معرفي كتاب « بررسی چگونگی افزایش رغبت تماشاگران به استفاده از سینما»
معرفي كتاب « بررسی چگونگی افزایش رغبت تماشاگران به استفاده از سینما»
◄پژوهش و نگارش: فریدون آزما
◄ويراستار ادبي: علاءالدین رحیمی
◄تعداد صفحه: 80
◄سال انتشار: 1386
◄نوبت چاپ: اول
◄شمارگان: 200
◄ناشر : پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
کتاب حاضر نتیجه پژوهشی است در موضوع «تحلیل بررسی چگونگی افزایش رغبت تماشاگران به استفاده از سینما » که به کوشش دکتر فریدون آزما در قالب گزارش پژوهش، منتشر شده است.
این پژوهش در کنار بررسیهای نظری و دادههای آماری، با بهرهگیری از تحقیقی میدانی اما محدود (در تهران) عوامل پایین بودن مراجعه به سینما را با توجه به متغیرهایی چون سن، جنس، شغل، میزان تحصیلات، میزان درآمد، و ... مطالعه کرده است.
این کتاب از پنج بخش تشکیل شده است؛ پژوهشگر در بخش نخست، به مباحث کلی طرح پژوهشی شامل طرح مسئله، اهمیت، ضرورت و سؤالهای پژوهش پرداخته است؛ در بخش دوم، مفهوم فراغت و گذران آن را شامل تاریخچه جامعهشناسی اوقات فراغت و طبقهبندی جوامع و اوقات فراغت، بیان میکند؛ در بخش سوم، پژوهشگر، به بررسی اوقات فراغت و گذران آن در کشور و فرضیههای پژوهش پرداخته است؛ بخش چهارم شامل: دادهها و روش نظرسنجی، حجم نمونهها و بررسی الگوی انتخاب سالن سینما و فیلم، رویکرد پاسخگویان به محصولات جنبی سینما، ژانر و آثار و سبکهای سینمایی و از این قبیل است؛ در بخش پایانی، پژوهشگر، یافتههای مطالعات اسنادی و میدانی و نتیجهگیری خود ارائه کرده است.
برخي از نتايجي كه اين پژوهش بدانها دست يافته است، به اين شرح است:
- لازم است تدوین و اعلام سیاستها و خطوط مشی سینمایی کشور، بیشتر به سمت ژانرهای کمدی و نشاطآور باشد؛
- تحمیل عقیده یا پند و اندرز مستقیم، بهویژه با نمایش آثار سینمایی، دستکم در سالنها، موجب گریز تماشاگر شده است؛
- با توجه به تأثیر زیاد تیزرهای سینمایی از تلویزیون در جذب مخاطب، لازم است راهکارها و سیاست مشترک و هماهنگی در مورد هزینه پخش آگهی از رسانه ملی و نیز حق نمایش تلویزیونی اتخاذ، اعلام و اجرا شود؛
- توجه مخاطبان به «مدیریت کارآمد در عرصة اداره سالنهای سینمایی»، گویای این باور است که ساخت سالنهایی با فناوریهای جدیدی نور و صدا، به مدد مدیریتی کارآمد، میتواند یک از راههای آشتی تماشاگر با سینما باشد.
براي دريافت متن كامل كتاب اينجا را كليك كنيد.