نقد دکتر امان الله قرائی مقدم بر کتاب «جامعه‌شناسی فوتبال در بافتی جهانی»

نقد دکتر امان الله قرائی مقدم بر کتاب «جامعه‌شناسی فوتبال در بافتی جهانی»

بسیار خوب، مناسب و ارزشمند و برای اولین بار است که ورزش فوتبال از دید جامعه‌شناسی مورد بررسی همه‌جانبه قرار می‌دهد و فوتبال را از ابعاد مختلف: اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و پرورشی، رسانه‌ای و اقتصادی بیان کرده. بنابراین از لحاظ جامعه‌شناسی بسیار مفید است به همین جهت توصیه می‌شود که:

  • همه مسئولان وزارت ورزش و مسئولات تربیت‌بدنی و استادان این رشته این کتاب را به دقت بخوانند
  • جزء کتاب درسی دانشجویان رشته تربیت‌بدنی در دانشگاه‌ها قرار گیرد. چون: دانشگاه خوارزمی، تهران
  • مورد مطالعه فوتبالیست قرار گیرد
  • مربیان و سرپرستان فوتبال
  • پلیس و نیروی انتظامی و کارکنان استادیوم‌، فوتبال و همه کسانی که با فوتبال سر و کار دارند
  • کسانی که به برنامه‌ریزی در رادیو و تلویزیون مشغولند

این کتاب، فوتبال را از لحاظ علمی و مآخذ و نگارش هدفمند و باارزش است و مطالعه آن بسیار مفید است.

اما به نظر می‌رسد اگر مترجم محترم این نکات را مدنظر قرار دهند بسیار بهتر است:

  • اصطلاحات مختلف که برای خواننده مفهوم نیست در پانوشت آخر هر فصل توضیح داده شود مثلاً: هژمونی، هلیگانیسم و غیره. تا خواننده با درک معنی و مفهوم راحت‌تر کتاب را بخواند و در ابهام باقی نماند.
  • به نظر می‌رسد اگر اسامی لاتین صاحبنظران و محققان در جلو آنها نوشته شود بهتر است.
  • در صفحه: ۱۴ – ۱۰۱ – ۱۰۳– ۱۱۱– ۱۴۴– ۱۷۴– ۲۰۹– ۲۲۱– ۲۳۲ و ۲۴۰ و برخی صفحات دیگر شماره‌گذاری مانند: ۱-۲-۳-۴ و ... چندان از متن برجسته و مشخص نیست. به نظر می‌رسد بهتر است است مشخص‌تر گردد که البته همه اینها بسیار جزئی و به صفحه‌بندی و ویراستاری مربوط است با اینهمه همانطور که عرض کردم این کتاب از لحاظ جامعه‌شناسی بسیار خوب، مفید و ارزشمند است و مطالعه آن برای طرفداران فوتبال بسیار لازم و ضروری‌ است و می‌تواند در رفع مسائل و مشکلاتی چون پرخاشگری و روشن‌کردن اذهان عمومی موثر باشد.
  • این کتاب در مقدمه به طور کامل، مطالب و محتوای هر فصل را برای آگاهی خواننده بیان کرده و نشان می‌دهد که در هر فصل چه مطالبی را مطالعه و انتظار چه مطالبی را داشته باشد که از ویژگی‌های هر کتاب علمی است.
  • در فصل اول تاریخ پیدایش فوتبال از لحاظ اجتماعی و ویژگی‌های اقشاری که به بازی فوتبال پرداختند و به سابقه آن از چین و نقاط دیگر و بعد مهد فوتبال انگلستان و نقش آموزشگاهی فوتبال و نقش اقشار و افراد طبقه پایین جامعه را در گسترش فوتبال و همچنین گسترش آن ارائه شده با مآخذ‌های تحقیقاتی و علمی.
  • در فصل دوم عوامل موثر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و همچنین رهیافت بیرون‌شدن از خشونت و پرخاشگری را در فوتبال بیان کرده و به خوبی معلوم شده که تاکنون چند نفر بر اثر خشونت جان خود را از دست داده‌اند و نقش جماعت و کردار فرهنگی مشترک جماعت را در سطح منطقه‌ای و جهانی در اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا و آفریقا به خوبی بیان کرده همراه با نمونه‌های زیادی از خشونت در استادیوم‌ها و تدابیر لازم برای مبارزه با خشونت اعم از نیروی انتظامی، بازیکنان و اقدامات فیزیکی چون فن‌کشی و غیره.
  • در فصل سوم: تحولات و دگرگونی‌ها و تغییراتی که در بازی فوتبال در جهان سخت در انگلستان و سپس کشورهای دیگر اروپا و آمریکای جنوبی و آسیا و آفریقا و غیره به وقوع پیوسته و همچنین بنیانگذاران «فیظه» و هژمونی و حاکمیت آنها به خوبی بیان شد و تبانی‌ها و بند و بست‌ و نقش گروههای ذی‌نفوذ و داوران و سرمایه‌داران به خوبی مطرح گردیده است.
  • در فصل چهارم: نژاد و فوتبال مطرح‌شده که از ابتدای پدیده فوتبال مورد بررسی قرار گرفته و روشن کرده است که تا چه اندازه نژاد‌گریانی چون هیتلر و دیگر سفید‌پوستان نژاد‌گر فوتبال را خاص سفید‌پوستان می‌دانند و مدت‌ها و پس از تدوین قوانین موجب شدند تا سیاهان همانند سفید‌پوستان از حقوق برابر برخوردار گردند و نژادپرستی و کوررنگی یعنی دیده‌شدن خطاهای سفیدپوستان در مقابل سیاه‌پوستان از بین برود.
  • در فصل پنجم: جنسیت فوتبال و مشکلاتی که بر سر راه بانوان برای ورود به میادین ورزشی و بازی فوتبال و ممانعت‌ها با استناد به شواهد مورد بررسی قرار گرفته که بسیار خوب است و مبارزه با بحث مردانگی فوتبال و این عقیده که فوتبال صرفاً بازوی مردانه است و زنان به لحاظ فیزیولوژیکی و صدمه‌ای که به لحاظ باروری بر آنها وارد می‌شود نباید با بازی فوتبال بپردازند و نقش هم‌جنس‌گرایان در فوتبال و مشکلاتی که دارند پرداخته شده است.
  • در فصل ششم: به خوبی به نقش رسانه‌ها و حمایت‌های مالی که از بازی فوتبال نصیب آنها می‌شود و همچنین نقش ثروتمندان و ..... نشین‌های خلیج‌فارس و حمایت‌ مالی و توسعه و خرید و فروش استادیوم‌ها و بازیکنان و تبلیغات .... رسانه‌ای اعم از رادیو و تلویزیون و برند‌های حاضر لباس و میزان درآمد آنها و فوتبالیست از این راه .
  • در فصل هفتم: ویژگی‌های هواداران فوتبال و آوردن آنها به استادیوم‌ها و پر کردن استادیوم‌ها و جذب شیفتگان فوتبال و هژمونی که آنها دارند به خوبی بیان شده است. فجایع استادیوم و میزان تلفاتی که در استادیوم‌ها در انگلیس و سایر کشورها به خوبی بیان شده و اینکه رسانه‌ها تا چه اندازه ماهیت طرفداران فوتبال از دهه 1980 بعد زیر سلطه گرفته و تغییر داده است و فوتبال را به صورت جهانی و خارج از سرزمین و مرزها بیرون آورده است
  • در فصل هشتم: به بحث در مورد سلبریتی و افراد مشهور فوتبال از دیوید بکهام، رونالدو و دیگران پرداخته و نقش رسانه‌ها و برندهای لباس در بالا بردن درآمد آنها پرداخته و سپس به شکست آنها در زندگی و دوران بازنشستگی آنها پرداخته که بسیار آموزش‌دهنده است.
  • و سرانجام در فصل نهم: به جهانی‌شدن فوتبال در کشورهایی چون برزیل و بعد....... آفریقای جنوبی کشورهای دیگر پرداخته است.
  • که همه این مطالب با ذکتر مآخذ و منبع و تحقیقات صورت گرفته به وسیله محققان و صاحبنظران می‌باشد به همین جهت از لحاظ جامعه‌شناسی کتابی علمی و بسیار مفید است.
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید