نخستین هم اندیشی اعضاء هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد

نخستین هم اندیشی اعضاء هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد

نخستین هم اندیشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۶ در مشهد مقدس برگزار شد. در این جلسه رئیس پژوهشگاه، معاونین پژوهشی و اجرایی ، روسای پژوهشکده­‌ها و اعضای هیأت علمی حضور داشتند.

بخش ابتدایی جلسه درخصوص بررسی و اصلاح پرونده‌های اعضای هیأت علمی طبق استانداردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. در گزارش مشاور رئیس پژوهشگاه در امور هیأت علمی دکتر سیاوش صلواتیان، اعلام شد: با مشورت معاونت مربوطه در وزارت علوم، احکام اعضای هیأت علمی برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی که در آینده ممکن است برای اعضاء ایجاد شود، مجدد اصلاح و صادر گردید. همچنین گفته شد که: باید به آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های موجود و تغییرات آن از طریق وزارت علوم توجه بیشتری داشته باشیم و اعضای هیأت علمی در این بلوغ سازمانی و اداری دخیل باشند.
در بخش نخست پیشنهاداتی از سوی اعضاء شرکت‌کننده در جلسه مطرح شد که شامل:
-درگیر کردن اعضای هیأت علمی در طرح‌ها و برنامه‌های کلان پژوهشگاه
-برگزاری همایش با کمک و ارائه توسط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه
-تعریف ساختاری منسجم برای استفاده از ظرفیت علمی اعضای هیأت علمی
-اخذ نظرات اعضای هیأت علمی درخصوص برنامه‌های پژوهشکده‌ها
-تدوین طرح جامع برای هریک از اعضای هیأت علمی (مقرر گردید هر چه سریعتر این بند پیگیری شود)
-تکریم اعضای هیأت علمی و توجه به مسائل مالی آنها
-جذب پروژه‌ها توسط اعضای هیأت علمی.
 در بخش دوم جلسه برنامه‌های پیش روی پژوهشگاه، تغییرات در برنامه‌ها و نیاز به مشارکت بیشتر اعضای هیأت علمی در این فرآیند مطرح شد. دکتر محمدرضا جوادی یگانه رئیس محترم پژوهشگاه به تشریح رابطه جدید پژوهشگاه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و اعلام داشت که در ماه‌های اخیر با کمک وزیر محترم در حال راه‌‌ندازی شورای عالی پژوهش وزارت متبوع هستیم که با این تغییرات باید اعضای هیأت علمی مشارکت بیشتری داشته باشند. دکتر جوادی با جمع‌بندی نظرات ارائه شده عنوان کرد: ابتدا باید عناوین گروه‌های پژوهشی اصلاح و احیاء شوند. در این راستا پژوهشگاه منتظر تصویب نهایی ساختار در هیأت امنا است تا فعالیت‌ها را منسجم‌تر دنبال کند. اعضای هیأت علمی علاقه خود به فعالیت در یک گروه را اعلام کنند و در این راستا طرح جامع ۵ ساله خود را ارائه نمایند.
وزارت متبوع به گزارش‌های کارشناسی نیاز دارد که باید از طریق اعضای هیأت علمی ارائه شود. هر عضو هیات علمی حداقل در یک ماه باید یک گزارش کاربردی از این جنس ارائه کند. برای شروع، نامه‌ها و موضوع‌های موجود را در اختیار اعضا قرار می‌دهیم تا اعضای هیأت علمی متن‌ها و گزارش خود را تنظیم کنند.
دکتر جوادی فعالیت جدید اعضای هیأت علمی را در سه قالب تعریف کرد: ۱- ارائه گزارش خط مشی ، ۲- کارهای مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۳- کارها و برنامه‌های از قبل مانده؛ اعضای هیأت علمی باید در این راستا فعالیت جدید خود را شروع کنند. ایشان همچنین پیشنهاد کردند که دوره‌های نگارش گزارش خط مشی در پژوهشگاه برای اعضای هیأت علمی زیر نظر اساتید و متخصصین این حوزه برگزار شود. رئیس محترم پژوهشگاه همچنین عنوان کردند که می‌شود ترتیبی اتخاذ کرد که در سال اعضای هیأت علمی به جای ارائه یک طرح پژوهشی یا ترجمه و ... برای کسب ترفیع سالیانه، چندین گزارش از جنس گزارش کاربردی برای وزارت متبوع با استاندارهای خاص ارائه کند. 



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید