زمینه معرفتی دفع افراط‌گرایی دینی در اندیشه خواجه نصیر الدین طوسی بررسی شد

زمینه معرفتی دفع افراط‌گرایی دینی در اندیشه خواجه نصیر الدین طوسی بررسی شد

سومین نشست از سلسله نشست‌های افراطی‌گرایی با عنوان «زمینه‌های معرفتی و فرهنگی مبارزه با افراطی‌گری» با حضور  دکتر رضا ماحوزی ۲۱ آذر ۱۳۹۵ با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست، دکتر ماحوزی در بیان زمینه معرفتی دفع افراط‌گرایی دینی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی، ابتدا توضیحاتی را درباره شخصیت خواجه نصیرالدین طوسی ارائه کرد و به بیان مقدماتی در خصوص ویژگی‌های دوره زندگی خواجه نصیر و ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی زمان وی و نسبت خواجه با مغولان و اسماعیلیان پرداخت.


دکترماحوزی در ادامه، به تشریح تلاش‌های خواجه نصیر برای احیای فرهنگ ایران، پرداخت و از سفرهای خواجه به مصر برای مصاحبت با دانشمندان آنجا و حتی تبعید به بامیان افغانستان سخن گفت و افزود: مهمترین دلیل نزدیک شدن خواجه به قدرت حاکمه، در ذیل تلاش‌های وی برای کمک به احیای ایران و نجات جامعه ایرانی بوده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: تلاش‌های خواجه برای وضع قوانین اجتماعی در دو دسته قرار می گیرد؛ اول طبعی که با طبیعت عقلی انسان سازگار است و دوم وضعی که بر حسب اقتضای زمانه وضع می‌شود.


وی افزود: خواجه تلاش کرده که حالت وضعی را مکمل حالت طبعی کند تا جامعه را از دو نوع افراطی‌گری مذهبی و افراط گرایی نظامی که در زمان ایشان وجود داشت، نجات دهد و مقدمات نجات فرهنگ و جامعه را مهیا کند.


 

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید