متن کامل کتاب «مصرف ادبيات داستاني ایرانیان» در دسترس قرار گرفت

متن کامل کتاب «مصرف ادبيات داستاني ایرانیان» در دسترس قرار گرفت

متن کامل کتاب «مصرف ادبيات داستانی ایرانیان» که توسط دکتر امیدعلی احمدی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش شده در دسترس قرار گرفت. این کتاب در سال ۱۳۸۶ منتشر شده است.

هدف اصلی این تحقيق دريافت ميزان مصرف ادبيات داستانی در ايران و عوامل مؤثر بر آن است.

نويسنده در فصل اول، ضمن طرح مسئله، تغييرات ايجاد شده در توليد، نشر، عرضه و مصرف آثار ادبي در ايران را به عنوان تحولي مهم در سطح کلان فرهنگی و شرايط اقتصادی اجتماعی ارزيابی و نيز به تشريح رفتار خوانندگان در انتخاب و مطالعه آثار ادبی به عنوان پديده اجتماعی- فرهنگی پرداخته است.

 فصل دوم مروری است بر ديدگاه‌های نظری درباره مقوله مطالعه. نويسنده در اين فصل، به‌کاربردهای اجتماعی مصرف، موفقيت اثر ادبی و سازمان‌ها و عاملان موثر در مصرف ادبی و نظاير آن اشاره کرده است.

نويسنده در فصل سوم که به يافته‌های این تحقيق اختصاص يافته، ضمن گفتگوی خود با پديدآورندگان و ناشران، در ۴۳ جدول و نمودار به ارزيابی ميزان تأثيرگذاری رمان‌های فارسی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۲ بر خوانندگان ايرانی پرداخته، تحليلی نسبتاً جامع از عناصر گوناگون موثر در اين امر را ارائه داده است.

 بررسی رمان‌های ارائه شده بر حسب تاريخ انتشار و مقايسه تمامی نکات و عناصر اصلی تشکيل دهنده داستان همچون جنس نويسندگان، قهرمانان، وضعيت‌ ‌‌‌اشتغال ‌و‌‌ معيشت قهرمانان آثار، فردگرايی، هنجارهاي نقض شده خانوادگی، آسيب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های سياسی و اجتماعی، طرفين تعارض، رابطه، زمان، عرصه‌های اجتماعی وقوع داستان و نظاير آن در آثار انتشار یافته قبل و بعد ازسال ۱۳۷۶ بخش ديگری  از فصل سوم را که بيشترين حجم پژوهش حاضر را به خود اختصاص داده است، در بر می گيرد.

برای دریافت متن کامل کتاب، اینجا کلیک کنید.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید