کتاب «ياريگری گروداران در حکمرانی فراگير آب» منتشر شد

+ فصل اول کتاب
    کتاب «ياريگری گروداران در حکمرانی فراگير آب» منتشر شد

 کتاب «ياريگری گروداران در حکمرانی فراگير آب» که ذیل مجموعه «فرهنگ و محیط زیست» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه شده، با همکاری شورای اجتماعی کشور از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

کتاب «ياريگری گروداران در حکمرانی فراگير آب» با اشاره به اینکه گروداران آب، يا مالک حقابه‌ يا خريدار آب، يا بهره‌بردار، تصميم‌گير و شايد هم پيمانکار و خدمات دهنده حوزه آب هستند، بیان می‌کند که بررسی‌ها نشان از تحولی شگرف در شیوه تصميم‌گيری و مديريت مسائل مرتبط با آب دارد؛ این اثر با تأکید بر اینکه تصميم‌گيران برخلاف گذشته، تمايل بيشتری به همکاری با ساير افرادی نشان می‌دهند که زندگی آنان در گرو اتفاق‌های مرتبط با آب است، مثال‌های ارزشمندی از مديريت منابع آب همراه با تحلیلی جامع ارائه می‌کند، از جمله: منابع آب زير زمينی، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها که  با همکاری همه گروداران به‌طور موفقيت‌آميزی انجام شده است. وجه مشترک اين تجربه‌ها حضور فراگير و مسئولانه گروداران در اين پروژه‌هاست.


یافته‌های این اثر که توسط سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی سازمان ملل تدوین شده است، برای کشوری مانند ایران که افراد و نهادهای گرودار هنوز توان خود را در تصميم‌گيری و اجرای پروژه‌ها نشان نداده‌اند، تجربه‌ها و درس‌های بسياری در دسترس قرار می‌دهد. انتشار اين تجربه‌ها نشان‌دهنده جايگاه قدرت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای پروژه‌ها و نیز نقش بهره‌برداران، کشاورزان، سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی در اين فرايند است.

گفتنی است پیشتر کتاب‌های «اخلاق آب: خواندنی‌های اساسی برای پژوهشگران و کارشناسان»، «اخلاق محیط زیست: درآمدی بر فلسفۀ محیط زیست»، «آب، بوم‌سازگان، و جامعه: تلاقی رشته‌ها»، «جامعه و تغییرات آب و هوا» و«فقر و محیط زیست»  ذیل مجموعه «فرهنگ و محیط زیست» منتشر شده است.

کتاب «ياريگری گروداران در حکمرانی فراگير آب» در ۴۹۴ صفحه، با ترجمه دکتر حمیدرضا درودیان و با قیمت ۴۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

برای دانلود فصل اول کتاب روی لینک زیر کلیک کنید:

فصل اول

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید