معرفی برترین‌های پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال- ۳

کتاب «تبیین معماری و شهرسازی مبتنی بر هویت اسلامی-ایرانی»

اثر عبدالحمید نقره‌کار
کتاب «تبیین معماری و شهرسازی مبتنی بر هویت اسلامی-ایرانی»

کتاب «تبیین معماری و شهرسازی مبتنی بر هویت اسلامی-ایرانی» در ۸ فصل به مباحث بحران هویت در فرهنگ و هنر معاصر، ساختار و گونه‌شناسی، هویت شایسته از دیدگاه اسلامی، حسن‌شناسی و زیبایی، سرچشمه هویت در آثار هنری، هویت آثار هنری از منظر اسلامی، رابطه فضای مصنوع (معماری) با طبیعت، ابعاد و عناصر اصلی هویت‌ساز در معماری و هویت اسلامی در آثار معماری می‌پردازد. این پژوهش که با همکاری مهدی حمزه‌نژاد(عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران) و علی‌محمد رنجبر کرمانی (عضو هیأت علمی دانشگاه دانشگاه قم) انجام شده است، با طرح این پرسش که آیا بحران هویت در معماری و شهرسازی و هنر در جهان و در ایران به طور خاص وجود دارد؟ به دنبال تبیین سرچشمه زمینه‌های این بحران است. پژوهشگران این اثر همچنین تلاش می‌کنند تا به این سوال پاسخ دهند که آیا آموزه‌های اسلام در حوزه‌های معماری و شهرسازی و هنر می‌تواند بحران‌زدا و هویت‌ساز باشد؟ آنها به دنبال این هستند

در این تحقیق، مهمترین دیدگاه‌های مطرح در جهان معاصر به شیوه تطبیقی با دیدگاه اسلامی مقایسه شده است. در فصول نظری این کتاب (فصول یک تا پنج) مساله اصلی در حوزه معماری تعریف و گونه‌شناسی شده و سپس با مراجعه به مبانی فکری از دیدگاه فرهنگ اسلامی به مقایسه و ارزیابی دیدگاه‌های موجود و ارائه تعریف جامعه و مانع پرداخته شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا گزاره‌های نظری که استدلالی و حقیقی هستند در یک رابطه‌ طولی تبیین شده و سپس بر مبنای آن‌ها نمونه‌های کالبدی و مصادیق که اعتباری و نسبی هستند سنجیده و ارزیابی شوند.


عبدالحمید نقره‌کار در سال ۱۳۲۲ چشم به جهان گشود. وی قبل از انقلاب به تدریس غیر رسمی در هنرستان کارآموز نارمک و دبیرستان جهان آراء، تشکیل و تفسیر قرآن در هیأت‌های مذهبی و مساجد تهران مشغول بود و بعد از انقلاب اسلامی به تدریس دروس، مبانی نظری معماری، حکمت هنر اسلامی، فلسفه هنر و زیبایی شناخت شناسی، معماری اسلامی – حکمت و روش‌ها، حقوق در معماری، بررسی تطبیقی معماری، سیر اندیشه‌ها در معماری مسکن، طراحی معماری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری و راهنمایی طراحی‌های نهایی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و رساله‌های نهایی مقطع دکتری، پرداخت. عبدالحمید نقره کار مجموعا به مدت ۲۸ سال در دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده هنر اسلامی تبریز و دانشگاه الزهرا(س) به تدریس و پژوهش اشتغال داشته و اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است. او عنوان استاد نمونه دانشگاه در توسعه همکاری های علمی و بین المللی را نیز در کارنامه خود دارد.

نقره‌کار دارای تالیفات و مقالات متعدد در حوزه معماری و شهرسازی است. درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی، مبانی نظری معماری، انسان ، طبیعت، معماری، حکمت هنر اسلامی،  مقایسه و ارزیابی معماری مساجد با معابد یونان و روم، تاثیرات فرهنگی _ اجتماعی، فروش تراکم مسکونی و مشاع سازی در تهران، روش تحقیق در علوم انسانی ، هنر و معماری، تحقق پذیر معماری ایرانی _ اسلامی با تاکید بر هویت در شهرهای جدید، بررسی تطبیقی در مورد ایده های فضایی _ هندسی در معماری عناوین برخی از تألیفات و تحقیقات دکتر نقره‌کار است. نقره‌کار همچنین جایزه نظریه‌پرداز برتر ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی در سال ۱۳۹۱ را از آن خود کرده است.

مدیر قطب علمی(معماری اسلامی)،  ریاست کرسی نظریه پردازی معماری و شهرسازی، رئیس کارگروه معماری و شهرسازی شورای عالی تحول و ارتقاء علوم انسانی، ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، ریاست مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه، عضو شورای برنامه‌ریزی مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سردبیری نشریه طرح و نماد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران از جمله سوابق علمی و اجرایی دکتر نقره‌کار است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید