براساس نتایج طرح آمايش پژوهشی و طراحی اطلس سالن‌های سينما:

دست‌کم ۳۵۰۰ سالن سينمای ديگر نیاز است

دست‌کم  ۳۵۰۰ سالن سينمای ديگر نیاز است

نتایج طرح آمايش پژوهشی و طراحی اطلس سالن‌های سينما ارائه شد. این طرح با حمایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سينمايی سازمان امور سینمایی و توسط شهرام جعفری نژاد، انجام شده است.

این تحقیق به مطالعه جامع در خصوص وضعیت سالن های سینما در کشور و نیاز به سالن های سینما با افق ده ساله پرداخته است . این طرح با اولویت بندی استان ها و شهرستان ها بر اساس ظرفیت های اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی و کشش سینما و میزان محرومیت هر استان و شهرستان به نتایج قابل بحث و ارئه راهکار های مناسب در بازسازی سالن های قدیمی سینما و احداث سالن های جدید متناسب با رشد جمعیت ،پراکندگی جمعیت در نقاط شهری جدید و توسعه کیفی مفهوم نمایش سینمایی و فناوری های نوین صنعت سینما دست یافته و نتایج آن به عنوان منبع علمی و آماری مناسب در اختیار سیاستگذاران سینمایی و سینماگران قرار خواهد گرفت.


در این نشست که روز چهارشنبه ٢٦ اردیبهشت ۱۳۹۷ برگزار شد محمود اربابی، معاون توسعه و فناوری سازمان سینمایی، مجید مسچی، مدیر عامل موسسه سینما شهر و ناظر این طرح، مهدی صباغزاده ، محمد بانکی ، مصطفی شایسته  و  حبیب اسماعیلی  حضور داشتند.

معاون توسعه و فناوری سازمان سینمایی در ابتدای این نشست تاکید کرد که نگاه به سالن‌سازی و افزایش سالن‌های سینمایی در مکان های مناسب از سیاست‌های اصلی سازمان سینمایی است. وی ابراز امیدواری کرد این طرح پژوهشی بازدهی مناسبی برای گسترش سالن سازی سینما در کشور داشته باشد.

 آمايش پژوهشي و طراحي اطلس سالن‌هاي سينما با مرور وضعيت سينماهاي کشور به تعداد، ظرفيت و ضريب اشغال، وضعيت فيزيکي، عمر ساختماني، مالکيت، ميزان جذب مخاطب، توزيع جغرافيايي، گردش اقتصادي پرداخته است.

در این پژوهش همچنین  متغيرهاي تاثيرگذار بر فعاليت‌ سالن‌هاي سينما، تحليل عملکرد اقتصادي سالن‌هاي سينما، مسائل سالن‌هاي سينما از نگاه سينماداران، ملاحظات برآورد نياز به احداث سينما بررسی و راهبردهاي هم‌زمان اصلاح وضعيت موجود تحقیق شده است؛ تعيين تکليف سينماهاي متروک و کم‌بازده، تعيين سينماهاي مستعد نوسازي و ادامه فعاليت، توجه به ظرفيت سينمايي در دست احداث در کوتاه‌مدت، ملاحظات مکان‌يابي سينماهاي جديد، طبقه‌بندي ظرفيت سينمايي مورد نياز در هر استان و شهرستان، طبقه‌بندي ظرفيت سينمايي مورد نياز بر حسب نوع و کارکرد(سينماهاي کوچک محله‌اي و پرديس سينمايي) از جمله مواردی است که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است.


مجری این پژوهش تاکید کرد که امروزه با حدود ۲۷۰ سينما شامل ۴۰۰ سالن براي رسيدن به حداقل شرايط استاندارد، دست‌کم به ۳۵۰۰ سالن سينماي ديگر با حدود هفتصدهزار صندلي ديگر نیاز است که بارها فراتر از امکانات و شرايط امروز جامعه به نظر مي‌رسد.

وی با بیان اینکه در میان ۷۵ کشور صاحب سالن سینما در جهان، کشور ما جزء ده تا بيست کشور آخر به حساب می‌آید، افزود: به طور کلي، چيزي در حدود يک‌هزارم درآمد کل سينما در جهان از آنِ ايران است و تازه اين در حالي است که از حدود هشتاد تا صد فيلم مورد اکران در سينماي ايران در هر سال (به طور متوسط) فقط ده فيلم سود مي‌کنند، حدود ده فيلم سربه‌سر مي‌شوند و بقيه ضرر مي‌کنند که دلايل ادامه اين روند به زيرساخت‌هاي نادرست دولتي در سينماي ايران بازمي‌گردد. به طور مثال، نيمي از کل فروش ۱۶۰ ميليارد توماني سينماي ما در سال ۱۳۹۵ فقط متعلق به هفت فيلم بوده است. در مورد سالن‌هاي سينما نيز چنين است؛ يعني حدود ۲۰% از ۴۰۰ سالن سينمايي‌مان (عمده پرديس‌ها و مجموعه‌هاي نوين)، حدود ۸۰% اقتصاد سينماي ايران را در دست دارند و بر عکس.

در پایان این نشست، درباره نتایج این طرح بحث و تبادل نظر شد.

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید