عفت‏‌السادات افضل طوسی:

هنرهای محیطی می‌تواند توجه مردم را به محیط ‌زیست جلب کند

هنرهای محیطی می‌تواند توجه مردم را به محیط ‌زیست جلب کند

نشست تخصصی «هنرهای محیطی در ایران و جهان و مسایل زیست محیطی» سه‏‌شنبه ۲۶ تیر ۹۷ با حضور دکتر عفت‏‌السادات افضل طوسی؛ دانشیار و معاون پژوهش و فناوری دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) و جمعی از علاقه‏‌مندان این حوزه، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، افضل طوسی با اشاره به تعامل انسان با طبیعت گفت: انسان همواره با طبیعت در تعامل بوده است. ایزدهای مختلفی برای پدیده‌های طبیعی توسط انسان قرار داده شدند مثل ایزدان آب، باد، آتش، نور و خاک. همواره طبیعت با زندگی انسان‌ها عجین بوده است و نگاه به طبیعت بدین سان بوده که ما هم جزئی از این زندگی هستیم. ولی اکنون طبیعت چشم‌انداز ما شد.


معاون پژوهش و فناوری دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) در ادامه افزود: طبیعت در روم باستان جز پس‌زمینه قدرت بشری بوده است. در شرق نیز هیچ‌گاه طبیعت از وجه نظر انسان کنار نرفت. در دوران مدرنیسم طبیعت محو می‌شود و به آن پرداخته نمی‌شود. در دهه ۶۰ میلادی با نفوذ فرهنگ هندویی در امریکا جنبش‌های محیط زیستی مجدد در آنجا شروع می‌شود، گرایش هیپی ظهور می‌کند و دیدگاه رجعت به طبیعت شکل می‌گیرد. بعد از جنگ جهانی دوم، کشتار فجیع انسان‌ها در فاجعه هیروشیما و همچنین جنگ ویتنام در کنار حوادث دیگری که آسیب به محیط زیست انسان‌ها و سایر موجودات و ترک این محیط توسط آنان را در پی داشت منجر به ظهور هنر لند آرت شد. در دهه‌های اخیر نیز جنبش اجتماعی سبز علتی برای رونق دادن به موضوع طبیعت درهنر شده است.


وی درباره این هنر در ایران نیز گفت: در ایران ما قبلا غذا را دور نمی‌ریختیم ولی اکنون هیچ ابایی در این زمینه نداریم یا این که آب را آلوده نمی‌کردیم ولی الان توجهی به آن نداریم. هنرهای محیطی می‌تواند توجه مردم را به این موضوعات جلب کند.    

گزارش تفصیلی این نشست، متعاقبا منتشر خواهد شد.


گزارش تفصیلی نشست







از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید