کتاب «سنت، فضیلت­ و رایحۀ امر قدسی» منتشر شد

کتاب «سنت، فضیلت­ و رایحۀ امر قدسی»  منتشر شد

کتاب «سنت، فضیلت­ و رایحۀ امر قدسی» اثر پژوهشی دکتر رضا نجف­ زاده، که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است، از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

از جمله دشواره‌های نظری روزگار ما، نحوۀ مواجهه با امکان‌های معرفت‌‌شناسانه و اجتماعی دنیای جدید است. اندیشیدن به‌سنت، به‌طورکلی حاصل رویارویی انسان نوین با سویه­ های مختلف مدرنیته است. مدرنیتۀ فلسفی برای انسان دینی دشوارۀ معرفت‌شناسانه­ای به‌وجود آورد که گستره و دامنۀ پرسش­های آن به قلمرو متافیزیک محدود نماند، بلکه کل میدان اجتماعی را دامنگیر ساخت. از منظر فقهی، نخست سنت در مقابل بدعت قرار می­گیرد. براین‌اساس، بدعت یعنى هر حکمى که با اصول شریعت ناسازگار بوده و بدون حجت شرعى اظهار شده باشد، و سنت عبارت است از حکمى که به اصول شریعت و حجت شرعى مستند باشد. دوم و در معنای فقهی دیگر، عموم علمای اصولى شیعه و اهل سنت بر این رأى اتفاق دارند که سنت عبارت است از قول و فعل و تقریر پیامبر اکرم (ص). از نظر اهل سنت یا عامه، «سنت» عبارت است از قول، فعل و تقریر پیامبر (ص)، اما از نظر امامیه سنت عبارت است از قول، فعل و تقریر همه معصومان از پیامبر اکرم تا سلسلۀ امامان.

سنتی که در این پژوهش مد نظر است، مفهومی نوین است. سنت به این معنا، حاصل مداقه­ها و تاملات فیلسوفان و متالهان تعالی­گرا، و متفکران و جامعه‌­شناسان جماعت‌باور یا شبه ­جماعت‌باور است. از این منظر، اندیشیدن به‌سنت اساساً مولود جهان‌زیست مدرن است. 

ب­ه عبارت دقیق‌تر، اندیشیدن به سنت در قرن بیستم، در امتداد تاملات متفکران جریان ضدروشنگری صورت گرفته و استمرار منطقی استدلال­های آنان در بستر ناهنجاری‌ها و بحران‌های اخلاقی، فلسفی، اجتماعی و زیست­ محیطی قرن بیستم است.

پژوهش حاضر، با تکیه بر آثار اصلی مک­ اینتایر و سنت‌گرایان انجام پذیرفته است. در این پژوهش از ترجمه­ های ارزندۀ موجود از آثار 

مک­ینتایر و متفکران سنت‌گرا بهره­ گرفته شده است، و رجوع به ترجمه ­های فارسی به­صورت تطبیقی با رجوع به نسخه­های اصلی آثار صورت گرفته است (برای نمونه، درخصوص آثار مک­ اینتایر). به ­علاوه، از آثار ترجمه­نشده نیز به اقتضای مباحث بهره گرفته شده است.

این پژوهش در چهار بخش فراهم آمده است. دو بخش نخست به منظومۀ نظری السدر مک­اینتایر اختصاص دارد و بخش‌های سوم ‌و چهارم به‌منظومۀ نظری سنت‌گرایان اختصاص دارد:

 در بخش نخست با عنوان «معقولیتِ سنّت در تاریخ اندیشۀ اخلاقی: ارسطو و اکنون» بنیان­های نقد مک­اینتایر بر تاریخ اندیشۀ اخلاقی غرب بررسی شده است.

 بخش دوم به «معرفت‌شناسی سنت‌ها» از دید مک­اینتایر اختصاص دارد.

در بخش سوم از منظر تاریخ اندیشه، «سنت‌گرایانِ غربی و کشف دوبارة امر قدسی» بررسی شده است.

فصل پایانی، نتیجه‌گیری انتقادی از همۀ مباحث پژوهش است و  به سنجش میزان اعتبار شاکله­های مفهومی مک­اینتایر و سنت‌گرایی اختصاص دارد، و مطالعه­ای تطبیقی درباب نقاط قوت و ضعف آنها است.

کتاب «سنت، فضیلت­ و رایحه امر قدسی» برگرفته از طرحی پژوهشی با همین عنوان است که با نظارت سیدحسن حسینی سروری انجام شده و اکنون در ۲۳۱ صفحه و با قیمت ۲۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.


برای خرید اینجا کلیک کنید.





مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید