چاپ دوم کتاب «روش و روش‏‌شناسی تحلیل تصویر» منتشر شد

چاپ دوم کتاب «روش و روش‏‌شناسی تحلیل تصویر» منتشر شد

چاپ دوم کتاب«روش و روش‏‌شناسی تحلیل تصویر» نوشته «ژیلیان رُز» (از صاحبنظران حوزه روش‌‏شناسی بصری) از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه، این کتاب که توسط دکتر سیدجمال‏‌الدین اکبرزاده جهرمی ترجمه شده است، پیشتر و در سال ۱۳۹۴ با همکاری مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما در ۳۹۷ صفحه منتشر شده است.

در اين کتاب تلاش شده ضمن بررسي منابع عمده تصويري مانند نقاشی‌ها، عكس‌ها، فيلم‌ها، سريال‌های تلويزيونی و آگهي‌هاي تبليغاتي با زباني گويا و كاربردي، «روش‏شناسی بصری» با رویکردی انتقادی نيز به خوانندگان معرفي شود.

نویسنده كتاب، مواد بصری را واجد اهمیت فرهنگی ویژه و نیز در بردارنده عناصری می‏داند که در خود، روابط قدرتی را نهفته دارند و بر اعمال اجتماعی ما تأثیر گذارند. بنابراين توجه كتاب معطوف به بررسي روش‌مند نحوه ديدن و ديده‌شدن است.



این کتاب، راهنمایی عملی برای تحلیل تصویر است و نویسنده به روشنی، رویکردهای گوناگون اعم از تحلیل محتوا، نشانه‏‌شناسی، تحلیل گفتمان و تحلیل روانکاوانه را همراه با مثال‏‌های مختلف تصویری ارائه می‏‌کند.

«چشم خوب: نگاه کردن تصاویر با بکارگیری تفسیر ترکیب‌محور»، «تحلیل محتوا: شمردن آنچه (فکر می‌کنید) می‌بینید»، «نشانه‌شناسی: آشکار کردن پیش‌داوری‌های موجود در زیر سطحِ مطبوعِ زیبایی» و «روان‌کاوی: فرهنگ بصری، لذت بصری، گسست بصری» عناوین برخی از فصل‌های این کتاب است.                            

چاپ دوم كتاب «روش و روش‌‏شناسی تحلیل تصویر» با مقدمه دکتر محمدسعید ذکایی در ۳۹۷ صفحه، ۸ فصل، قطع وزیری و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قيمت ۳۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.







از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید