کتاب «ایدئولوژی، اوتوپیا و سینما» منتشر شد
کتاب «ایدئولوژی، اوتوپیا و سینما؛ سینمای قهرمانی هالیوود پس از ۱۱ سپتامبر» نوشته مهدی سبز از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
این کتاب درصدد بررسی تأثیر سینمای قهرمانی هالیوود از فضای پسا یازده سپتامبری آمریکا و همچنین تأثیرگذاری این سینما در این فضاست. از اینرو به مباحث دیگری چون ارتباط سیاست و هنر با یکدیگر، تشخیص مرزهای اثرگذاری و اثرپذیری سینمای قهرمانی، روایتگری و هویتبخشی در ایدئولوژی و اوتوپیا میپردازد.
ایده محوری این کتاب آن است که پس از واقعه یازده سپتامبر، سینمای هالیوود تلاش بیشتری بر حفاظت عمومی از ایدئولوژی سرمایهداری کرده است. ایدئولوژیای که بعد از این واقعه، به شدت شکننده و آسیبپذیر تصور میشد و باید توسط سینمای قهرمانی هالیوود بازتولید و حفاظت میشد.
«از ایدئولوژی تا اوتوپیا»، «مضمون سیاسی سینما و زبان هنری سیاست»، «واکاوی لایههای سیاسی سینمای هالیوود قبل و بعد از ۱۱ سپتامبر» و «بتمن، از فانتزی تا رئالیسم» عناوین چهار فصل این کتاب است.
کتاب «ایدئولوژی، اوتوپیا و سینما» در ۲۵۴ صفحه و با قیمت ۱۸ هزارتومان منتشر شده است.