آلن فرانس: باید ماهیت سیاسی جوانی را به رسمیت بشناسیم

آلن فرانس: باید ماهیت سیاسی جوانی را به رسمیت بشناسیم

پروفسور آلن فرانس، استاد دانشگاه آکلند نیوزیلند و نویسنده کتاب «فهم جوانی در مدرنیته متأخر» در یادداشتی که برای ترجمه فارسی این کتاب در ایران نوشته است، تأکید می‌کند که باید ماهیت سیاسی جوانی را به رسمیت بشناسیم.

او با بیان سه استدلال اصلی که کتابش را دربرمی‌گیرد، ابراز امیدواری می‌کند که این کتاب بتواند به عنوان نوعی مدل یا نوعی رویکرد عمل کند و در راستای تحلیلِ تاریخ جوانی در ایران و دیگر فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی (و علمی) که در برساخت ایده­های معاصر در خصوص معنای جوان بودن نقش ابزاری دارند، مورد استفادۀ دانشجویان و همکاران دانشگاهی قرار گیرد.

کتاب «فهم جوانی در مدرنیته متأخر» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و  ارتباطات توسط مصطفی درویشی مترجم و از سوی انتشارات پژوهشگاه و با همکاری شورای اجتماعی کشور منتشر شده است. جلسه نقد این کتاب روز چهارشنبه 5 مهر 96 ساعت 10 صبح در پژوهشگاه برگزار خواهد شد.


 

متن کامل یادداشت پروفسور آلن فرانس به این شرح است:

 بسیارخوشحالم و مفتخرم که کتاب «فهم جوانی در مدرنیتۀ متأخر» به زبان فارسی منتشر شده است. زمانی که این کتاب را در سال 2007 نوشتم، مخاطبان اصلی آن دانشگاهیان بریتانیا بودند؛ امّا از آن زمان در سراسر جهان مورد استقبال و قبول واقع شد. فروش کتاب در اروپا، آسیا و آمریکا و همچنین استرالیا و نیوزیلند نشان داد که استدلال‌های اساسی کتاب با دانشجویان و دانشگاهیان سراسر مرزهای بین­المللی «ارتباط» برقرارکرده است. دلایلم برای نگارش این کتاب در ابتدا کاملاً شخصی بود- چون نتوانستم منبع خوبی پیدا کنم که نه تنها تعدادی از موضوعات اساسی و ضروری برای فهم و مطالعۀجوانان را معرفی کند؛ بلکه به «کشف جوانی» در بستر و زمینۀ تاریخی و فرهنگی آن نیز بپردازد؛ بنابراین تصمیم به نگارش این کتاب گرفتم. و اکنون ترجمه شدن این کتاب به زبان فارسی، آن را در معرض مخاطبان گسترده­تری قرارمی­دهد و از این بابت که اکنون قادرند در مطالعات­شان در آن تأمّل کنند و به عنوان مدلی از تحلیل از آن استفاده کنند، هیجان­زده­ام.

این کتاب سه استدلال اساسی را دربرمی­گیرد. نخست اینکه، تاریخی از چگونگی و چیستی فهم ما، همزمان با ظهور جوانی در بریتانیا ترسیم می­کند. تحلیل کتاب با حوادث تاریخی عجین شده و برساخت اجتماعی جوانی را با تحولات سرمایه­داری و علم مرتبط می­سازد تا نشان دهد معما یا مسئلۀ جوانان در جوامع مدرن را تنها می­توان به عنوان فرآیندی اجتماعی درک کرد که برای افراد جنبۀ بیرونی دارد. آن مدل­های رشدی که به طور سنتی به جوانی به عنوان مرحله­ای زیست­شناختی و روان­شناختی در چرخۀ زندگی می‌نگرند، درتوضیح کامل معنای جوان بودن ناموفق هستند. از این جهت، می­خواستم تأکید کنم که مسبب «مشکلات جوانان» همیشه خودشان نیستند. 

دومین استدلال اساسی کتاب این است که ما باید «ماهیت شدیداً سیاسی» جوانی را به رسمیت بشناسیم. «مسئله یا معمای جوانان»و شیوه­ای که سیاست­گذاران در پیش گرفته­اند و همچنان جوانان را آنگونه درک می­کنند و بدانها پاسخ می­دهند، می­تواند به واسطۀ ایدئولوژی و موقعیت سیاسی بسیار متنوع باشد. این امر در شیوه­­هایی مشهود است که دولت­های متفاوتِ پس از جنگ جهانی دوم در بریتانیا به «مسئلۀ جوانان» می­نگریستند؛ شیوه‌هایی که بر انواع سیاست­های مورداستفادۀ دولت­ها- که ابزاری بودند و مسیر زندگی جوانان را شکل می­داد- تأثیربرجسته­ای داشت. از این نظر «سیاست­ و خط مشی اهمیت دارد». 

قطعۀ نهایی تصویری که می­خواهم معرفی کنم رابطۀ بین علوم اجتماعی و سیاست­گذاری است. آنچه کوشیدم نشان دهم این است که در این فرآیند، ما دانشگاهیان می­توانیم مشارکت داشته باشیم ومشارکت داریم. ایده­ها و ثمرۀ تلاش­های ما در طول زمان، در مدل­های سیاست­گذاران رسوخ می­کند و بنابراین باید این امر را به رسمیت بشناسیم که پژوهش و سؤالا ت پژوهشی ما می­تواند در نوعِ خود بخشی از فرآیندی باشد که جوانی را به عنوان «مشکلی اجتماعی» برمی­سازد.

خب،این کتاب چگونه می­تواند برای دانشجویان ایرانی سودمند باشد؟ امیدوارم که این کتاب بتواند به عنوان نوعی مدل یا نوعی رویکرد عمل کند و در راستای تحلیلِ تاریخ جوانی در ایران و دیگر فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی (و علمی) که در برساخت ایده­های معاصر در خصوص معنای جوان بودن نقش ابزاری دارند، مورد استفادۀ دانشجویان وهمکاران دانشگاهی قرار گیرد. ایران نسبت به تاریخی که من از آن استفاده کرده­ام،تاریخی کاملاً متفاوت دارد(هم از نظر سیاسی و هم از نظر فرهنگی) و بسیار جذاب خواهد بود که شاهد اثری دربارۀ ایران باشیم که شیوه­های مساهمت و کمک کنشگران اجتماعی و نهادی به دریافت­های مرتبط با جوانی در مدرنیتۀ متأخر را ارزیابی و تحلیل کند.

 پروفسور آلن فرانس، دانشگاه آکلند،نیوزیلند

آگوست 2016


تهیه و درج خبر: م. اسدزاده

 

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید