بررسی شخصیت های آثار سینمایی دو کارگردان نام آور سینمای ایران (اصغر فرهادی و مجید مجیدی) برگزار شد

بررسی شخصیت های آثار سینمایی دو کارگردان نام آور سینمای ایران (اصغر فرهادی و مجید مجیدی) برگزار شد

نشست تخصصی «بررسی  ارتباطات اجتماعی شخصیت‌های سینمایی آثار دو کارگردان نام‌آور سینمای ایران مجید  مجیدی و اصغر فرهادی» با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و گروه رسانه و فرهنگ مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶ و به دبیری دکتر غلامرضا آذری درپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای نشست محمد اماندادی قطب‌آبادی با ذکر مقدمه‌ای به بررسی ابعاد مختلف پژوهش پرداخته و سپس خلاصه‌ای از زندگینامه مجیدمجیدی و اصغر فرهادی را بازگو کرد.

وی در ادامه چهار مفهوم ارتباطات اجتماعی، اعتماد اجتماعی، معنویت‌ گرایی و نابرابری اجتماعی را تعریف و سپس به «توزیع  فراوانی جنسیتی شخصیت‌های اول و دوم فیلم ‌های فرهادی و مجیدی» و «توزیع فراوانی جنسیت شخصیت­‌های  فیلم در آثار هر کارگردان» اشاره کرد.

اماندادی ضمن «بررسی آماری توزیع  فراوانی تاهل شخصیت‌ها و توزیع سنی شخصیت‌های هر فیلم» در آثار این دو کارگردان به مواردی همچون: «توزیع فراوانی گروه های سنی شخصیت­های فیلم بر حسب  جنسیت»، «رمزگان شمارش شده روابط انسانی به تفکیک آثار هر  کارگردان» نیز اشاره کرد. 

وی در پایان این نشست و با بررسی نتایج کمی و کیفی آثار این دو کارگردان و مقایسه آنها، گفت: «سینمای این دو کارگردان تفاوت‌هایی با هم دارد، از جمله اینکه فرهادی عموما در آثار خود به سراغ طبقه متوسط و بحران‌های طبقه متوسط می رود حال آنکه مجیدی کارگردانی است که با زیبایی شناختی کردن فقر در عمده آثارش به نوعی دغدغه های دیگری را در سینما دنبال می کند. با وجود تفاوت های مشاهده شده در میانگین مولفه‌های مورد بررسی در آثار این دو کارگردان نتایج تحلیل‌های آماری نشان داده است که اگر چه شاخص‌­های شمارش شده بر اساس مقولات کدنامه در مورد معنویت گرایی در روابط اجتماعی، نابرابری در روابط اجتماعی، بی اعتمادی در روابط اجتماعی برای شخصیت‌های فیلم دو کارگردان با همدیگر تفاوت معنادار نشان داده است اما در دو شاخص قدرت طلبی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی تفاوتی مشاهده نشد».

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید