تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو


شکل‌گیری حماسه در انتخابات در ایران همواره در گروی میزان مشارکت طبقۀ متوسط در انتخابات بوده است. بخشی از مردم که مشارکت در انتخابات را تکلیف می‌دانند و نیز برخی از آنها که به دلایل متنوّعی شرکت در انتخابات را نوعی منفعت می‌دانند، همواره در انتخابات شرکت می‌کنند؛ در مقابل، برخی از مردم نیز همواره در قهر به سر می‌برند و هرگز در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ اما طبقۀ متوسط برخلاف دو دستۀ دیگر به صورت پیشینی، شرکت یا تحریم را انتخاب نکرده است و بسته به شرایط دست به انتخاب می‌زند.

غالباً، این انتخاب برای شرکت یا عدم شرکت در ماه‌های پایانی صورت می‌گیرد و اگر مسئلۀ تهییج‌آوری وجود نداشته باشد، امکان عدم شرکت (به‌ویژه در انتخابات مجلس) بیش از تمایل به شرکت خواهد بود.


بر  این اساس، منطقی است که این نوع رفتار بیشتر واکنشی علیه شرایط موجود  خواهد بود تا کنشی معمولی برای انتخاب افراد خاص. هرچند بر اساس داده‌های  رسمی موجود در بازه زمانی دو دهۀ اخیر، به نظر می‌رسد که هرگاه میزان رد  صلاحیت‌ها کمتر شده است، تمایل طبقۀ متوسط به کنش‌های ایجابی به مراتب  افزایش یافته است، به ‌طوری که اگر استان تهران را که هم به لحاظ میزان  طبقۀ متوسط و هم به لحاظ سیاسی‎بودن نمایندگانش از سایر استان‌ها بالاتر  است مورد بحث قرار دهیم، درخواهیم یافت که بنا به آمارهای رسمی موجود، دورۀ  ششم مجلس، که کمترین رد صلاحیتِ افراد شناخته‎شده را داشته است، میزان  مشارکت به 86 درصد رسیده است که بیشترین میزان مشارکت تهرانیان در تاریخ  انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است، درحالی‎که مجلس هفتم با رد صلاحیت  گستردۀ افراد سرشناس (بر اساس آمارهای رسمی) کمترین میزان مشارکت در میان  انتخابات چهار دورۀ (دوازده سال) پیش از خود را از آن خود کرده است.

 

یاسر  باقری در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است تأملي  كرده بر مشاركت طبقه متوسط در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي

 

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

 

سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1



 

 



 

 

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید