کتاب «جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها در ایران» منتشر شد

کتاب «جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها در ایران» منتشر شد

کتاب «جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها در ایران» از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد. این کتاب، دستاورد طرحی پژوهشی با عنوان «کارکرد نگارخانه‌ها در هویت‌بخشی به جریان‌های هنری ایران» است که توسط هادی بابائی فلاح و با نظارت دکتر محمدعلی رجبی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

هدف از این پژوهش، شناخت مؤلفه‌های مؤثر بر جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها و چگونگی تأثیر آنها بر جریان‌های هنری ایران بوده است. این اثر با بهره‌گیری از تجربه عملکرد نگارخانه‌ها در جهان غرب، بر بازه زمانی سال‌های دهه ۱۳۲۰ تا سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۹۰ متمرکز شده و مسائلی همچون نقش منتقدان، رسانه‌ها، تبلیغات و سیاست را در فعالیت نگارخانه‌ها بررسی می‌کند. اهمیت پژوهش حاضر در کالبد شکافی عملکرد مراکزی است که میزبان اولین جرقه شکل‌گیری جریان‌های هنری در ایران و بستر معرفی آنها به مردم، منتقدان و دیگر هنرمندان جامعه هستند.

«تعاریف و تاریخچه نگارخانه‌ها»، «نوع مدیریت و انواع نگارخانه‌های ایرانی»، «هویت‌بخشی نگارخانه‌ها به جریان‌های هنری» و «کارکرد نگارخانه‌ها در هویت بخشی به جریان‌های هنری» عناوین چهار فصل این کتاب است.

این کتاب، با استناد به منابع مستدل تحقیقاتی از قبیل اخبار نگارخانه‌ها، کاتالوگ‌های نمایشگاهی، بولتن‌ها، پوسترها، گزارش‌ها و نقدهای ثبت شده در نشریات معتبر و تحلیل اسناد و شواهد موجود، پژوهشی مقدماتی در حوزه جریان‌سازی هنری نگارخانه‌های ایرانی را پایه‌ریزی کرده و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید