نسل تیک‌تاکی و خیزش دانشگاه‌های ایالات متحده

نسل تیک‌تاکی و خیزش دانشگاه‌های ایالات متحده

نشست " نسل تیک‌تاکی و خیزش دانشگاه‌های ایالات متحده" یکشنبه ۱۶ ادیبهشت ۱۴۰۳ با حضور یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره) و حمیدرضا غلامزاده (کارشناس مسائل آمریکا و بین‌الملل) و دبیری داود طالقانی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست که با هدف بررسی ابعاد ارتباطی و رسانه‌ای اعتراضات دانشگاه‌های ایالات متحده علیه جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه برگزار شد، یوسف خجیر با اشاره به این نکته که دانشجویان آمریکایی در مقاطع مختلف نشان داده‌اند که به استفاده از رسانه‌هایی که در مقابل رسانه‌های جریان اصلی قرار دارند، تمایل بیشتری دارند، بیان داشت: اعتراضات دانشجویی به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش پیدا کرده است که دلایل آن را می‌توان در تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی همچون تیک‌تاک و همچنین ویژگی‌های نسل جوان معترض ردیابی کرد. خجیر عنوان داشت: رسانه‌های اجتماعی با دارا بودن ویژگی‌هایی همچون جهان‌شمولی، عدم نیاز به زمان و مکان و امکان انتشار محتوا توسط کاربر موردتوجه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به این‌که تیک‌تاک جزء نسل سوم شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، ویژگی‌های فنی آن همچون ویدئو محوری و ویژگی‌های سیاسی آن نظیر رسانه پادقدرتی در برابر رسانه‌های جریان اصلی را از عوامل محبوبیت گسترده آن نزد نسل زد و آلفا در آمریکا عنوان داشت. وی افزود: باید ویژگی نسل‌های زد و آلفا در غرب را شناخت. ویژگی‌های این نسل، استقلال بالا، سازگاری بالا و روحیه انتقادی است. داستان اعتراضات جنبش‌هایی دانشجویی در آمریکا را می‌توان مقاومت نسبت به ارزش‌هایی تلقی کرد که در دو سه دهه اخیر با سلطه لابی‌های صهیونیستی متراکم شده بودند.

یوسف خجیر در مورد آینده اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا عنوان داشت: ما نباید نگاه کوتاه‌‌مدت نسبت به آینده‌ اعتراضات دانشجویی در آمریکا داشته باشیم زیرا متغیرهای اجتماعی و سیاسی زودبازده نیستند. وی افزود: پس از حوادث غزه، تصویر با ابهت آمریکا در دنیا شکسته شد و نشان داده شد که آمریکا نیز همانند اسرائیل که از لحاظ امنیتی، نظامی و سیاسی شکست خورده است، شکست‌ناپذیر نیست. این خوانش جدید بعد از جنایات اسرائیل در غزه و در برابر خوانش رسانه‌های جریان اصلی شکل گرفته و این دستاوردی است که نظام سیاسی آمریکا را به چالش کشیده است.

در ادامه‌ نشست، غلامزاده بیان کرد که در این عصر، مراجع رسمی و اصلی اعتبار خود را از دست داده‌اند و رسانه‌های اجتماعی آلترناتیو مورد توجه قرار می‌گیرند. وی افزود : با توجه به اینکه در عصرپساحقیقت، رسانه‌های اجتماعی قدرت اصلی هستند، دولت‌ها به قانون و قاعده‌گذاری برای آن‌ها روی آورده‌اند.

این کارشناس مسائل آمریکا و بین‌الملل با اشاره به توجه بیش از حد دولت آمریکا به رسانه تیک تاک، بیان داشت: این یک خطای راهبردی از سوی آن‌ها بود که مسئله تیک‌تاک را به یک چالش بزرگ و جزئی از جنگ فناوری بین آمریکا و چین تبدیل کرد. وی افزود: دانشجویان از این اعتراضات هیچ نفعی نمیبرند و حاصل کار آن‌ها پرداخت هزینه‌های مختلف است اما آن‌ها خلاءهایی احساسی میکنند مانند بحران هویت و بی عدالتی که با مشاهده‌ مقاومت بی نظیر فلسطینی‌ها و شجاعت‌ها و اطمینان قلبی آنان به الگوگیری و همدردی با آنان می‌پردازند.

غلامزاده به عواملی نظیر سرخوردگی جوانان آمریکایی، افزایش هزینه‌های زندگی و تورم موجود، عدم توجه حاکمیت به دغدغه‌های این نسل و همچنین ناکارآمدی نظام سیاسی و انتخاباتی اشاره کرد و عنوان داشت: با وقوع اتفاقات فلسطین، این نسل یک روایت متفاوت از جریانی غیر از جریان اصلی را دنبال می‌کند و تعارضات زیادی را با چشم خود می‌بیند.

حمیدرضا غلامزاده ابراز داشت: تصویری که آمریکا از ارزش‌ها و اصول خود ارائه داده بود، آنچنان بزرگ بود که امکان دستیابی به حقیقت تصویر را منع می‌کرد اما در حال حاضر این تصویر حتی برای جامعه‌ خودش نیز قابل باور نیست. این تصویر که حاصل رسانه‌های جریان اصلی و وابسته به آن‌ها بود با نقض آزادی بیان، رفاه و برابری دچار خدشه شد و سلطه رسانه‌ای آنان نیز تضعیف شد.

وی افزود: ریشه‌ این اتفاق در احساس بی‌عدالتی و بی‌هویتی در جامعه آمریکا و به خصوص در نسل جوان آن است و موتور محرکه آن نیز فضای مجازی و رسانه‌های آلترناتیو مانند تیک‌تاک است که تصویر و الگوی دیگری را به آنان عرضه کرده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید