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و یا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سطح این فعالیت‌ها کم بوده است.


او ادامه داد: در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی کتاب داریم اما درخصوص کتاب، چاپ کتاب و همینطور فناوری‌های کتاب، تصمیم به شروع فعالیت‌هایی داریم. به‌همین دلیل درصدد هستیم پروژه‌ها و طرح تحقیق‌هایی در مورد «کتاب» با موضوعات مختلف داشته باشیم که ازجمله آن‌ها موضوع «چاپ کتاب» است. وی افزود: در این زمینه مذاکراتی نیز با موسسه خانه کتاب داشتیم.

سلگی با توضیح درمورد ایجاد حوزه‌ها و زمینه‌های جدید پژوهشی، تصریح کرد: علاقه‌مند به ایجاد حوزه‌ها و زمینه‌های جدید هستیم و در این مسیر، از هر پیشنهاد مکملی استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم تا پیشنهاداتی را که در زمینه نظرسنجی‌ها، پیمایش‌های کشوری و ... هستند، بپذیریم. در همین راستا درصدد هستیم تا جریان‌های حوزه ادبیات و شعر را پایش کنیم تا بتوانیم تصویری از این جریان را هم به وزارتخانه و هم به مخاطبان ارائه دهیم.

در پایان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از امضای این تفاهنامه ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است امضای این تفاهمنامه زمینه‌ای را برای گسترش فعالیت‌های دو مجموعه و نیز ایجاد هم‌افزایی فراهم کند.

در  ادامه علیرضا  مختارپور در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری به آغاز یک روند جدید در نهاد  کتابخانه‌ها اشاره و بیان کرد: از سال ۹۳ دوره جدیدی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شروع شد و همکارانی که مشغول به کار شدند، به اینکه کار فرهنگی در حوزه کتابخانه‌ها مبتنی بر مسایل پژوهشی باشد، اهتمام داشتند. در این راستا نشست‌هایی با اساتید تشکیل و بخش پژوهش فعال شد.


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های  عمومی کشور با بیان اینکه کار مبتنی بر تحقیقات علمی و پژوهشی قابلیت سنجش و ارزیابی دارد،‌ عنوان کرد:‌ کاری که مبتنی بر تحقیق و پژوهش است می‌تواند فعالیت‌ها را استمرار بخشد، رویه ها را اصلاح کند و سازمان را در موقعیتی قرار دهد که با تغییرات در کشور و دوره‌های مدیریتی دچار تغییر نشود. یکی از مسایل دیگر که مورد توجه قرار گرفت این بود که نهاد کتابخانه‌ها نباید در برخی موضوعات دخالت کند، نباید در بعضی از حوزه ها تصدی‌گری داشته باشد و همچنین باید در برخی حوزه‌ها استفاده کننده باشد، به عنوان مثال نهاد کتابخانه های عمومی نباید ناشر کتاب باشد زیرا این دخالت در حوزه نشر است. بر این اساس فعالیت نشر را محدود به آموزش کتابداران خود کردیم.

مختارپور با بیان اینکه ما مشتاق و تشنه و متقاضی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات هستیم، تصریح کرد: ما امکانات خود را در اختیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار می‌دهیم و از تحقیقات پژوهشگاه هم بهره می‌گیریم و امید است خیلی زود نتیجه این همکاری آشکار شود.

داریوش مطلبی معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوب پژوهشگاه خاطرنشان کرد: پژوهشگاه به دو شکل می‌تواند در کنار نهاد کتابخانه باشد؛ در تعریف پژوهش‌ها از بحث شناخت نیاز جامعه به منابع و خدمات نهاد کتابخانه‌ها تا مرحله اشاعه اطلاعات این نهاد. یعنی ما در فعالیت‌های پژوهشی از سرانه مطالعه کتابخوانی و هم‌چنین دسترس‌پذیر کردن داده‌هایی که می‌توان مبتنی بر آن‌، بخشی از فعالیت‌ها و خدمات نهاد را برنامه‌ریزی کرد، می‌توانیم همراه نهاد کتابخانه‌ها باشیم.

در ادامه امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات به مسأله مهم نهاد کتابخانه‌ها پرداخت و در این زمینه عنوان کرد: آنچه که نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یک نهاد پیچیده و گسترده با بیش از ۳۰۰۰ کتابخانه با آن روبروست، «نظام مسائل پیچیده‌ای» ست که عدم تفکر درمورد آن‌ها نظام کتابخانه‌ها را ممکن است دچار مشکل کند. او تأکید کرد: مسأله اصلی مسأله اداره کتابخانه‌های عمومی است. کتابخانه فقط کتاب و روزنامه نیست. شئون فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و ... را شامل می‌شود. وی افزود: کاری که ما در نهاد کتابخانه‌ها انجام دادیم، شبکه‌سازی از نخبگان و متفکران بود. تغییر از یک کارکرد به چند کارکرد ایجاب می‌کرد که این شبکه‌سازی را ایجاد کنیم. وی افزود: اما مسأله مهمی که وجود دارد این است که دانشگاه‌های ما هنوز «حل مسأله» را برای دستگاه‌های اجرایی تعریف نکرده‌اند و این امر باعث می‌شود که صرف اتکا به دانشگاه‌ها، اتکای قابل اطمینانی نباشد. متولیان در پایان نسبت به عملیاتی شدن این تفاهمنامه ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است این تفاهمنامه در صدر تفاهمنامه‌های ما قرار بگیرد.


گزارش از: فریبا رضایی

گزارش تصویری


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید