در نشست آسیب‌شناسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان شد:

هنر تجسمی پیوست فرهنگی‌اش را با جامعه از دست داده است

هنر تجسمی پیوست فرهنگی‌اش را با جامعه از دست داده است

نشست تخصصی آسیب‌شناسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ملانوروزی هنر تجسمی را هنری غیردولتی برشمرد و گفت: یک نقاش، گرافیست و نگارگر در گالری‌ها به فروش آثار خود مشغول است. به گفته ملانوروزی هنرمندان مطرح ترجیح می دهند آثار خود را به جای جشنواره که برای آنها دستاورد مالی ندارد، در بخش های خصوصی بهتر که به صورت موازی با جشنواره درحال کار هستند نمایش دهند. او در ادامه افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره جوانی است که در پیشینه آن به ۱۰ سال گذشته برمی‌گردد و در دوره کنونی رویکرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این جشنواره واگذاری آن به جشنواره‌های تخصصی مربوط به حوزه تجسمی است تا نمایش آثار تجسمی بخش خود را در قالب دوسالانه ها برگزار کنند و جشنواره فجر به جای جمع آوری و نمایش دوباره آثار، در موضوعات بین رشته ای دارای خلاقیت و هنرهای نو که بخش خصوصی قادر به انجام آن نیست و تا به حال نادیده گرفته شده متمرکز شود.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد افزود: در برنامه های جدید جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دنبال جمع آوری و نمایش دستاوردهای هنری سال هستیم و قصد داریم به عنوان یک کارنامه، عملکرد گالری‌ها و نگارخانه ها، ناشران، سرمایه گذاران، منتقدان، روزنامه نگاران، هنرمندان نام آور در عرصه های ملی و بین‌المللی و تمامی بخش هایی که در هنرهای تجسمی فعال بودند را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی در پایان به ذکر نقاط ضعف جشنواره تجسمی فجر پرداخت و افزود: نقاط ضعف جشنواره نقاط ضعف هنر تجسمی ما است که به دلیل نو و انتزاعی بودن با مخاطب ارتباط ندارد. همچنین کتاب‌های درسی و رسانه‌ها کمتر به این هنر پرداخته می‌شود.

ملانوروزی با اشاره به اینکه زمینه شناخت مردم ما از حوزه تجسمی بسیار پایین است، بیان کرد: در سال، تعداد ۶۰ جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی داریم. هنر تجسمی پیوست فرهنگی اش را با جامعه از دست داده است. در تمام دوره ها ما طراحی ایرانی داشتیم، با ورود به حوزه مدرن این فرصت را از دست دادیم. امروز صنایع دستی ما همان طراحی و روش ۳۰ سال قبل را ادامه می دهد. خاتم‌کاری ما به همان شیوه و با همان وسایل است در صورتی که در دنیا اگر طراحی بعد از پنج سال عوض نشود جایگاه خود را از دست می دهد. نگاه به تاریخ گذشته و سنت ها را باید داشته باشیم، سقاخانه از مکاتبی بود که بارقه هنر مدرن داشت و هم از فرهنگ و تاریخ گذشته ایران استفاده کرد. نیاز است هنرمندان ما بتوانند از زبان ها و بیان های تصویری قومی استفاده کنند.


مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: هنری در ایران ماندگار است که ارزش های قومی، ملی و مذهبی را در خود داشته باشد. باید با زبان نو و ایده های نو سنت را بیان کنیم. فرهنگ معاصر را باید با فرهنگ و سنت گذشته آشتی داد و این مسئله یکی از اهداف ما بوده است. می شود هنر هم مدرن باشد و هم از گذشته و سنت بهره برده باشد. موزه رفتن در کشور ما از دوران دانشجویی باب می شود در صورتی که در دنیا اینطور نیست، بچه‌ها را از همان دوران مدرسه به موزه می برند و با موزه‌ها آشنا می کنند. هنر و بازاریابی هنر باید از هم جدا شوند. بخشی از کار وزارت ارشاد حمایت از بازار هنری است، ما باید کیفیت آثار هنری را معرفی کنیم. ما در جشنواره فجر به دنبال فروش نیستیم.




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید