منتشر شد:

«اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران»

«اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران»

کتاب «اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران» نوشته دکتر حسن خجسته و دکتر ظهیر احمدی با همکاری اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

باتوجه به اهمیت و ضرورت وجود منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه و نیز فقدان چنین مبحثی مهم در سپهر رسانه‌ای کشور و حتی در نظام آموزشی، پژوهش پیش‌رو برآمده از دغدغه‌هایی‌ست تا نه فقط به حرکت دقیق و مسئولانه رسانه‌ها با تکیه بر اخلاقیات روشن کمک کند، بلکه بتواند برای درک و شناخت دوراهی‌ها و گره‌های اخلاقی رسانه‌ها و جامعه رسانه‌ای در بستری روشن و منطقی فرصتی جدید ایجاد کند.

کتاب حاضر، حاصل پژوهش و نظریه­‌پردازی پژوهشگران و نویسندگان آن -که خود دارای تجربه عمده و قابل توجهی از حضور در عرصه سیاستگذاری، طرح و برنامه­‌ریزی، برنامه‌­سازی، نظارت و ارزیابی، انجام پژوهش و تدریس و آموزش و تصدی مدیریت رسانه می‌­باشند- بوده و در صدد ارائه نظریه بومی در عرصه «اخلاق رسانه» و «هنجار رسانه» و غنی‌­سازی ادبیات مرتبط و فتح ­بابی در این حوزه می‌­باشد.


کتاب «اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران»، با استمداد از مبانی نظری و روشی و با نقد و بررسی و تحلیل نظریه‌ها، الگوها، مبانی پنج­گانه در اخلاق و نظریه­های شش­گانه هنجار رسانه، با ارجاع به مبانی و تعلیمات اسلامی و عینی­سازی مفاهیم مدنظر در عرصه عملیات و فعالیت رسانه‌­ای، به ارائه و تبیین مبانی سه­‌گانه (مبنای اخلاقی «کرامت انسانی»، «نظریه هنجار رسانه مقبولِ مشروع» و «تبیین ماهیت رسانه‌­ها») برای دست­یابی به «اصول اخلاق  حرفه‌ای رسانه­ها در جمهوری اسلامی ایران» می‌پردازد. تفکیک و تمایز اصول اخلاقی ناظر بر محتوا و ناظر بر حرفه‌ها و مشاغل اصلی رسانه‌­ای و پیشنهاد ضوابط و کدهای اخلاقی هر حوزه و حرفه، و متناسب‌سازی آنها با مبانی سه‌گانه پیشنهادی، از دیگر ویژگی­‌های عمده این کتاب می‌­باشد.

این کتاب در چهار فصل و یک بخش مربوط به «پیوست‌ها و ضمائم» سامان یافته است. «مبانی نظری و تبیین مفاهیم»، «مبانی  سه­‌گانه اخلاق حرفه­‌ای رسانه در جمهوری اسلامی ایران»، «اصول اخلاق حرفه‌­ای رسانه(ضوابط و کدهای اخلاقی)» و «پیشنهادها؛ جمع‌­بندی و نتیجه‌­گیری» عنوان فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کتاب «اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران»، در ۲۴۰ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰۰ ریال وارد بازار کتاب شده است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید