کتاب «نقش‌مایه‌های خیال» منتشر شد

کتاب «نقش‌مایه‌های خیال» منتشر شد

کتاب «نقش‌مایه‌های خیال؛ تجلی نقش‌مایه‌های معماری اسلامی اصفهان در تزئینات داخلی و وسایل کاربردی» اثر پژوهشی علیرضا خواجه‌احمد عطاری و مریم عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است، منتشر شد.

 این کتاب که با نظارت دکتر حسام اصلانی پژوهش شده،  سعی دارد تا با استفاده از نقوش تزئینی‌ای که حامل پیام روحانی اسلام است، در طراحی تزئینات معماری داخلی استفاده نماید. بدین‌منظور ابتدا به بررسی انواع تزئینات و نقوش در ده بنای مهم  اصفهان پرداخته، ضمن به دست آوردن هندسه و قواعد حاکم بر خلق آنها و گزینش نقوش با تکیه بر یکتایی و ویژگی خاص بودن آنها تلاش شده تا از قواعد کشف‌شده استفاده کند و به ارائه طرح‌هایی برای تزئینات داخلی معماری معاصر بپردازد. پژوهشگران این اثر، در پی اجرای این پژوهش، طرح‌ها و نقش‌مایه‌های موجود در ده بنای مهم اصفهان را عکس‌برداری کرده و پس از باز طراحی و گزینش در معماری داخلی و اشیاء کاربردی در مکان‌های مختلف از این طرح‌ها استفاده کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که هم از طراوت و تازگی برخوردار باشد و هم از نقوش سنتی بهرة کافی برده شود.

این کتاب در سه بخش تدوین شده است:

 در بخش اول، با اشاره تعاریف مربوط به نقوش تزئینی هویت‌بخش در معماری ایران در سه فصل به معرفی نقوش تزئینی، تعریفی از هویت و فرهنگ و دسته‌بندی مؤلفه‌های فرهنگی حاکم بر کشور اسلامی ایران پرداخته شده و در ادامه به معماری اسلامی ایران و رابطه آن با تزئینات داخلی توجه شده است.

در بخش دوم، به بررسی ده بنای مهم اصفهان شامل مساجد و مدارس، عمارت‌ها و خانه‌ها را با توجه به ویژگی معماری و تزئینات آنها توجه شده است. در این بخش تنوع نقوش و امکاناتی که در طراحی بناهای امروزی و وسایل کاربردی می‌تواند داشته باشد، پرداخته شده است.

بخش سوم نیز با عنوان «خانه‌ای برای امروز» و شامل دو فصل تنظیم شده است. در فصل اول این بخش، طراحی الگوی خانه‌ای در کویر و تزئینات آن با توجه به نقوش برگرفته از ده بنای مطالعه شده  انجام شده و در فصل دوم طرح‌هایی برای تزئینات روی آثار و مبلمان منزل اجرا شده است.

کتاب «نقش‌مایه‌های خیال؛ تجلی نقش‌مایه‌های معماری اسلامی اصفهان در تزئینات داخلی و وسایل کاربردی» در ۲۴۵ صفحه، مصور، رنگی و با قیمت ۱۶۵۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید