طرح پژوهشی انجام‌شده توسط پژوهشکده هنر در سال ۹۷:

«تحلیل و ارزیابی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر(ملی و جهانی)»

«تحلیل و ارزیابی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر(ملی و جهانی)»

گزارش آسیب‌شناسی جشنواره فرهنگی فیلم فجر با عنوان«تحلیل و ارزیابی سی و ششمین  جشنواره فیلم فجر(ملی و جهانی)» به کوشش ابراهیم غلامپور آهنگر در سال ۱۳۹۷، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.

این طرح، در واقع تلاشی پژوهانه است تا مروری بر سی‌وششمین دوره جشنواره داشته باشد و بتواند مسائل و مشکلات آن را برای سیاست‌گذاران، برنامه­ریزان و مدیران پرتوافکنی کند. با توجه به اینکه موضوع جشنواره فیلم یکی از پر التهاب­‌ترین موضوعات سینمایی و حتی فرهنگی در کشور می‌­باشد، سخن گفتن از آن به آسانی امکان پذیر نیست. لذا این پژوهش برای اینکه در انجام وظیفه پژوهشی خود به صورت موثرتری عمل کند، به سمت توجه چند بعدی به موضوع جشنواره سی‌وششم سوق یافته تا دچار تک بعدی نویسی نگردد.  هرچند به دلیل اینکه امکان هماهنگی لازم برای انجام مصاحبه با برخی از کارشناسان و مدیران این دوره فراهم نشده، برای حصول به این منظور در تحلیل فیلم­‌های جشنواره و همچنین سازوکارهای اجرای آن به نظرات منتقدین و ارزیابان رجوع شده و پس از مطالعه و بررسی چندین نوشتار و گفتار، مجموعه‌­ای منسجم از آنها را ارائه کرده است.

بدین ترتیب این گزارش، که در چهار بخش تنظیم شده، در ابتدا نگاهی به فضای فرهنگی و سینمای کشور با توجه به اطلاعات آمار در دسترس درخصوص آیین­ها، جشنواره­‌ها و رویدادهای فرهنگی و سینمایی انداخته است و با مروری بر تاریخچه جشنواره فیلم فجر در بخش دوم به بررسی آنچه در مناظر عمومی در قبال اجرا و برگزاری جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی روی داده، پرداخته است. در بخش سوم به منظور تحلیل و ارزیابی جشنواره سی‌و‌‌ششم ارزیابی­های مربوط به مدیریت و برگزاری جشنواره در ابعاد مختلف آن آورده شده و در بخش پایانی نیز با مروری بر تحلیل­‌های ارائه شده، جمع‌­بندی لازم از مناظر مختلف ارائه و راه­کارهایی برای تقویت فرایند برگزاری جشنواره ارائه گردیده است.

نویسنده در این طرح به نکاتی قابل توجه درخصوص این دوره از جشنواره اشاره می‌کند که کاهش هزینه‌­های برگزاری همراه با کم کردن بخشی از هزینه­‌های مازاد، غلبه کیفیت آثار به نمایش درآمده بر کمّیت آن، تلاش برگزارکنندگان این دوره برای بدون حاشیه بودن این آیین و ... ازجمله آن‌هاست و در پایان نیز با طرح پرسش­‌های بنیادی که برای سیاستگذاری­‌های کوتاه‌­مدت و بلند مدت سینمایی اهمیت دارند، لازم می‌داند چند موضوع مهم مورد مداقه بیشتری قرار گیرند.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید