آلن فرانس: باید ماهیت سیاسی جوانی را به رسمیت بشناسیم
![آلن فرانس: باید ماهیت سیاسی جوانی را به رسمیت بشناسیم](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/2017/09/750xauto_045849FRANCE.PROF..jpg)
پروفسور آلن فرانس، استاد دانشگاه آکلند نیوزیلند و نویسنده کتاب «فهم جوانی در مدرنیته متأخر» در یادداشتی که برای ترجمه فارسی این کتاب در ایران نوشته است، تأکید میکند که باید ماهیت سیاسی جوانی را به رسمیت بشناسیم.
او با بیان سه استدلال اصلی که کتابش را دربرمیگیرد، ابراز امیدواری میکند که این کتاب بتواند به عنوان نوعی مدل یا نوعی رویکرد عمل کند و در راستای تحلیلِ تاریخ جوانی در ایران و دیگر فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی (و علمی) که در برساخت ایدههای معاصر در خصوص معنای جوان بودن نقش ابزاری دارند، مورد استفادۀ دانشجویان و همکاران دانشگاهی قرار گیرد.
کتاب «فهم جوانی در مدرنیته متأخر» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات توسط مصطفی درویشی مترجم و از سوی انتشارات پژوهشگاه و با همکاری شورای اجتماعی کشور منتشر شده است. جلسه نقد این کتاب روز چهارشنبه 5 مهر 96 ساعت 10 صبح در پژوهشگاه برگزار خواهد شد.
متن کامل یادداشت پروفسور آلن فرانس به این شرح است:
بسیارخوشحالم و مفتخرم که کتاب «فهم جوانی در مدرنیتۀ متأخر» به زبان فارسی منتشر شده است. زمانی که این کتاب را در سال 2007 نوشتم، مخاطبان اصلی آن دانشگاهیان بریتانیا بودند؛ امّا از آن زمان در سراسر جهان مورد استقبال و قبول واقع شد. فروش کتاب در اروپا، آسیا و آمریکا و همچنین استرالیا و نیوزیلند نشان داد که استدلالهای اساسی کتاب با دانشجویان و دانشگاهیان سراسر مرزهای بینالمللی «ارتباط» برقرارکرده است. دلایلم برای نگارش این کتاب در ابتدا کاملاً شخصی بود- چون نتوانستم منبع خوبی پیدا کنم که نه تنها تعدادی از موضوعات اساسی و ضروری برای فهم و مطالعۀجوانان را معرفی کند؛ بلکه به «کشف جوانی» در بستر و زمینۀ تاریخی و فرهنگی آن نیز بپردازد؛ بنابراین تصمیم به نگارش این کتاب گرفتم. و اکنون ترجمه شدن این کتاب به زبان فارسی، آن را در معرض مخاطبان گستردهتری قرارمیدهد و از این بابت که اکنون قادرند در مطالعاتشان در آن تأمّل کنند و به عنوان مدلی از تحلیل از آن استفاده کنند، هیجانزدهام.
این کتاب سه استدلال اساسی را دربرمیگیرد. نخست اینکه، تاریخی از چگونگی و چیستی فهم ما، همزمان با ظهور جوانی در بریتانیا ترسیم میکند. تحلیل کتاب با حوادث تاریخی عجین شده و برساخت اجتماعی جوانی را با تحولات سرمایهداری و علم مرتبط میسازد تا نشان دهد معما یا مسئلۀ جوانان در جوامع مدرن را تنها میتوان به عنوان فرآیندی اجتماعی درک کرد که برای افراد جنبۀ بیرونی دارد. آن مدلهای رشدی که به طور سنتی به جوانی به عنوان مرحلهای زیستشناختی و روانشناختی در چرخۀ زندگی مینگرند، درتوضیح کامل معنای جوان بودن ناموفق هستند. از این جهت، میخواستم تأکید کنم که مسبب «مشکلات جوانان» همیشه خودشان نیستند.
دومین استدلال اساسی کتاب این است که ما باید «ماهیت شدیداً سیاسی» جوانی را به رسمیت بشناسیم. «مسئله یا معمای جوانان»و شیوهای که سیاستگذاران در پیش گرفتهاند و همچنان جوانان را آنگونه درک میکنند و بدانها پاسخ میدهند، میتواند به واسطۀ ایدئولوژی و موقعیت سیاسی بسیار متنوع باشد. این امر در شیوههایی مشهود است که دولتهای متفاوتِ پس از جنگ جهانی دوم در بریتانیا به «مسئلۀ جوانان» مینگریستند؛ شیوههایی که بر انواع سیاستهای مورداستفادۀ دولتها- که ابزاری بودند و مسیر زندگی جوانان را شکل میداد- تأثیربرجستهای داشت. از این نظر «سیاست و خط مشی اهمیت دارد».
قطعۀ نهایی تصویری که میخواهم معرفی کنم رابطۀ بین علوم اجتماعی و سیاستگذاری است. آنچه کوشیدم نشان دهم این است که در این فرآیند، ما دانشگاهیان میتوانیم مشارکت داشته باشیم ومشارکت داریم. ایدهها و ثمرۀ تلاشهای ما در طول زمان، در مدلهای سیاستگذاران رسوخ میکند و بنابراین باید این امر را به رسمیت بشناسیم که پژوهش و سؤالا ت پژوهشی ما میتواند در نوعِ خود بخشی از فرآیندی باشد که جوانی را به عنوان «مشکلی اجتماعی» برمیسازد.
خب،این کتاب چگونه میتواند برای دانشجویان ایرانی سودمند باشد؟ امیدوارم که این کتاب بتواند به عنوان نوعی مدل یا نوعی رویکرد عمل کند و در راستای تحلیلِ تاریخ جوانی در ایران و دیگر فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی (و علمی) که در برساخت ایدههای معاصر در خصوص معنای جوان بودن نقش ابزاری دارند، مورد استفادۀ دانشجویان وهمکاران دانشگاهی قرار گیرد. ایران نسبت به تاریخی که من از آن استفاده کردهام،تاریخی کاملاً متفاوت دارد(هم از نظر سیاسی و هم از نظر فرهنگی) و بسیار جذاب خواهد بود که شاهد اثری دربارۀ ایران باشیم که شیوههای مساهمت و کمک کنشگران اجتماعی و نهادی به دریافتهای مرتبط با جوانی در مدرنیتۀ متأخر را ارزیابی و تحلیل کند.
پروفسور آلن فرانس، دانشگاه آکلند،نیوزیلند
آگوست 2016
تهیه و درج خبر: م. اسدزاده