انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب/ ايران در آستانه انتخابات- 29
![انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب/ ايران در آستانه انتخابات- 29](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/news/old/750xauto_mardom-22.jpg)
انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب
در جامعۀ ما مهمترین فرصتی که در آن همۀ سطوح قدرت با هم مرتبط شده و به هم پیوند میخورد، فرصت انتخابات است؛ یعنی، جمعبودگی جامعه در این فضای تعلیق مجدداً بازتولید میشود، همه میفهمند که مسافر یک کشتی هستند نهاینکه هرکس مجزا و جزیرهای از دیگران باشد. از این جهت فضای انتخابات را میتوان نوعی فضای تعلیق دانست که درآن همۀ فاصلهگذاریهای قدرت و ایجاد تمایز میان سیاسیون و عامه کنار گذاشته میشود؛ قدرت در دست منبع اصلی خودش یعنی مردم قرار میگیرد و به صور نمادین چرخۀ قدرت مجدداً از مردم به سمت نمایندگان پارلمانی حرکت میکند.
به دلیل تعلیق نظم روزمرۀ قدرت، همۀ جامعه در یک وحدت و همگونی نمادین با هم قرار میگیرند. به عبارت دیگر، حرف مردم در مقابل صاحبان قدرت خریدار و ارزش دارد. طالبان نمایندگی برای کسب رأی مجبورند خواستههای مردم و نیازهای آنها را بپذیرند و اراده و شعار سیاسیشان را در آن راستا مطرح کنند. به همین دلیل این فرصت جمعبودگی/ شدگی را باید فرصتی برای اصلاح نگرش مردم نسبت به بحرانهای حیاتی جمعی مانند تخریب طبیعت، خشکی و کمآبی دانست. آنچه مهم است آگاهی کنشگران انتخابات (نهادهای حکومتی، کاندیداها و عموم مردم) از یک مسئله و سهم خودشان در ایجاد آن و مهمتر از همه درک درست از راه حلهای آن و نحوۀ پیگیری آن است. شرایط انتخابات و فرصتی که برای شکلگیری درکی جمعی از مسائل جمعی است، به ما این امکان را میدهد همۀ سطوح جامعه را از عموم مردم تا کاندیداها (به تبع آن، بعدها مجلس و قانونگذاری و دولت و...) در این درک جمعی از مسئلۀ آب سهیم کنیم.
دكتر جبار رحمانی، استادیار انسانشناسی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعي، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
انتخابات و مطالبات زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 27
انتخابات و فرهنگ شهرت/ ايران در آستانه انتخابات-26
ايران در آستانه انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 25
انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف/ ايران در آستانه انتخابات- 24
احزاب شهساخته و انتخابات / ایران در آستانه انتخابات- 23
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایرانان/ ايران در آستانه انتخابات- 22
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 21
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی/ ايران در آستانه انتخابات- 20
امتناع وعدههاي انتخاباتي در سطح ملّي/ ایران در آستانه انتخابات- 19
لنينيشدن فرآيند/ ایران در آستانه انتخابات- 18
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1