طرح پژوهشی انجام‌شده توسط پژوهشکده هنر در سال ۹۷:

«آسیب‌شناسی دهمین جشنواره بین‌‌المللی هنرهای تجسمی فجر»

«آسیب‌شناسی دهمین جشنواره بین‌‌المللی هنرهای تجسمی فجر»

طرح پژوهشی «آسیب‌شناسی دهمین جشنواره بین‌‌المللی هنرهای تجسمی فجر»، به کوشش زهرا عبداله در سال ۹۷، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.

به نظر می‌­رسد که با گذشت یک دهه از برگزاری سالیانه جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی، این رویداد به جایگاه شایسته خود چه در سطح ملی و چه در سطح بین­الملل دست نیافته و شور و نشاط هنری لازم و مورد انتظار سیاست­گذاری­های کلان جشنواره به­طور خاص در میان مخاطب مردمی چندان چشم­گیر نبوده است. این امر که از نگاه و نظر مسئولین برگزاری نیز پنهان نبوده است کماکان از ادوار پیشین توجه منتقدین را به خود معطوف داشته و مطرح بوده است.

بررسی علل و عوامل عدم توفیق شایسته برگزاری این جشنواره از طریق مطالعه آسیب­شناختی جشنواره و سازمان و نظام برگزاری آن میسر خواهد بود. این مهم مستلزم ارزیابی و طرح وضع مطلوب است. به عبارت دیگر ارزیابی، عاملی مؤثر در شناخت فراز و فرود برگزاری جشنواره در دوره­های گوناگون بوده و بزنگاه­های اساسی برای اعمال تغییرات به منظور بهبود کیفیت جشنواره­های آتی را تعیین می­نماید. ارزیابی، طیفی از اطلاعات کیفی و کمی را دربر گرفته و آنها را به فاز برنامه­ریزی برای دوره­های آتی منتقل می‌نماید.

با بررسی عملکرد جشنواره، مشکلات شناسایی و اصلاحات لازم برای برگزاری هرچه بهتر برنامه­ها با محوریت اقتضائات جامعه هنری و هویت فرهنگی فراهم می­شود. از سوی دیگر، درک کامل و شناخت درست از میزان توفیق یک جشنواره از طریق قیاس آن با جشنواره­های موفق و استخراج مؤلفه­ها و معیارهای مقایسه حاصل می­شود. در این راستا بررسی ظرفیت­های مشترک و اختصاصی نهادهای هنری همسو با اهداف جشنواره (تعامل و مشارکت مراکز در انجام فعالیت­های هنری) عاملی برای جلوگیری از موازی‌کاری‌هایی است که علاوه بر اسراف هزینه و بودجه، از تأثیرگذاری شایسته هر برنامه می­کاهد.

احصاء داده­های مورد نیاز این گزارش حاصل اطلاعات برآمده از روش­های سخنرانی، مصاحبه، و مشاهده است که در سطح پساجشنواره­ای می­باشند.

پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی می­باشد و بر آن است تا از سه سطح ارزیابی (پیشارویداد، رویداد، پسارویداد)، با رویکردی پساجشنواره­ای به فراز و فرود این مهم­ترین رویداد هنرهای تجسمی کشور بپردازد. ارزیابی شامل رویداد، عوامل، نظرات، بازخوردها و یافته­ها می­باشد و هدف از آن تشخیص و حل مسائل، یافتن راهکارهای عملی برای بهبود مدیریت، تخمین ارزشی رویداد، سنجش توفیق یا شکست رویداد، مقایسه هزینه­ها با دستاوردها، تعیین و اندازه­گیری تأثیرات، تخمین رضایت مخاطبین، کارگزاران و متولیان، و اعتبار جشنواره است. به بیان دیگر، هدف کلی تهیه این گزارش و ارزیابی جشنواره دهم، شناسایی و برطرف نمودن کاستی­های جشنواره، و برآورد دستاوردها و تقویت توانمندی­ها برای ادوار آتی است. تحقق این هدف مستلزم به­کارگیری شیوه­ای روش­مند برای مقایسه و تحلیل آماری اطلاعات جشنواره دهم، تعیین کاستی­ها و کمبودها- افزوده­ها و پیشرفت­ها، و تبیین راه­کارهای عملی برای بهبود کیفی برگزاری جشنواره در حوزه­های مدیریتی و اجرایی است.

این گزارش در چهار فصل تنظیم شده است که پس از ارائه کلیات پژوهش در فصل مقدمه، در فصل «مرور و بازنگری»، پس از مرور ادوار پیشین جشنواره، به­منظور ترسیم شمای کلی جشنواره دهم، شرحی از اجرای این رویداد ارائه شده است. فصل «تحلیل و ارزیابی»، جشنواره دهم را بنابر متغیرها و مؤلفه­های کمّی و کیفی تحلیل نموده است. در ارزیابی کمّی، حوزه­هایی نظیر تعداد آثار دریافتی، تعداد شرکت­کنندگان (با تفکیک جنسیتی)، ارزیابی شرکت­کنندگان (بنابر میزان تحصیلات)، میزان مشارکت استان­ها، میزان حضور هنرمندان خارجی، میزان استقبال جامعه (هنرمندان و عامه)، و غیره مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به داده­های در دسترس نمودارهایی تهیه و ارائه نموده است. ارزیابی کیفی مبتنی بر آراء تحلیلی و انتقادی اصحاب هنر و با روش مصاحبه و گفت­وگو با صاحب­نظران، مسئولین و دست­اندرکاران این دوره و دوره­های پیشین جشنواره صورت پذیرفته و تصویری کلی از نقاط ضعف و قوت جشنواره دهم به­دست داده است. در آخرین بخش این فصل، تحت عنوان «ارزیابی دهمین جشنواره بین­المللی هنرهای تجسمی فجر»، اهم مسائل مورد ارزیابی جشنواره در دو گروه ملاحظات درون‌جشنواره‌ای شامل اهداف، پرسنل، ساختار مالی، ساختار فیزیکی، آثار، مخاطب، برگزاری، ارتباطات، به­طور تفصیلی، و ملاحظات برون­جشنواره­ای اعم از تأثیرات هنری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی در سطح ملی و بین­المللی، به­طور اجمالی، بررسی شده است.

در این گزارش دو مدل ارزیابی «ارزیابی متوازن در چهار محور مخاطب، فرایندهای داخلی، فرایندهای مالی، رشد و بازخورد» و «تحلیل نقاط قوت و ضعف-فرصت­ها و تهدیدها» که در مباحث مدیریتی جهانی شناخته شده و استفاده می­شوند، به منظور مطالعه میزان موفقیت جشنواره در «انطباق عملکرد جشنواره با اهداف از پیش تعیین‌شده» مورد استفاده قرار گرفته است. در انتها نیز راهکارهایی برای ارتقای سطح کیفی برگزاری جشنواره ارائه شده است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید