کمرنگی رویکرد تبیینی به نماز در میان هنرمندان معاصر

کمرنگی رویکرد تبیینی به نماز در میان هنرمندان معاصر

نشست تخصصی «بهره‌گیری از ظرفیت‌های قرآن در بازنمایی نماز در آثار تصویری هنرمندان معاصر اسلامی»، با حضور خانم دکتر زهرا عبداله، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

دکتر عبداله مباحث خود را در دو بخش ارائه کردند، بخش اول که به عنوان مقدمه ورود به بحث تلقی می‌شد به تصریف بیانی قرآن در قالب ژانرهای ادبی- هنری و همچنین به تصریف بیانی قرآن در قالب مکاتب هنری پرداختند.

خانم دکتر عبداله در این مقدمه مفصل به مباحث تحقیقی بدیع و مفیدی در حوزه هنر و قرآن اشاره کردند، ایشان با اشاره به وجود ژانرهای مختلفی از جمله؛ ژانر حماسی، تراژدی، غنایی، نمایشی، طنز و روایی در قرآن به ذکر مثال‌هایی از آیات قرآن برابر با بازنمایی این ژانرها پرداختند.وی در قسمت دیگر مقدمه خویش ضمن برشمردن محتوا و پیام اصلی ۱۵ مکتب هنری از جمله؛ رمانتیسم، رئالیسم، ناتورالیسم، اکسپرسیونیسم، دادائیسم، سورنالیسم، امپرسیونیسم، کوبیسم و... به تطبیق نظر و محتوای قرآن درباره محتوا و پیام اصلی این مکاتب پرداختند. ایشان معتقدند که محتوا و پیام اصلی همه ۱۵ مکتب هنری عنوان شده در نشست به انحاء مختلف در قرآن اشاره شده است.

دکتر عبداله در بخش دوم و اصلی مباحث خود به بازنمایی نماز در آثار تصویری، در قرون اسلامی و عصر حاضر پرداختند.

در ادامه وی نماز را در دو نگاره متعلق به عهد تیموری و صفوی که به معراج حضرت رسول(ص) پرداخته بودند موردنظر قرار داده و شرح و تفسیر کردند.

از مباحث بدیع و جالب ایشان شرح و تبیین تناظر میان آیات معراج، نماز، مراتب آفاقی معراج و انفسی سلوک بود. ایشان همچنین به هنر و هنرمندان عصر جدید نیز توجه داشتند از این روی دو اثر هنری از هنرمندان غیر ایرانی و سه اثر هنری از هنرمندان ایرانی را مورد بازبینی و شرح و تفسیر قرار دادند.

ایشان تابلوی «آرامش باد آشفته‌دلان را» اثر محمد نور اسکندر از سنگاپور که در نمایشگاه آثار هنر ملی اسلامی معاصر در ۲۰۱۵ به نمایش درآمده بود مدنظر قرار دادند.

این تابلو به صورت چیدمان عکس از حالات مختلف انسان در نماز می‌باشد.

هنرمند غیرایرانی دیگر ایهاب ممدوح مصری بود که اثر ایشان به نام «مقیم» چاپ دیجیتال صحنه‌های مختلف نماز بر کاغذ هانه موله بود که در گالری «آلمان» در سال ۲۰۱۴ به نمایش درآمده بود.

وی اثر هنری جمال‌الدین رمضانی هنرمند ایران را با عنوان بی‌خویش و دو اثر دیگر از هنرمندان نامعلومی را نیز مورد توجه قرار دادند. .

در انتهای نشست حاضرین در جلسه به پرسش و پاسخ پرداختند.




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید