نقش دولت در حمایت از هنرگردی روستایی

اطلاع‌رسانی و استفاده از کانال‌های ارتباطی

اطلاع‌رسانی و استفاده از کانال‌های ارتباطی

 نشست تخصصی «هنرگردی روستایی؛ توسعه گردشگری و اقتصاد هنر»، یکشنبه ۶ آبان۱۳۹۷ با حضور دکتر سیده محبوبه کاظمی در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد.

دکتر کاظمی در ابتدای سخنان خود به مفاهیم گردشگری اشاره کرد و گفت: با توجه به مفاهیم گردشگری که یک گردشگر به دلایل متعددی برای رسیدن به آن مقصد برای خود تعریف می‌کند، ۷۰ نوع گردشگری داریم که انگیزه و علاقه گردشگر به آن سفر را از نوع دیگر آن متمایز می‌کند.

این پژوهشگر عرصه هنری، گردشگری هنری را استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای رشد و توسعه اقتصادی هنر و استفاده از قابلیت‌های هنری برای رشد و توسعه اقتصادی گردشگری تعریف کرد و گفت: باید برای هر قابلیتی یک ظرفیت مشخص تعیین کنیم تا بتوانیم آن را به سرمنزل مقصود برسانیم و به خروجی مورد نظر دست یابیم، لذا در حوزه هنر نیز این مسأله قابل انتظار است.

مدیر گالری باران اضافه کرد: از زمانی‌که مدرنیته آغاز شد دنیا به سمت سوداگری و تشریفات و مدرن شدن حرکت کرد که همین مسأله بعد از مدتی یک نوع دلزدگی از مدرنیسم را ایجاد کرد که بحث بوم‌گردی نیز در همین راستا قابل طرح است که در این زمینه آمار و ارقام اعلام‌شده توسط سازمان بین‌المللی گردشگری، آماری بسیار قابل توجه است.

دکتر کاظمی اظهار داشت: از «توسعه روستا در کشورها» به‌عنوان یک شاخص توسعه‌یافتگی در جهان یاد می‌شود و کشورهایی که روستاهای عقب‌مانده‌ای دارند، نشان دهنده این است که آن کشور، یک کشور عقب‌مانده است. چراکه روستا به‌عنوان یک عامل مهمی است که بحث قومیت‌ها، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را در دل خود دارد. ضمن آنکه ریشه فقر نیز می‌تواند همین روستاها باشند که از آنجا به کل جامعه سرایت می‌کند و یکی از نتایج آن همین مهاجرت‌های سیل‌آسا به شهرها و ایجاد مشکلات عدیده پس از آن است.


این پژوهشگر گفت: هنرگردی روستایی تلفیقی است از گردشگری روستایی و گردشگری هنری با هدف توسعه مقاصد روستایی و رشد و توسعه اقتصادی هنرهای سنتی و صنایع دستی. باتوجه به اهمیت روستا و اهمیت صنایع دستی، تلفیق این دو می‌تواند هم منجر به توسعه اقتصادی گردشگری و هم توسعه حوزه هنر شود.


دکتر کاظمی در پایان با تأکیدی که بر موضوع «حمایت دولتی» در زمینه گردشگری داشت، تصریح کرد: حمایت دولتی امر واضح و مبرهنی است که لزوم وجود آن بر همگان آشکار است. یکی از اساسی‌ترین حمایت‌هایی که دولت می‌تواند در این عرصه داشته باشد، بحث «اطلاع‌رسانی و استفاده از کانال‌های ارتباطی» است. ارتباط با رایزن‌های فرهنگی کشورهای دیگر در زمینه جذب گردشگر از مصادیق این اطلاع‌رسانی می‌تواند باشد. وی جشنواره فجر را به‌عنوان یک رخداد هنری بزرگ دانست که در آن جذب گردشگر  صورت نمی‌گیرد و علت آن را «عدم اندیشیدن» به این موضوع دانست. او تأکید کرد که ایران در زمینه گردشگری پتانسیل‌های بسیاری دارد که نیازمند حمایت بخش دولتی است چراکه بخش خصوصی نمی‌تواند به‌تنهایی در این زمینه موفق عمل کند.




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید