رئیس پژوهشگاه در همدان: وضعیت اجتماعی کشور از حالت نگران‌کننده خارج شده است

رئیس پژوهشگاه در همدان: وضعیت اجتماعی کشور از حالت نگران‌کننده خارج شده است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 19 مهر 96 در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه تغییر رفتار در زندگی افراد کار آسانی نیست، اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت اجتماعی کشور از حالت نگران‌کننده خارج شده است.


به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، محمدرضا جوادی یگانه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همدان گفت: چندین پیمایش در این مدت در وزارت ارشاد انجام شده است. طبق نتایج این پیمایش‌ها، در مجموع اگر نگاه کلی به وضعیت همدان داشته باشیم، در بسیاری از مسائل اجتماعی، همدان جزو استان های کم حاشیه و کم مسأله است.

جوادی یگانه با بیان اینکه بر اساس این پیمایش و نظرسنجی از مردم داده‌های آماری درمورد همدان نسبت به سایر استان های کشور مثبت است، خاطرنشان کرد: قصد ما از این آمارگیری، ارزیابی وضعیت موجود در جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس نظر پاسخگویان، دیدگاه سنتی و پایبندی به هنجارها در همدان قابل توجه است، گفت: از نظر فرهنگ و اخلاق عمومی استان همدان نسبت به سایر استان‌ها سنتی تر است.

این پژوهشگر با بیان اینکه تجمل‌گرایی در همدان کم است، اظهار کرد: در خصوص مسائل دینی, وضعیت استان همدان بسیار مناسب است. درباره اینکه «چقدر در زندگی به خدا توکل دارید؟»، ۷۵ درصد مردم همدان نظر موافق داشتند که میانگین آمار کشور در این زمینه ۵۶ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه محبت به اهل بیت (ع) هم مردم همدان نظر مثبت قابل توجهی دارند، گفت: از نظر دینداری، آمار همدان نسبت به سایر شهرهای کشور بالاتر است.

براساس گزارش خبرگزاری فارس از همدان نیز، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه تغییر رفتار در زندگی افراد کار آسانی نیست، اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت اجتماعی کشور از حالت نگران‌کننده خارج شده است.

وی با بیان اینکه داده‌های موجود و داده‌های توصیفی آورده شده به ما نشان می‌دهد ابزار تکنولوژی در تغییرات موثر است، افزود: ورود تکنولوژی به زندگی افراد باعث تغییر می‌شود ولی باید بدانیم این تغییر به کدامین سو در حال حرکت است.


جوادی یگانه با ذکر اینکه اگر به مسائل آگاه باشیم می‌توانیم راه آن را به دست آوریم، یادآور شد: باید با پیمایش‌هایی که انجام می‌گیرد به این نکته برسیم که وضعیت اجتماعی و اخلاقی ایران به چه شکل می‌شود.

وی با اشاره به اجرای دو پیمایش بر روی 9 شهرستان کشور گفت: در این زمینه، همدان نسبت به استان‌های کشور جزء استان‌های کم مسئله بود.

رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه در برخورد با وضعیت کشور ما با دو نوع مخاطره طبیعی و اجتماعی داریم که وضعیت همدان در این موارد بهتر از استان‌های دیگر است؛ گفت: در بررسی‌های صورت گرفته در خصوص نگرانی آب و هوا، در کل کشور احساس نگرانی 59 درصد و در همدان 43 درصد اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص از دست دادن شغل در کل کشور، احساس نگرانی 68 درصد و در همدان 76 درصد عنوان شده است، گفت: در خصوص گرفتار شدن در آسیب‌های اجتماعی، آمار در کل کشور 44 درصد و در همدان 51 درصد گزارش شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین عنوان کرد: در خصوص تقاضای رشوه در حوزه درمانی در کل کشور 7.6 درصد و در همدان 3.7 درصد، در شهرداری در کل کشور 11 درصد و در همدان پنج درصد، در حوزه دادسرا در کل کشور 8.9 درصد و در همدان 1.7 درصد عنوان شد.

وی داده‌هایی را که در مورد همدان ارائه شده به نسبت استان‌های دیگر مثبت دانست و گفت: همدان به نسبت اجتماعی وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد.

جوادی‌یگانه تصریح کرد: با طرح سوالی از شهروندان در خصوص مهمترین مشکلات در شهر، «بیکاری» به عنوان اصلی‌ترین موضوع مطرح شد؛ درصد این مشکل در کل کشور 34 و در همدان 53 درصد عنوان شده که بالاتر از میانگین کشوری است، هر چند که ممکن است بیکاری یک مشکل متصور در ذهن مردم همدان باشد.

وی با اشاره به اینکه این پیمایش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای اجتماعی وزارت کشور در حال انجام است، گفت: باید دقت داشت که آمار ثبتی و آمایشی با یکدیگر تفاوت دارد.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به اینکه در آمارها از شهروندان سوال شد که چند درصد از ماهواره استفاده می‌کنند؟ گفت: این آمار در کل کشور 44 درصد و در همدان 30 درصد عنوان شد؛ همچنین در خصوص استفاده از اینترنت آمار کل کشور 61 درصد و همدان 48 درصد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان نسبت به کشور سنتی‌تر است، افزود: این مهم را می‌توان از سوالاتی که از شهروندان پرسیده شده و جواب‌هایی که به ما ارائه شده، دریافت.

جوادی‌یگانه با بیان اینکه در یکی از سوالات از افراد پرسیده شد که در مورد ازدواج، موافق دوستی دختر و پسر هستید؟ گفت: طبق اطلاعات به دست آمده در کل 63 درصد در کشور و در همدان 73 درصد مخالف این مهم بودند.

وی با بیان اینکه در مورد موضوع کار زنان در بیرون از منزل، 22 درصد در کشور و در همدان 29 درصد مخالف آن بودند، افزود: استان همدان از لحاظ اجتماعی و اخلاق خانواده، سنتی است هر چند ممکن است در حوزه زنان در چند سال آینده اتفاقاتی رخ دهد.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به اینکه 80 درصد مردم تصور می‌کنند در جامعه دروغگویی وجود دارد و در همدان نگرانی و بدبینی 7 تا 8 درصد بیش از سایر استان‌های کشور است، گفت: در خصوص تقلب و کلاهبرداری وضعیت به همین شکل است و این موضوع در همدان 10 درصد از کل میانگین کشوری بالاتر عنوان شده است، هر چند باز هم تأکید می‌کنم تمام این مسائل تصور مردم است.

وی با بیان اینکه در حوزه اخلاق، بدبینی مردم همدان نگران‌کننده عنوان شده است، اظهار کرد: این نوع نگاه می‌تواند موجب رفتاری بر پایه سوء ظن شود.

جوادی‌یگانه با اشاره به اینکه در خصوص اعتقادات و توکل به خدا در کل کشور، رقم به 56 درصد و در همدان این رقم به 75 درصد می‌رسد، ادامه داد: ارادت به اهل‌بیت(ع) در کل کشور 52 درصد و در همدان 70 درصد بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه از شهروندان پرسیده شده که چقدر معتقد به این هستید که دینداری باید همراه با عمل باشد، گفت: این موضوع در استان همدان 22 درصد بالاتر از میانگین کشوری عنوان شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه از شهروندان پرسیده شده که چه مقدار اوضاع سیاسی کشور نسبت به پنج سال قبل بهتر شده است، گفت: استان همدان پنج درصد نسبت به میانگین کشوری بالاتر بود، در کل استان همدان در دینداری بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه نگاه مردم همدان به عملکرد حکومت مثبت است ولی در برخی از موارد نوعی دوقطبی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: باید بر روی مسائل اجتماعی که مورد تاکید رهبری بوده برنامه‌ریزی داشت تا جامعه به سمت درست هدایت شود.


مشاهده این خبر در:

 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری فارس

فردا



تنظیم و درج خبر: مصطفی اسدزاده



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید