ذائقه مخاطبان سینمای ایران با مرور فیلمهای پرفروش سه دهه اخیر
![ذائقه مخاطبان سینمای ایران با مرور فیلمهای پرفروش سه دهه اخیر](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/meetings/2019/10/750xauto_091840750xauto_061203pooria1.jpg)
نشست تخصصی «ذائقه مخاطبان سینمای ایران با مرور فیلمهای پرفروش سه دهه اخیر» با حضور امیر پویا منتقد سینما، دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این نشست، امیر پوریا درباره فقر تحقیق درخصوص مخاطبشناسی از مفهوم «تبارشناسی سلیقهها» یاد کرد و دلایل آن را به دو مقوله ارتباط داد: اولین دلیل، مسأله «نقد» است؛ نقد در سینمای ایران متوجه تفاوت بین جنبههای زیباییشناختی و جنبههای اجتماعی و زیستی آن نیست. او ادامه داد: ما اصولاً در نقد مسائل فرهنگی و زیستی ایرانی را که مربوط به تب و تاب زندگی روزمره و حیات زمانههای مختلف است، گم کردیم و این مسأله را در تحلیلهایمان دخیل نمیدانیم. بنابراین این مشکل درمورد نقد وجود دارد که ما فکر میکنیم وقتی به مخاطب شناسی شروع میکنیم، باید بخش نقد و تعیین میزان ستارهها یا دایرههای سیاه بهمعنی بیارزش بودن فیلمی را با تحلیل فروش آن اشتباه بگیریم؛ درنتیجه باعث شود نقد، صاحب نگره تحلیلی درباره اقتصاد و گردش اقتصادی سینما نشود.
پوریا دلیل دوم فقدان تبارشناسی مخاطب را به مسأله «نوع ارائه آمار» مربوط دانست و گفت: ما هنوز به تعداد روزهای دورقمی بعد از راهاندازی بخش ارائه اطلاعات مکانیزه فروش فیلمها در سایت سازمان سینمایی نرسیدیم و تا قبل از آن هم آمار ارائهشده از طریق فضای مجازی بود که باعث ایجاد شبهاتی درمورد آنها میشد. لذا این مسأله ابهام و پیچیدگی بررسی ذائقه مخاطب را در ایران زیاد میکند.
این منتقد سینما، شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، فناوری اطلاعات و سیاستهای سینمایی را ازجمله عوامل موثر بر ذائقه مخاطب سینمای ایران دانست و افزود: شکستن تابوها، فروشسازی و پدیده اکرانهای مردمی را از دیگر عوامل موثر بر ذائقه مخطبان سینما بیان کرد.
آموزش علوماجتماعی در مدارس و مسئله شهروندی
![پژواک یک نامه](https://www.ricac.ac.ir/uploads/thumbs/meetings/2024/06/80x80_074735yt.jpg)