نقد کتاب «پساتلویزیون در ایران»
![نقد کتاب «پساتلویزیون در ایران»](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2017/12/750xauto_075444پوستر برنامه نقد کتاب پساتلویزیون1.jpg)
کتاب «پساتلویزیون در ایران؛ پیامدهای همگرایی بر سیاستگذاری رسانهای»، دستاورد پژوهش انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با حضور دکتر هادی خانیکی، دکتر عبدالله گیویان و دکتر احمد میرعابدینی به همراه نویسنده کتاب، نقد و بررسی میشود.
این برنامه روز شنبه ۲۵ آذر ۹۶، همزمان با روز پژوهش، ساعت ۱۰ صبح در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میشود.
کتاب «پساتلویزیون در ایران؛ پیامدهای همگرایی بر سیاستگذاری رسانهای» با اشاره به وضعیت تلویزیون طی دو دهه گذشته به بررسی چالشهای همگرایی رسانهای و گذار به عصر پساتلویزیون در ایران و دیگر کشورها میپردازد و دلایل غفلت از همگرایی رسانهای تلویزیون در ایران را تشریح میکند.
این اثر با بیان همگرایی رسانهای بهمعنای تلفیق رسانههای جدید و قدیم، تصریح میکند که در دوره حاضر، این مخاطب است که نوع محتوا، زمان و مکان تماشا را تعیین میکند؛ دورهای که از آن با اصطلاح «پساتلویزیون» یاد میشود و اشاره به دورهای دارد که تلویزیون با رسانههای جدیدی چون اینترنت و تلفن همراه درهم آمیخته است.
پژوهشگر این اثر با بیان اینکه تحولات گسترده فناوری امکان اتخاذ سیاستگذاری منسجم رسانهای را در سطح ملی از میان برده و سیاستگذاران را با چالشهایی خطیر روبهرو کرده است، به لزوم توجه بیشتر به همگرایی رسانهای و تبعات غفلت از آن اشاره و تأکید میکند که سیاستگذاران اصلی حوزه رسانه همچنان اسیر منطق فضای پیشاهمگرایی هستند و از تغییراتی که در حوزۀ رسانه و بهویژه تلویزیون در جهان رخ داده است، غافلند.